Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hatar särskrivning och genitivapostrof


Loon

Rekommendera Poster

Faktum är att då namn slutar på s så är det faktiskt OK att sätta dit en fnutt, även om det är onödigt. Så Andreas' byxor är korrekt svenska, liksom det betydligt vanligare Andreas byxor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att det i 90% av fallen är slarvfel

Nja. Hum. Host och harkel:

Väldigt många exempel på särskrivningar kommer från folk med ett annat modermål än svenska. Jag anar det det i dom fallen kanske beror på att modersmålet i fråga är strukturerat så att slarviga eller okunniga översättningar till svenska kommer ut som särskrivningar. Kanske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det hittar du var? Enligt svenska skrivregler, senaste upplagen (punkt 262):

Genitiv-s läggs inte till ord som lutar på -s, -x och -z i grundform.

 

Det finns ett undantag, och det är om x och z i slutet av egennamn är stumt, som i de la Croix' residens. Notera dock att man inte lägger till något s, utan endast apostrofen.

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från susning.nu

 

"Apostrof används däremot i vanliga fall inte efter genitiv av ord som slutar på -s, -x och -z. Däremot kan apostrof användas efter egennamn som slutar på -s för att markera att bokstaven s tillhör namnet och inte är ett genitiv-s, samt efter -x och -z för att förtydliga genitivformen vid avsaknad av genitiv-s (Svenska skrivregler 226)"

 

 

Notera alltså att man kan ha apostrof efter egennamn som slutar på s. Som Andreas. Det är ju helt logiskt, apostrofen finns där för att hjälpa läsaren. Alla regler har undantag :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror allvarligt att susning.nu är en bättre källa än senaste upplagan av svenska skrivregler? Har du läst någonting om källkritik?

 

(p. 226 i senaste upplagan handlar om bindestreck som föregår citat.)

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror allvarligt att susning.nu är en bättre källa än senaste upplagan av svenska skrivregler? Har du läst någonting om källkritik?

*poäng* Heja Cloudberry!

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att man ska behöva gå ända till regeringsnivå för att övertyga dig om att du har fel.

Hämtat från

http://justitie.regeringen.se/klarsprak/sprakexperterna/handbocker/skrivregler/10/10.htm#10.12

 

 

10.12 Apostrof

 

Apostrof används sällan i svenska språket. Utöver användningen vid citat i citat (se avsnitt 10.11.3) förekommer apostrofen endast undantagsvis i offentliga texter.

 

Man fogar varken apostrof eller -s till genitiv av namn som slutar på -s, -x eller -z:

 

Lars promemoria, Kalix kommun, Schweiz utrikespolitik

 

 

 

Endast om det skulle kunna uppstå oklarheter kan man använda apostrof, t.ex. Andreas och Andreas’ barn (modern heter Andrea, fadern Andreas). Observera att man inte kan skriva Andrea’s! Det är ett rent engelskt skrivsätt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar ändå att den skrivna upplagan av svenska skrivregler har högre källhänvisningsvärde, och det citatet har du ovan. Att dessutom använda sig av personpåhopp som du gjort ovan visar ju bara hur dålig argumentationsteknik du har...

 

Jag har hittat ett till ställe man får använda genitivapostrof på, men det är ej applicerbart på ditt exempel. Det är i påföljande bisats som avslutas med s-ljud. Ex: Det är inte en schäfers fotsteg, det är en tax'.

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt hur många som använder Andrea och Andreas i sina exempel härinne. Såg också stycket i susning.nu, men säg inte på allvar att ni ser susning som ett livslexikon som innehåller totala sanningar?

 

TILLÄGG: Aha, Cloudberry hann före mig med den anmärkningen. Dåså, då vet jag att min reaktion var berättigad, hon kan sina saker.

[inlägget ändrat 2004-02-10 13:41:08 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte idkat personpåhopp. Jag har bara argumenterat för att du har fel, och jag har rätt.

Om du kallar det för personpåhopp, så...

Jag är helt med dig att man inte använder apostrofer i svenska språket, men det finns undantag - och det ville jag påpeka från första början.

Slutar vi inte med det här kommer någon av oss ringa Horace själv och fråga hur det ligger till :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dessutom använda sig av personpåhopp

 

???

