Just nu i M3-nätverket
Jump to content

förminska bild direkt på servern?

Jonas Nilsson

Recommended Posts

Jonas Nilsson

Hej,

Jag undrar om man på något sätt kan först ladda upp en bild till servern, och sedan göra en förminskad kopia av bilden direkt på servern.

Ex: Man laddar upp en 400x400 stor bild som heter "bild.gif" via ett formulär. När man laddat upp bilden, vill man att det automatiskt ska skapas en kopia av bilden som heter "bild_sm.gif" som är, låt säga, 100x100, dvs. samma bild fast i mindre storlek. Den ska ligga i samma katalog, och "bild.gif" ska givetvis också ligga kvar. Skapa en s.k. "tumnagel" alltså.

Jag är på jakt efter precis samma sak. Så om det är någon som har en lösning så är jag också intresserad!

Det jag själv kommit fram till är följande:

- Köpa en komponent som heter ASPImage (kostar ca $70 vilket jag tycker är dyrt).

- Installera ett program på servern som kan utföra bildoperationen. Sedan anropar du programmet med kommandot <!-- #exec cmd="foo.exe" -->. Nackdel är att det är en stor säkerhetsrisk att tillåta cmd-kommandot att köras direkt från en webbsida (tänk om någon lyckas exekvera cmd="format c:").

Jag har hittat en gratiskomponent som utför cmd, men inte hunnit testa den än. Förhoppningsvis gör den att man måste definiera ett objekt för att kunna utföra cmd, men jag vet som sagt inte. Någon som vet?

Jag har även hittat ett bildprogram som har kommondoradsanrop: ImageMagick.

Synd att alla som tillverkar komponenter till M$-produkter ska vara så satans snikna och ta pengar för dem... :-(

johan pålsson

Det finns även en komponent som heter "shotgraph", den är lite billigare $50

Se:

http://shotgraph.aspcafe.com/

Den borde kunna göra detta.

Apropå snikenhet:

När man modifierar GIF bilder själv, dvs. ungefär som beskrevs enligt ovan och vill använda LZW-komprimering måste man betala en licens till Unisys.

Jag kollade upp detta och vill man som företag (i vårt fall mindre än 10 användare på ett intranät) använda egentillverkade GIF-bilder kostar det ifrån 15.000 per år :-( i bara licenskostnad.

Om man däremot tillverkar GIF:bilder i photoshop, fireworks osv.., behöver man inte den här licensen pga. att man då "åker på" Adobes och Macromedias licens.

Det finns förresten en annan lösning som jag själv aldrig testat men som borde kunna ge kul webgrafik.

Till Linux finns det ett Photoshopliknande program som heter GIMP, detta kan styras ifrån webservern via CGI:er vilket gör att man kan nästa tillverka vilka bilder som helst..

Se:

http://www.gimp.org/

http://www.ling.ed.ac.uk/~oliphant/gimp/neon/neon-sign.html

Gratis..

Mvh

Johan

Ska kika på länken du skickade...

Jag har läst om Unisys krav för GIF, därför kan man försöka undvika dem om det går. PNG och JPG funkar lika bra.

Gimp är kanonbra och om jag inte missminner mig ska programmet finnas för Win-32 också, även om det är byggt för Linux. Det är lika kraftfullt som Photoshop och har en del väldigt trevliga features, som att man kan skapa funktioner själv direkt i programmet (tror man programmerar i Lisp).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...