Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget mer SPAM!


TinTin7

Rekommendera Poster

Jag har provat SPAMfighter i några dagar och än så länge verkar det vara ett kanonprogram.

 

Fördelar:

* Stöder flera språk, inkl svenska

* Utmärkt webb-support

* Mycket lättanvänt

* Gratis för närvarande

* Lätt att själv administrera vilka avsändare som ska vara blockerade / inte blockerade.

 

Fungerar (integreras) med Microsoft Outlook och Microsoft Outlook Express.

 

Spamkontrollen sker efter nedladdning och läggs sedan i en separat mapp.

 

 

http://www.spamfighter.com

 

[inlägget ändrat 2004-02-08 16:34:43 av TinTin7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat SPAMfighter i några dagar och än så länge verkar det vara ett kanonprogram.

 

Det vore ju bra med ett "kanonprogram", men det verkar ju inte bara vara ett program, utan också bygga på ett centralstyrt system?

 

Citat från programsajten:

 

SPAMfighter works completely different by using the power of more than 340.000 people in 143 countries that instantly report if they receive a spam mail. When several people have reported the same spam mail, it's automatically filtered for the rest of the community.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det bästa spam-filtret. Är det inte att låta bli att lämna ut sin adress till en massa företag på nätet? Använde en annan mail förut och jag drog mig inte för att lämna ut det litet här och var, till företag. Det kom spam nästan varenda dag. Även mail som handlar om olika servicar jag inte har efterfrågat. Min hemadress däremot får jag aldrig spam i.

 

Hur funkar Norton Antispam?

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa spam-filtret. Är det inte att låta bli att lämna ut sin adress till en massa företag på nätet?

 

Jag tycker det verkar som att man angett en kontakt-epostadress på sin hemsida, räcker för att den ska börja spammas.

 

Men för att återgå till "SPAMfighter", vet ni något om det? Kan det vara några lömskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två frågor:

-Har du använta andra antispamprogram så att du kan jämföra?

-Det viktigaste. Har du tittat efter "False Positives", dvs mail som är felaktigt utpekade som spam, och har en uppfattning om hur mycket det kan bli frågan om? Vad som är spam för en del, är det inte för andra, massutskick och releaser av olika slag, t.ex. Då verkar den här peer-to-peer-metoden lite riskabel i mina ögon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som att man angett en kontakt-epostadress på sin hemsida, räcker för att den ska börja spammas.

 

Ja, så är det. Det brukar ta några veckor. Enklast är att inte göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör K9 som spamfilter och det fungerar utmärkt. Efter några dagars intrimning så släpper det inte igenom något spam medan alla mina "riktiga" mail kommer fram finfint.

Det var det första filtret jag testat och har inte haft någon anledning att testa (eller byta till) något annat sedan dess.

http://www.keir.net/k9.html

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det allra bästa spamskyddet är nog att sluta med att använda emil, om man ska tolka herrarna rätt.

 

Vi andra då? Vi som använder mail i vår dagliga verksamhet, proffesionellt och privat. Ska vi sluta att skicka email, eller vad?

 

Ursäkta men jag blir lite trött på alla dessa "jag-är-inte-drabbad"-inlägg som ser ner på oss drabbade från sin gräddhylla som om vi vore några slags fån som har dragit på oss spam genom att över huvud taget använda mailen.

 

Ett exempel: I familjen har vi tagit över en adress som passade oss mycket bra. Adressen i fråga är inte särskilt orginell (ett svenskt.smeknamn@...), så den har med all förvissning varit upptagen förut.

 

Tonvis med skräp dyker ner på kontot. Är det vårt fel, då? Ska vi sluta med mail? Eller byta till kontonamn ingen vill ha som för övrigt liknar spammarnas ihopslumpade idiotier?

 

Kort sagt kom gärna med inlägg och åsikter, men är dom av typen "jag-får-inte-spam-för-att-jag-har-inte gjort-det-och-det" klarar vi oss mycket bra utan dom.

 

Vad hjälper efterklokhet andra än Messerschmittar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer!

Har man en domän registrerad som Brandchefen verkar ha, så tar det sällan lång tid innan spam börjar skickas till alla möjliga adresser@domännamn. Det är bara en av alla de sätt som spammare får tag på adressen till din inbox, det finns tyvärr måååånga fler.

