Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Starre

Canon EOS 300D?

Rekommendera Poster

Starre

Hej!

Någon som har erfarenhet av Canon EOS 300D? Jag är lite inne på att köpa den så är det någon som har erfarnheter eller åsikter kring denna kamera, så emottages de tacksamt!

http://reviews.zdnet.co.uk/i/z/rv/2003/10/canon-eos-300d-i1.jpg

Tack på förhand!

Bra inlägg belönas!

[inlägget ändrat 2004-02-08 13:18:00 av Starre]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stefan Eklinder

Jag har ingen erfarenhet av kameran i fråga, men är sugen på att köpa den också.

Mikrodatorn (nr 13 november 2003) har haft ett test av kameran.

De skriver:

Fördelar: Mycket prisvärd, mycket bra bildkvalité, distinkta fotofunktioner och kontroller, bra exponering, blixtstyrning, autofokus och sökare, stort objektivutbud.

Nackdelar: Ingen blixtkompensation, ingen bakre inmatningsratt (endast en nackdel jämfört med EOS 100D)

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

E Cleaver

[inlägget ändrat 2004-02-08 13:22:42 av Stefan Eklinder]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre

Okej...

Jo, tidningen DigitalFoto gav den betyget 92% så det var därför jag blev så intresserad av den.

Vad menas med att den saknar blixtkompensation?

Är det en allvarlig nackdel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
Vad menas med att den saknar blixtkompensation?

Är det en allvarlig nackdel?

Mikrodatorn skriver:

Det här är en funktion man verkligen saknar när man vill kontrollera ljussättning mot bakgrundsbelysningen. Det är tråkigt att Canon försämrat den här kameran i onödan, antagligen bara för att 300D inte ska knycka allt för många kunder från EOS 10D-spekulanterna

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

E Cleaver

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre

Inte bra, inte bra. Men har billgare kameror blixtkompensering då, kan man ju undra.

Fler som har tips, erfarnheter eller annat kring denna kamera, Canon EOS 300D?

[inlägget ändrat 2004-02-08 13:36:49 av Starre]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dune
Någon som har erfarenhet av Canon EOS 300D? Jag är lite inne på att köpa den så är det någon som har erfarnheter eller åsikter kring denna kamera, så emottages de tacksamt!

Jag använder idag en EOS 300D. Det är onekligen en bra kamera, precis som recentionerna kommer att berätta.

Batteritiden på den är otroligt bra (i alla fall jämfört med den Minoltan jag hade innan) till och med när jag använder en microdrive. Såklart är det skönt att kunna byta objektiv efter behov/behag :)

Främsta fördel: Oerhört snabb.

Jobbigaste nackdel: Som de flesta Canon-kameror så krävs ofta något extra steg exponering när man fotograferar i normalt ljus.

Har du tid (och orkar vänta) och vill testa kameran någon dag så kanske jag är i Linköping i slutet av veckan/början av nästa vecka.

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonasn

Jag är precis som så många andra väldigt sugen på 300D. Kollade dock lite på kommande Nikon D70, och den verkar överlägsen om man bortser från att det inte går att montera vertikalgrepp på den, vilket inte känns som den främsta anledningen att välja kamera.

Jag tillhör dock canon-lägret, men detta får mig att fundera över vad de kontrar med. Nästa höst kanske det kommer en uppföljare som har det 300D saknar och begagnatmarknaden blir helt överfull med billiga 300D från folk som vill byta upp sig. Helt klart är att det kommer att bli intressant.

Kolla in sida vid sida-jämförelsen mellan D70, D100 och 300D här: http://www.dpreview.com/articles/nikond70/

edit: personligen tycker jag att två stora nackdelar med 300D (förutom vad som tidigare nämnts i tråden) är att man inte kan välja blixtsynk på andra ridån, samt att den inte stödjer USB2.

//jonasn

[inlägget ändrat 2004-02-09 02:52:39 av jonasn]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre

Okej, tack för bra info och länk!

