Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag väljer mac...so what?!


Amigoz

Rekommendera Poster

Tex servrar...om jag förstått det hela rätt så är deras u1 servrar väldigt konkuranskraftiga i gämförelse med många andra wintel-servrar

 

Nja, det kan jag väl inte påstå direkt - inte inköpsmässigt, inte idag i alla fall. Det som man kan tjäna på är licenskostnaderna förstås - men där säljer man juh ofta in Linux eller BSD i samma syfte på wintelservrarna :)

 

Visst ska det vara lite exklusivt;) Det är ju lite som att välja en lyxigare bil....man får betala för det, men så är det mer lyx åxå

 

Fast om man betalar mer för en likvärdig (eller i mitt tycke plastigare) produkt så är det väl inte direkt lyx? Det är.. tja, jag vet inte, obskyrheten man betalar för :)

 

 

Vidare har jag noterat att inte bara västerländsk sci-fi diggar Mac, nästan all sci-fi-anime tenderar att visa upp en Mac också, även om det "utspelar sig xxx år in i framtiden" kan man ge sig på att äpplet finns med i någon superdators design :)

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Att se på en film i xvid/divx-format är väl lika aktuellt om man har en mac som pc.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland det mest patetiska som finna är folk som håller på ett företag som om det vore ett idrottslag. MAC/PC/AMD/Intel Ok att man kan ha sin subjektiva bedömning om vad som är bäst. Speciellt patetiskt blir det när t ex någon kläcker ur sig "en dual G5 (som personen aldrig kommer att få se ens) spöar en ny PC hur lätt som helst!".

 

HAr både PC o Mac här sida vid sida. PC är min huvuddator av flera anledningar. De främsta är spel o multimedia samt möjligheten att uppgradera hårdvaran.

Bristen på möjlighet att uppgradera/bygga själv är Macens klart tydligaste. Det spelar ingen roll hur många renderingstester en G5:a vinner om man inte kan bestämma över den totala kvalitetsupplevelse som datorn ger.

 

En annan irriterande sak är att MAc ska vara så enkelt.... Speciellt när man ska ställa in program så finns det generellt sätt mindre valmöjligheter än motsvarande program för PC. Felet blir att man likställer användarvänlighet med få valmöjligheter.

 

MAcens fördel här hemma är att den spinner på som om det vore igår jag installerade OS X. Mycket funkar utan trix. Om man inte har ork och intressa att tweaka sin daor o OS så är macen utmärkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av mina arbetsplatser huserar både vassa Mac (dual G5) och snabba pc. I ett fåtal egna tester ur verkligheten har Macarna varit vassare, i majoriteten av de program och situationer som uppstår så är pc:n snabbare, ibland med pinsam överlägsenhet. Men jag har väl fel, för kollar man på macfolkets referens #1 apple.com så blir jag ju motbevisad... ;)

 

Jag gillar OS X numera, tidigare så var det riktigt segt när det parades med en G4:a. Med en G5:a börjar det likna nåt. Men WinXP på en snabb PC är ju lika vasst eller vassare, så det är ju inte nåt som gör att man plötsligt byter plattform.

 

Det mest pinsamma med mackulturen, är väl flummet om hur det smarta MacOS på nåt magiskt sätt gör att man arbetar effektivare. Ok, för den som sitter 8 timmar per dag och pysslar med filhantering, så kanske det finns vinster att göra. Men sitter jag t.ex. med Photoshop hela dagen, så är det ju ingen skillnad, eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm....tja jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denhär "plastigheten" som knakar å gnäller med dålig passform osv. Jag har själv aldrig upplevt att mina datorer skulle ha en dålig sassform....och innanför skalet har det funnits en robust konstruktion av plåt...rättare sagt, själva towern var i plåt med ett plasthölje runt. Jämför jag med en vanlig pc-tower så tycker JAG iaf att pc'n för det första har väldigt tunn plåt som lätt deformeras och när de väl använder plast i "deras" towers så är även den tunn och av dålig kvalité. Den är oftast gjuten med en skrovlig yta. Det finns väl towers även på pc-sidan som ska vara snygga?! Men de jag sett har sett förfärliga ut(ja förlåt men jag antar att macisar e kräsna med d;). Och de "design-lådor" man har sett på pc ser ut som tappra försök till att antingen skapa någon egen look eller härma apple...men de har (enligt mig iaf) misslyckats=(

 

Sen när man säger kvalite så menar man ju även att man får massa nyheter på en mac....alltid det senaste (inte alltid....inte ddr å graffekort=P) Men när det gäller tex kommunikation. Trådlöst nätverk var standard på PM sedan år 1999. Firewire kom 1999 och 1Gbit nätverk kom år 2000. Alla låååångt före de blev vanliga på pc.