 

Va?? Vart hittar du påhoppet?

 

 

 

När används apostrof för att uttrycka genitiv?

 

Apostrof används normalt inte för att uttrycka genitiv i svenskan. Ord som slutar på -s, -x och -z behöver varken genitiv-s eller apostrof; det går bra att skriva Tomas hund. Men om man befarar att sammanhanget blir oklart för läsaren kan man lägga till en apostrof: Tomas’ hund. Detta är dock enda fallet där apostrof markerar genitiv i svenskan. Att på engelskt vis använda apostrof framför genitiv-s (Anna’s, Nokia’s) är inte korrekt. Apostrof ska heller inte användas då initialförkortningar böjs i genitiv. I stället används vanligen kolon då ändelser fogas till förkortningar. Det heter alltså inte en TV’s avstängningsknapp utan en TV:s avstängningsknapp. Även vid initialförkortningar som slutar på s kan kolon användas: UBS:s hemsida, men det går också bra att bara skriva UBS hemsida eller att markera genitiv med kolon: UBS’ hemsida. Vid initialförkortningar som läses ut läggs ändelse till utan skrivtecken emellan; man skriver således Ikeas. Se Svenska skrivregler för ytterligare anvisningar och fler exempel.

 

från

 

http://www.abo.fi/sptj/askrivande/fem_fragor/okt2003.htm

 

[inlägget ändrat 2004-02-10 20:08:37 av Nisse pEee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har nog med folk som lär ut fel saker på Internet. Samla in fakta innan du slår någon på fingrarna nästa gång. Tack.

 

Lite bitter kommentar där tycker jag, och dessutom helt obefogat om du ansträngt dig med att ta reda på något om mig innan.

 

Ytterligare ett genitivapostrofexempel som funkar har jag dock hittat (passar dock ännu inte på ditt exempel i början...) När det är oklart att det är ägande som avses kan man använda apostrof. Ex:

Det är inte Andreas problem, det är Andreas' säger att det är hans problem, inte hennes, medan Det är inte Andreas problem, det är Andreas, jämför Andreas med problemen som Andrea har. Knepigt, eller hur? Därför använder man sällan apostrof. Vill jag förenkla för mig så skriver jag tydligt ut vad jag menar: Det är inte Andreas problem, det är hennes kusin Andreas det är fel på..

 

Fö har Nisse här nere helt missuppfattat diskussionen. Hade han läst hela tråden hade han nog insett att obskyra internetkällor INTE funkar som motbevis mot Svenska skrivregler.

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fö har Nisse här nere helt missuppfattat diskussionen.

Men han hade en bra fråga, som även jag skulle vilja ha svar på.

 

Vad var det som var ett påhopp? Eftersom jag inte ser det, så behöver jag veta vad jag ska akta mig för att säga i framtiden.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske bara hade en dålig dag, men att bli anklagad för okunnighet och att slå folk på fingrarna kändes inte så skönt, när jag är en så snäll människa egentligen. I vilket fall kommer jag inte att följa denna debatt längre, för nu reser jag till varmare plats i en vecka.

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska aldrig vara genitivapostrof när man skriver på svenska! Annars hade det väl inte varit något jag retade mig på? Och det har ingenting med besserwisserattityd att göra, lika lite som när jag säger åt min son att inte springa med saxen i handen...

 

/Loon

 

------------------------------------------

Håll aldrig i en katt när någon slår på en dammsugare.

- Okänd -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry får en tröstpoäng av mig. Vissa av oss härinne känner faktiskt till hennes språkkunskaper. Dessutom har hon fullständigt rätt i att man numer rekommenderas att skriva om en mening för att komma runt det gamla apostrofbruket. Ha en bra vecka Cloudberry.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad som fattas i era liv?

Inget av sant värde. Mer pengar skulle dock inte sitta fel.

 

Så, vad fattas i ditt liv då?

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Särskriva för att retas går väl an, då är man ju inte okunnig. Särskrivningar i press, företagsnamn o dyl är däremot pinsamt dåligt!

 

/Loon

 

------------------------------------------

Håll aldrig i en katt när någon slår på en dammsugare.

- Okänd -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...