Dock undrar jag hur du gör, kommer du att köpa en Canon EOS 300D eller tänker du vänta till senare (på en uppgradering) alternativt köpa en annan kamera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe

Lite sent men här kommer mina små åsikter :-)

Jag är extremt nöjd med min, för gott om exempel på vad den kan åstadkomma rekomenderas:

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031 (tittar du upp en nivå hittar du forum för de andra märkena också)

Personligen skulle jag aldrig ens fundera på att snegla åt D70. Den känns som ett tappert försök att plocka åt sig ungefär samma kunder som 300D men även om den kan ta fler bilder per serie utan paus och blixtsynka på andra ridån (vilket jag struntar i) så måste Nikon ha lyft upp sig ordentligt för att komma i närheten av 300D/10D:s bildkvalitet, framförallt vid höga ISO-tal (dessutom har jag ju redan en kamera :)).

Men det är vad jag tycker och det är nog i huvudsak en fråga om religion.

Mitt förslag innan du köper systemkamera är att titta på vilka objektiv som finns och i vilka prisklasser, vad folk tycker om de olika tillverkarnas likvärdiga tekniker (Canons IS vs. Nikkors VR) osv. Chansen är rätt stor att du kommer att behålla dina objektiv betydligt längre än kamerahuset.

Kika också lite på t.ex fotosidan.se:s radannonser och se vad det finns för begagnatutbud, en bra begagnadmarknad för optik är kanontrevligt när man vill testa nått nytt men inte vill lägga ut massor med tusen på nåt som man egentligen inte vet om man behöver.

Jag skulle inte vänta på "nästa version", det kommer ändå att dröja till framåt hösten och även då kommer du att behöva fundera på om du inte ska vänta på nästa version av nåt annat. Genom att vänta blir det inga bilder tagna och det kommer alltid en ny version.

Och med risk för att upprepa mig, tänk längre än det här kameraköpet. Det är inte så mycket kameran du köper utan nyckeln till en lång relation med en tillverkare och dess optik, tillbehör, osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonasn
Dock undrar jag hur du gör, kommer du att köpa en Canon EOS 300D eller tänker du vänta till senare (på en uppgradering) alternativt köpa en annan kamera?

Ska man vara realistisk så kommer jag ändå inte att ha skrapat ihop den summan pengar innan nästa modell har kommit, så det blir nog efterföljaren till 300D för min del.

Och CSN hjälper mig ju inte att spara pengar direkt.. :P

//jonasn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre
Jag är extremt nöjd med min

Alltid trevligt att höra!

Lite sent men här kommer mina små åsikter :-)

Inte alls sent. Bara trevligt...

Mitt förslag innan du köper systemkamera är att titta på vilka objektiv som finns och i vilka prisklasser

Jo, det är klart. Hur ser det ut för objektivkompatibiliteten för Canon EOS 300D:s del? Finns det många objektiv till den?

Jag skulle inte vänta på "nästa version", det kommer ändå att dröja till framåt hösten och även då kommer du att behöva fundera på om du inte ska vänta på nästa version av nåt annat. Genom att vänta blir det inga bilder tagna och det kommer alltid en ny version.

Precis så känner jag också. Tänker man så får man vänta i en evighet...

Tack så hemskt mycket för information och länk!

POÄNG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Jo, det är klart. Hur ser det ut för objektivkompatibiliteten för Canon EOS 300D:s del? Finns det många objektiv till den?

Naturligtvis.

Alla EF-objektiv funkar till alla EOS-kameror, det är väl ett drygt 60-tal tror jag. Därutöver finns andra tillverkare, Tamron och Sigma är väl de folk oftast pratar om som alternativ, dessa har dock oftast i princip samma objektiv till till Canon-, Minolta-, Nikon- och Pentax-fattning så de är inte så meningsfulla att jämföra.

