Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor kring Enskild firma


Starre

Rekommendera Poster

Ponera att jag har ett nystartat företag, registrerat och klart redan. OBS! Enskild Firma!

 

Jag öppnar ett nytt bankkonto på banken för att ha till företaget.

 

Kan jag nu, utan vidare, föra över, låt säga 10000 kronor, från mitt redan nu befintliga privata konto?

Alltså så att jag får ett startkapital i företaget?

 

Hur blir det med uttag av pengar från företaget, redovisningsmässigt sett?

 

Tack på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör en sk Egen Insättning till firman, som då är skyldig dig de pengarna vilka du senare kan ta ut som Eget uttag.

 

Det finns ganska bra litteratur på bibblan om redovisning.

 

 

0x--x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som då är skyldig dig de pengarna vilka du senare kan ta ut som Eget uttag.

Juridiskt - nej

i praktiken - ja

Juridiskt sett är du företaget och därför är det ett lån till sig själv. Alltså är ingen skyldig någon pengar

 

Kan jag nu, utan vidare, föra över, låt säga 10000 kronor, från mitt redan nu befintliga privata konto?

Ja. Du bokför det lämpligast på konto 2018 om du använder dig av BAS2000-planen.

 

 

Hur blir det med uttag av pengar från företaget, redovisningsmässigt sett?

Bokförs i debet på konto 2013. Inga konstigheter alls sålänge du tar ut samma summa och inte tar ut någon ränta på kapitlet.

 

[inlägget ändrat 2004-02-08 14:42:37 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt kan jag rekommdenra boken Att föra bok från FAR förlag: http://www.farforlag.se/

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Du bokför det lämpligast på konto 2018 om du använder dig av BAS2000-planen.

 

Vad är detta för något? Berätta...

 

Observera att jag är ett mycket litet företag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för något? Berätta...

 

Observera att jag är ett mycket litet företag!

 

Oavsett hur litet företag du är måste du bokföra (så länge det inte är vilande) och då måste man ha en kontoplan. Basplanen (som tidigare hette EUBas) används för att få enhetliga standarder i Europa för att kunna underlätta för redovisningsprogram, kontrollsystem och internationellt arbete.

 

I dessa finns det "färdiga konton" med tilltänkta användningsområden. 2018 är tänkt att använda för egna insättningar i enskilda firmor, men man kan lika gärna skapa konton själv bara de hamnar under korrekt kontoklass och underklass. Annars blir inte rapporterna och upställningen i dem korrekt.

 

Vad har du för kontoplan och redovisningsprogram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men okej. Vad består i sådana fall BAS2000-planen och dess konton av rent fysiskt?

 

Är det någon mjukvara till datorn eller är det någon form av blankett eller vad är det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men okej. Vad består i sådana fall BAS2000-planen och dess konton av rent fysiskt?

 

upplägget ska förenkla användandet och standardiseringen

 

Är det någon mjukvara till datorn eller är det någon form av blankett eller vad är det?

SOm företagare är du tvungen att sköta redovisningen. Antingen för hand eller på dator och verifikationerna måste sparas 10år (ibland kortare). Kontoplanen finns i de vanliga bokföringsprogrammen, eller att hämta på Internet. De består av ca. 1000 konton så det är lite mycket för ett litet företag, men man kan ta bort de man inte använder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ganska bra och enkel bok (den enda jag använt) i ämnet är:

 

Den nya affärsredovisningen

 

både och... den är främst inriktad mot aktiebolag, men visst tar den upp hur bokföring går till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...