Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hatar särskrivning och genitivapostrof


Loon

Rekommendera Poster

Jag måste bara berätta hur mycket jag hatar särskrivning och "flugskitar" i namn (genitivapostrof). Och det värsta som finns är när detta kombineras...

 

(t ex: Robinson robban's byxor)

 

/Loon

 

------------------------------------------

Håll aldrig i en katt när någon slår på en dammsugare.

- Okänd -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det är fel att använda apostrof i genitiv. I engelska har man det, men det används inte på svenska. Korrekt är Robbans byxor.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha.

Men om min son Andreas har köpt nya byxor, måste jag stoppa in en apostrof för att påpeka att det är Andreas och inte kusinen Andrea som handlat byxorna.

Alltså:

Andreas´ byxor.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ska du inte alls det. I svenskan använder vi helt enkelt inte genitivapostrof (som för övrigt är ' inte ´, den senare är en accent.) Det är lika fel att använda genitiv-s i fallet med Andreas som att skriva att det är Andreases byxor...

 

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När språkproffs är i farten blir jag nyfiken.

 

Att skicka e-post kallas av många att maila eller mejla. Hur bör jag skriva?

 

 

Mvh

MecStefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen bör du inte använda något av dem. Språknämnden har både maila och mejla med som "svengelska" varianter på att skicka e-post, eller e-posta. Se vidare på http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html där språknämnden hämtar sina rekommendationer för datatermer.

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ska du inte alls det. I svenskan använder vi helt enkelt inte genitivapostrof (som för övrigt är ' inte ´, den senare är en accent.)

 

Kan inte annat än att hålla med CB. Alldeles för få här i sverige som klarar att särskilja engelska och svenska tyvärr.

 

/Janspeed

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-09 10:02:24 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

språkfacister helt enkelt.

 

Jag var också inne i särskrivningsträsket (inte det där man särskriver utan där man påpekar alla andras fel). Flydde därifrån fort som fan när morsan uppmärksammade detta och tyckte det var skitkul.

 

Nu sär skriver jag så mycket jag bara kan för att reta folk.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som har ett genuint intresse för något blir ju sådana... Säg till exempel att du är otroligt intresserad av andra världskriget. Du vet mycket om andra världskriget, och vill gärna lära dig mer. Så kommer någon jeppe och påstår (på fullaste allvar) att Sverige minsann var det enda landet som var helt neutralt under AVK. Klart att du då måste berätta för honom att han har fel. Detta gäller ju alla intressen, vare sig det är dokusåpor, bilar eller språkvård...

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast för mig verkar det mera som om att folk är mer intresserade av att klaga på andra än att ha några vettiga inlägg i debatten.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sär skriver jag så mycket jag bara kan för att reta folk.
Att använda sin okunskap (reel eller inte) för att reta folk verkar inte särskilt smart.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-02-09 12:44:11 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på. Skulle ju aldrig särskriva i ett program jag skriver. Fast ska jag skicka iväg ett mejl till någon kompis jag vet är språkfacist så kan det ju hända att jag lägger in något "vanligt" fel så han/hon kan besservissra (stavning?).

 

Eller som en bekant till mig så bra uttryckte det: Svensklärarhumor.

 

lowtek.

 

[inlägget ändrat 2004-02-09 12:52:08 av Lowtek]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Cloudberry: Du har fel - och jag har rätt.

Så här är skrivreglerna:

"Den enda gången man kan använda apostrof i det svenska språket är när man inte kan lägga på ett -s för att ange ägande, det vill säga ord som slutar på -s, -x eller -z."

 

Och då måste jag reagera när du avfärdar min passus med "Nej, det ska du inte alls det".

För det ska jag ju.

Vi har nog med folk som lär ut fel saker på Internet. Samla in fakta innan du slår någon på fingrarna nästa gång. Tack.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, själv gör jag sällan och aldrig kommentarer på språkförbristningar, såvida frågan inte är en språkfråga.

 

 

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

VAD spelar det för roll om folk sär skriv er eller inte, så länge folk förstår vad man menar; har man problem med att förstå vad nån menar så ANTAR man ALDRIG vad denna säger är det man hör - utan man frågar; "Du menar alltså...?" för att vara 100% säker på att man förstått varandra.

