Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag väljer mac...so what?!


Amigoz

Rekommendera Poster

  • Svars 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Men... Jag saknar möjligheten med att mecka med en MAC.. Dom ser ut som leksaker(vissa iaf).För högt pris. Inte många program, nya inga spel. Dålig marknadsföring.. Några exempel på varför jag inte väljer MAC och många andra... Annars vore dom väl bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja...meka med dem....beror väl på vad man vill göra=P Mer minne, byta pci/agp kort, hårddiskar/cd/dvd å sånt kan man ju göra....iaf på PM...imac är väl inte till för den "händige mekaren"...där är man ju mer begränsad.

 

Det finns massor av program, dock kommer spelen senare=(

 

Marknadsföringen är usel i europa...de verkar satsa det mesta på usa marknaden först och när den växt till sig där så kanske de går mer in på den europeiska marknaden. Men d får väl framtiden utvisa=P

 

Jag väljer mac pga olika anledningar men en av dem är Steve Jobs...han verkar ju vara värsta visionären....han vet vad man vill ha innan man vet det själv typ=P Syftar till tex iLife och sånna saker. En annan sak är ju os x....den största anledningen=P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, nVidia, men billigaste möjliga nVidia..

(nVidiakort som sitter i billigaste möjliga "stormarknadsmaskiner"..)

 

Okej kort, men hör inte hemma i fina dyra Mac!

-Vore som att stoppa i "BiltemaOlja" i en Ferrari!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag struntar i tester på nätet eller i skräptidningar som MD. Jag gör alltid mina egna tester. Inte ens i Photoshop så är G5:orna imponerande, förutom om man gör exakt de tester som Apple själva använder... I verkligheten är en G5:a en snabb dator, snabb som en snabb PC. Ibland så är den mycket vassare än en PC, och ibland är PC:n vassare. Men att snacka om "världens snabbaste persondator" är inte bara tveksam marknadsföring, det är ren och skär lögn.

 

OS X flyter på en G4:a... Hmm, jag har OS X på ett antal dual G4:or, upp till dual 1.25GHz, och det flyter inte som en XP-maskin ivarjefall. Det känns segt med många tunga program igång. En G5:a känns direkt mycket responsiv.

 

Bra tester finns dock. Såna tester ger åtminstone intrycket av att vara genomtänkta, vilket MD m.fl sällan/aldrig klarar av. Kolla på:

 

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6451-6411

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andrahandsvärdet högt

 

Finns det elektronik med bra andrahandsvärde?

 

 

Snyggt som satan och bra dator.

 

Hur mycket bryr sig en erfaren dator användare om datorns utseende?

 

Personligen bryr jag mig inte överhuvudtaget, det är funkionaliteten vi pratar om. Ungefär som att köpa en snygg mobil telefon för att skryta för kompisen.

 

 

 

/Ex

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

I en test mellan just G5:an 2x2Ghz och Operton 2x2Ghz fick G5:an se sig besegrad i en test och detta just i Photoshop. Program som After Effects, Bryce 5 och Cinebench 2003 van den.

http://www.barefeats.com/g5op2.html

 

För övrigt så är Phptpshop CS ca 17% långsammare på en mac än Photoshop 7 (med G5 plugin). Nu vet jag inte om detta också är fallet på en PC också om inte har Adobe gjort en usel version till Mac.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om alla barnen i sandlådan har en röd hink ska du ge dig fan på att din mamma köper en röd till dig."

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ryktas ju om att det ska sitta två g5 på 5ghz i den....det ger den ju tillräckligt med kraft att lugnt emulera gammla xbox. Men man får väl se...=P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Precis som många har nämnt i denna tråd så beror detta datorkrig ofta på de värsta stridsivrarna på respektive sida. Det spelar ju ingen roll om det är kriget mellan Mac/PC eller inbördeskriget Win/Linux.

 

De som skriker coh har sig drar skam över "sin sida".

Erfarenheten härifrån Eforum är att de skrikigaste och minst underbyggda argumenten har kommit från sk. Mactalibaner.

 

Det är därför skönt att se att du Amigoz kan diskutera detta i inlägg efter inlägg med sansad ton och vettig argumentation. För att Mac-anhängare i större utsträckning skall respekteras så bör de dra lärdom av ditt sätt. Poäng för denna attityd!

 

Vilken plattform/os man sedan väljer är en helt annan sak. Det är ofta så många variabler som spelar in (medvetna och omedvetna preferenser) att när man valt ett system inte alltid kan peka ut dem alla. Förhoppningsvis är man nöjd med sitt val. Är man inte det så bör man vara öppen att byta. Öppen att välja det som passar sin situation bäst. Oavsett vad det står på burken eller installationsskivan.

 

Det är väl kanske lika bra att nu inse att jämförande test mellan Mac och PC aldrig kommer att ge en rättvis bild så länge man inte väger in alla de personliga krav man har på sitt system. Och då säger ju testet inte alls vilket system som är bäst/snabbast/snyggast utan bara vilket system som passar den som testar bäst.

 

Framförallt borde Mikrodatorn förbjudas att försöka sig på dylika test! Det finns ju folk som tror på det som står i den tidningen...

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt borde ju faktiskt g5 vara ett bra alternativ. PS 2 har ju en risc-processor och de flesta andra väljer ju risc...ja utom ntel/amd....för de är väl i grund och botten fortfarande cisc va?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe ja även om jag i denna diskution håller mig till vettig ton osv så märker man ändå att man har en liten mactaliban i sig. Den ger sig tillkänna när någon hackar ner på mac på felaktiga grunder;D Typ slå mig på käften så blir jag irriterad, men snackar du skit om min dator e det krig*skratt*.

 

Nä men seriöst så håller jag med dig. Man ska kunna hålla en vettig diskution som denna utan en massa uppkäftigheter. Tycker den här diskutionen har gett mig en lite större inblick i hur många tänker vad gäller plattformsval. Många verkar välja pc just pga vissa macanvändares hårda åsikter mot pc. Det känns tråkigt men på sätt och vis kan jag ju förstå dem. Samma gäller ju mig när många pc-användare "attakerar" mig så känner jag ju samma sak...man blir ännu mer övertygad om att man vat rätt.

 

Så det är väl med ett visst vemod man drar slutsatsen att mac antagligen inte kommer öka nämnvärt på marknaden. Det är synd för hur man än ser på det så är apple enormt kreativa och deras innovationer är många gånger banbrytande. Dessvärre får de sällan utdelning av det eftersom tekniken många gånger kopieras av andra. Så var det med iMovie som blev Movie maker på win...iPhoto blev Adobe Photoalbum och iTunes music store kommer nog gå samma väg...de var först och har fortfarande iaf 70% a marknaden där men den kommer snart försvinna då MS lanserar sin variant med wma.

 

Hehe ja mikrodatorn...tja vad ska man säga? Det är kul att även seriösa pc användare ser felaktigheterna i deras test. Men dock så tror ju faktiskt majiroteten av deras läsare på testen. Det märks iaf på min mailbox....precis knökfull med mail från pc polare om att mac kodar mp3 slöare än en 486'a=P

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag skulle hellre betala för 300 MHz extra processor än en snygg låda, för det är ju skärmen, inte lådan man tittar på... lådan har man ju under bordet om det inte är en iMac.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...