Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Northbridge-fläktens betydelse


larsring

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har läst en del inlägg här på e-forum om rubr ämne. Saken är den att jag haft stora problem på sistone med att mitt system ständigt låser sig. När det är dags att starta om Windows efter dri\/rutinsinst hänger sig systemet. Får starta i felsäkert läge ungefär \/arannan gång. Har noterat att den lilla fläkten till Northbridgekretsen ej funkar längre. Pro(essortemp runt 50 grader - helt OK enl mig. Hur är det egentligen? Kan man köra Northbridge utan fläkt? Med bara kylflänsen? Har känt försiktigt på flänsen just efter drift - ganska het, men ej glödhet ...

Såg att "Dura(ellgreger" hade samma problem (på en annan tråd) - har försökt mejla men tydligen har han bytt adress. Läser du detta Greger får du gärna berätta hur det slutade för dig (före jul).

MK: Aopen AK77-333, Pro(essor: Athlon 2000, DDR-minne 333 2700

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är d3t nåt 1urt m3d ditt tan63ntb0rd 0(k5å? :P

 

Om ifall din fläkt nu stannat kan det säkert skapa bekymmer. Har du dessutom dålig snurr på luften i lådan är det anledning till oro.

Mitt tips är att byta till en chipset-kylare liknande denna:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1115

(coolt blå, mina har varit guld:))

 

Det är en relativt billig investering som troligtvis skonar din nordbrygga från överhettning.

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo - just där jag skrev inlägget var det strul med v:et & c:et ;-)). Tack för din roliga replik!

 

Och tack f svaret - har en Zalman CPU-fläkt som jag är mkt nöjd med, så denna verkar intressant. De verkar ha ett otroligt utbud på fläktar på webplatsen. Synd man inte kan få tag i dom på närmre håll ... Fast det verkar ju vara snabb leverans.

 

Lådan står öppen f.n. då jag testat med att plocka ut så mkt som möjligt för att avhjälpa felet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd man inte kan få tag i dom på närmre håll ... Fast det verkar ju vara snabb leverans.
Gtek har tidigare haft snabb leverans. Då kom prylarna vanligtvis dagen efter beställningen. Men nu har jag en beställning jag fortfarande väntar på, beställd tidigt förra veckan.

Vill du ha snabba leveranser föreslår jag att du vänder dig till Komplett.se , de är helt oslagbara på snabba leveranser. :thumbsup:

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha snabba leveranser föreslår jag att du vänder dig till Komplett.se , de är helt oslagbara på snabba leveranser.

Nja, även de kan ha sina dagar verkar det som

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=547185#Top

 

 

0x--x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Tack skall ni ha alla som svarat -

 

La märke till att under Northbridgefläkten fanns en metallsockel som är nästintill omöjlig att ta bort - sitter som gjuten. Kan man montera kylflänsen i denna eller skall den på ngt sätt sitta i direkt anslutning till kretsen (med kylpasta emellan)?

Sockeln uppenbarade sig då jag skruvade av fläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

under Northbridgefläkten fanns en metallsockel som är nästintill omöjlig att ta bort
Våld min kära vän, våld... Våld löser allt. ;)

Avlägsning av moderkortet underlättar. Kylblocket sitter vanligtvis med två plast-sprintar som expanderats på baksidan av moderkortet. Klämmer du ihop dem kan du pilla loss kylaren. Vissa sitter skruvade men det är relativt ovanligt.

 

Den nya kylaren limmas dit med 2-komponentslim - lite jobbigare att få bort sedan men det går. :)

 

[edit]

Glömde ju våldsalternativet.

Utrota allt vad plast-pluggar är genom att använda hovtång/avbitare och knipsa av dem tills de trillar ner bakom moderkortet... Men var försiktig!

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

[inlägget ändrat 2004-02-10 12:33:00 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...