 

Det enda viktiga för mig när det gäller rätt ord är i juridiken då det gäller människors rättigheter, t.ex yttrandefrihet; där MÅSTE språket vara korrekt och inte tvetydigt.

 

Mvh

Glenn

 

*hostar och snyter sig*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte bara alla av åsikten "det spelar ingen roll hur fan man skriver, bara det går att tolka någorlunda" bara strunta i diskussionerna i Språkvård? Det finns ju hur många som helst av er och ni säger bara samma sak oavsett vad det gäller. Det tillför ingenting. Vi tycker inte alls att det är vackert och fint och fantastiskt att ni är av den åsikten. Den är precis lika tråkig och stel som alla andra PK-åsikter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAD spelar det för roll om folk sär skriv er eller inte, så länge folk förstår vad man menar;

 

Just därför skall man inte särskriva, eftesom det då blir svårare att förstå vad någon menar

 

Långhårig frisör - Lång hårig frisör

Rökfritt - Rök fritt

Kassamedarbetare - Kassa medarbetare

 

Ganska stor skillnad, eller hur?

 

Tyvärr så finns inte skrivihop.nu kvar annat än som "museum" http://mumseum.skrivihop.nu/

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan spela massor med roll, även utanför juridiken.

 

Vill man nå ut med ett budskap så är det oftast jättebra om folk inte tröttnat på att läsa eller avfärdar skribenten som "okunnig" pga dåligt språk (orättvist, ja, men det är så det funkar) innan de tagit sig igenom en artikel.

Det kan också vara så enkelt som att det handlar om att skriva dokumentation eller presentera en produkt skriftligt. Med ett dåligt språk är chansen rätt stor att den tänkta köparen väljer någon annan.

 

Ok, men om man inte tänker sprida sina åsikter eller syssla med försäljning?

Jo, då är chansen ändå rätt stor att man förr eller senare söker jobb. De allra flesta kommer att prioritera ansökningar från folk som kan stava före de som har en ansökan eller ett CV fullt med särskrivningar eller stavfel. Det har inte med att göra att de inte förstår vad man har pluggat om det står "data vetenskap" eller "företags ekonomi" i CV:t utan helt enkelt på att ett bra språk tilltalar, medvetet eller omedvetet.

 

Det må vara orättvist men det spelar en ruskig roll hur bra språk man har.

På eforum tycker jag det spelar mindre roll, därför brukar jag sällan läsa igenom mina texter innan jag postar dem. Resultatet kan bli att det ibland slinker igenom en konstig mening eller ett stavfel men det kan jag bjuda på. Att däremot helt strunta i språket med motivering att så länge folk förstår så spelar det ingen roll är enligt min ringa mening att göra sig själv en otjänst.

 

Att däremot klaga på särskrivningar såfort man ser dem är sällan speciellt meningsfullt.

 

Edit: och ibland slinker det igenom konstiga saker...

[inlägget ändrat 2004-02-09 14:20:46 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel åsikt:

 

Särskriving är ett klart språkfel. Gissar att det i 90% av fallen är slarvfel, att skribenten helt enkelt inte tänkt sig för. Särskrivingar gör texten mer svårföstodd, med tvetydig.

Någon som säger emot?

 

genetivapostrof är onödig, för det mesta. Ofast framgår det om det är en Andrea eller en Andreas vi pratar om.

Undvik genetivapostrof när den inte är ett måste, vilket den sällan är. Den är inte en del av vårt normala skriftspråk.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en CV och på ställen som Eforum är ju det skrivna budskapet det enda man har att gå på från en viss person. Då är det lätt (över-)tolka det någon skriver och hur det skrivs. Hur någon formulerar sig i skrift är alltså också ett budskap som jag ser det.

 

När det gäller folk man känner går det ju bra att tetas lite, som någon skrev i tråden, men från okända har man bara det skrivna att gå på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är glad att du håller med mig, värt att notera är dock att CV är ett "t-ord".

 

Att jag inte tycker det spelar så stor roll på eforum är för att de inlägg jag skriver oftast har budskapet vid sidan om texten, t.ex i kod eller exempel. Dessa följer redan givna regler.

Men naturligtvis finns det ingen anledning att ha ett sämre språk bara för att det är eforum, men innehållet i ens CV kan påverka ens framtid, det är en annan magnitud på det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...