 

Det är klart att man inte ska gödsla med sin e-post på nätet, men den typen av tips hjälper knappast någon eftersom det är rätt uppenbart för de flesta. Speciellt för de som vänder sig hit och frågar om eller ger tips på spamfilter.

 

Om man inte har problem med spam och inte har gjort något speciellt för att uppnå detta så har man ju faktiskt inte så mycket att dela med sig av och kan således låta bli.

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det bästa spamfiltret är att inte lämna ut sin adrdess till höger och vänster.

 

Även om man lämnar sin epostadress enbart till s.a.s. betrodda personer, räcker det väl med att någon sådan får mask i sin dator som sätter igång att maila masken efter hela adressboken till andra som i sin tur drabbas o.s.v, o.s.v.

 

Jag har märkt en klar ökning av spam till en redan tidigare drabbad adress, vilket jag förknippar med att MyDoom plockat upp den adressen någonstans och mailat "från" den, vida omkring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt en klar ökning av spam till en redan tidigare drabbad adress, vilket jag förknippar med att MyDoom plockat upp den adressen någonstans och mailat "från" den, vida omkring

 

Vi har samma tanke när det gäller ett par av våra fem konton i familjen, men det är ju svårt att belägga en sån sak. Helt klart behöver man ett antispam-prog. Just nu kör vi Mailwasher som jobbar rätt bra, för våra förhållanden iallafall. Inte en enda False Positive efter sex månaders användning.

 

Har nån erfarenhet av Norton 2004 som ju ska klara både spam och spyware?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat efter "False Positives", dvs mail som är felaktigt utpekade som spam, och har en uppfattning om hur mycket det kan bli frågan om? Vad som är spam för en del, är det inte för andra, massutskick och releaser av olika slag, t.ex. Då verkar den här peer-to-peer-metoden lite riskabel i mina ögon.

 

Jag tycker principen för SPAMfighter borde vara mycket effektiv, alltså att alla användare (även om jag tvivlar på att det finns 340.000 st) kan "skvallra på"/anmäla vad de betraktar som spam.

Dock kan det ju vara förargligt om nyhetsbrev som man prenumrerat på, börjar deletas för att några andra brännmärker dem som spam.

 

Förutom att de nog snart börjar ta betalt för samordningstjänsten - kan den inte vara riskabel rent tekniskt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock kan det ju vara förargligt om nyhetsbrev som man prenumrerat på, börjar deletas för att några andra brännmärker dem som spam

 

Just det. Jag har arbetat på ett ställe med mycket aktiva användare, när det gällde mail och olika listor. Min erfarenhet därifrån säger mig att folk lätt och enkelt sätter upp sig på nyhetsbrev av alla de slag, men när det inte längre är intressant tenderar dom att bara kasta mailen i stället för att göra ett för det mesta ganska enkelt unsubscribe.

 

Fas två är att dom retar upp sig på utskicken i fråga, och vad dom då skulle göra med SPAMFighter tillgängligt är lätt att föreställa sig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att utvärdera SpamWeed som man fick som "gratis fullversion" med PCfA. Fungerar bra hittils. Givetvis använde jag min hotmailadress (som jag har för registreringar) vid registreringen av produkten. Men det är ju inte det mailkontot som den skyddar.

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle precis tipsa om K9 men tänkte läsa hela tråden först.

 

Jag har kört K9 sedan april/maj 2003 och jag är otroligt nöjd. Programmet fungerar som sagt klockrent efter någon veckas intrimmning.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hotmail är numera ganska tajt när det gäller spam. MS har gjort en bra grej där, faktiskt. Därför är Hotmail nog ingen bra testadress när det gäller spamskydd...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPAMfighter måste väl i funktionssättet lite påminna om antivirusprogram, alltså att man redan från start kan ladda ner definitioner på allt det som ska förhindras och förstöras?

(Och sedan förstås uppdatera definitionerna.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Spammet tycks öka sakta men säkert, vecka för vecka, till mina epostadresser....

 

Hur har det gått för er med SPAMfighter, SpamWeed m.fl?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört K9 i ett år nu och har en i princip spamfri tillvarao... :)

 

Statistik sedan nyår:

Total number of emails processed 4328

Number of Good emails processed 2924

Number of Spam emails processed 1404

Number of emails re-classified to Good 0

Number of emails re-classified to Spam 5

Percentage emails misidentified as Spam (false positives) 0,0%

Percentage emails misidentified as Good (false negatives) 0,1%

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...