Spara lite mer pengar än du behöver till kameran, det tar inte speciellt lång tid innan man önskar sig ett par gluggar till och de är inte gratis: http://www.cyberphoto.se/pri_canon_sys.php

[inlägget ändrat 2004-02-10 21:54:57 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre
Alla EF-objektiv funkar till alla EOS-kameror, det är väl ett drygt 60-tal tror jag.

Låter mycket bra.

Jag fick ett erbjudande om att köpa en Canon EOS 300D inlusive ett 18-55 millimetersobjektiv samt ett 55-200 millimetersobjektiv för 11900 SEK. Är det bra, tycker du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dune
Jag fick ett erbjudande om att köpa en Canon EOS 300D inlusive ett 18-55 millimetersobjektiv samt ett 55-200 millimetersobjektiv för 11900 SEK. Är det bra, tycker du?

Ja, idag kostar väl kameran inkl 18-55-gluggen ungefär 11.5k. Så då får du tele-objektivet för fyrahundra... och det kan man ju säga är helt okej. :)

.dune.

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dune
Alla EF-objektiv funkar till alla EOS-kameror, det är väl ett drygt 60-tal tror jag.

Det är väl sanning med modifikation i det här fallet. Inte riktigt alla objektiv fungerar med 300D men det är väldigt få objektiv som inte gör det. Ett par objektiv har en längre gänga vilket gör att objektivet kommer i kontakt med spegeln i 300D. Något som inte är önskvärt (=.

.dune.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre
Så då får du tele-objektivet för fyrahundra... och det kan man ju säga är helt okej. :)

Låter betryggande! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Ett par objektiv har en längre gänga vilket gör att objektivet kommer i kontakt med spegeln i 300D

Vilket då? Inte ens Canon verkar känna till det ("Alla EF och EF-S objektiv" står det i all marknadsföring (oavsett språk) och jag har hitills inte sett någon glugg som tycker sig inte passa).

[inlägget ändrat 2004-02-11 08:09:54 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dune
Vilket då? Inte ens Canon verkar känna till det ("Alla EF och EF-S objektiv" står det i all marknadsföring (oavsett språk) och jag har hitills inte sett någon glugg som tycker sig inte passa).

Jag var verkligen spiksäker på att jag hade läst det någonstans men jag kollade med Cannon support och de verkade inte ha någon sådan information... även om killen jag snackade med verkade tveksam. Så I give :)

.dune.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe

Det är inte så att du tänker på EF-S? Dessa objektiv (nåja, det finns väl i dagsläget bara ett) går djupare in i kameran och passar bara i 300D (som har en lite annorlunda spegeluppfällning), trycker du in det i en annan kamera så riskerar du att spräcka spegeln innan du upptäcker att det ändå inte passar.

[inlägget ändrat 2004-02-11 09:20:56 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
dune
Det är inte så att du tänker på EF-S?

Det är nog mycket möjligt. :)

.dune.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre
Det är inte så att du tänker på EF-S? Dessa objektiv (nåja, det finns väl i dagsläget bara ett) går djupare in i kameran och passar bara i 300D (som har en lite annorlunda spegeluppfällning), trycker du in det i en annan kamera så riskerar du att spräcka spegeln innan du upptäcker att det ändå inte passar.

Men det är inget problem för den som har EOS 300D eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe

Nope... EF-S passar bara på 300D. Något förenklat kan man säga att det är en speciellt s.k. fattning där man kör in objektivet något närmare sensorn är normalt. På det viset kunde man göra ett betydligt enklare (och billigare) vidvinkligt objektiv. Det ryktas om att det ska komma minst ett till EF-S-objektiv men i dagsläget är det enda existerande det som säljs tillsammans med 300D (kallas "kit-linsen").

Den klara nackdelen är att man inte kommer att kunna ta med sig objektivet i fråga till nästa kamerahus, fördelen är att de kan göra väldigt billiga och hyffsade objektiv till konsumentmarknaden (nåja, den prosumer-marknad som köper 300D) utan att döda sin egen objektivförsäljning till de som har de dyrare husen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...