 

Hmm...hur vida mac är poppis i filmer har jag inte tänkt swå mycket på....men man har väl skymtat dem på en del filmer....och framför allt bland reklam...även pc reklam. Tex Dell hade en bild där man klart såg att det var en powerbook g4 där de gjorde reklam för dell som märke....ingen modellspecifik reklam=P Å PB kan man ju inte säga annat än att den är lyxig och håller enorm kvalité.....lr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja....vad är skildnaden igentligen mellan att tex hålla på ett lag i fotboll? Tankesättet är det samma. Istället för att peta in en boll i ett mål så hoppas man på att just "sitt lag" ska släppa kreativa lösningar eller vara snabbare än motståndaren. Visst får du erkänna att i grund och botten är det samma psykologiska "krafter" som styr=P Skildnaden är väl den grad av intresse man har innom de olika områderna=P

 

Tja att uppgardera en pc är ju lätt och billigt. Men jag kommer ihåg min gammla powerbook. Den hade en 603 processor i sig....den kunde man uppgardera till en g3 eller g4a. Det är inte många pc du kan uppgardera så pass mycket=P

 

jo till viss del så är ju valmöjligheterna färre, och ibland så saknar man vissa funktioner i program. Men grejen med mac os x är ju åxå att man behöver som sagt inte meka med den så mycket....för den funkar utmärkt som den är. MEN vill man meka med den så har du ju hur mycket som hällst du kan mixtra med via terminalen. Saker och inställningar som apple valt att inte lägga ett gui till=P

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja detta med hastigheten kan man ju diskutera tills håret trillar av...jag tror att mac e snabbare på vissa saker och pc på andra. Mycket handlar väl om hur optimerat just det programmet man testar är osv. Men vem bryr sig? Inte jag iaf. Man blir dock förbannad när "test" som MD gjorde publiceras=(

 

Ja os x flyter fint=) Att det inte skulle flyta på en g4 beror kanske på vilket grafikkort den har och vilken version av os x?! Polaren har en 450 dual och den kör panther bra=)

 

Det jag upplever när det gäller "effektivitet" är mer när man ska göra saker i operativet. Om man ska tex installera ngt. XP vill hela tiden ha uppmärksamhet. Kompisen och jag köpte bluetoth till våra burkar (han har pc me xp). Jag bara pluggade i den i usb'n och gjorde några inställningar i iSynk och vips så var adressböckerna i datorn, på telefonen och på .mac synkade. Kompisen fick installera drivisar och 3e partsprogram osv. På det viset tror jag att det är smidigare att köra os x.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att fotboll är gjort för att underhålla andra lika mycket som det är gjort för att underhålla sig själv. Att hålla på PC eller Mac är bara imbecillt.

Sen kan man ju ha preferencer om vad som man tycker är bäst men det är en annan sak.

 

När jag syftade på uppgraderingar så menade jag inte bara en ny processor utan tystare fläktar, tystare/bättre hårdisk/snabbare minnen/proffsljudkort/tvkort etc

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac kontra pc

 

Vad jag har mot mac är.

 

Dess användare.

Allt för ofta personer som i alla lägen ska försvara ”sin” maskin, mer eller mindre onyanserat.

Som ofta, när argumenten tryter, drar skräckhistorier om pc— av typen ” Kommer ihåg kompisens gammla Pentium som man fick starta om 3-4 ggr pga krasher vid start”….

 

PC..med win95 sedan 98, nt, 2000, xp, och givetvis Linux kan vara väldigt stabila miljöer. Hur skulle de annars klar sig i företags miljöer som server eller klient med väldig höga krav på uppetider?

Många hemmaanvändarna har system som bara går och går..

 

Det man ser i detta forum är massor av frågor runt pc som inte fungerar bra. Varför? Tja har man pc som hobby, parat med lite kunskaper, så är risken för att att det blir fel stor..

 

Skulle tro att denna kombination är rätt vanlig bland de som besöker forumet

 

---

Lite pengar = ska vara billig dator= amd

Lite kunskaper om pc teknik= ofta fel hantering

Många och mestadels kopierade program = program konflikter, felaktiga installationer osv…

----

Dvs långt ifrån en typisk pc användare. Eller typisk pc. Lika o-typisk som bilden av mac användaren som en idiot som inte ens märker att något är fel…

 

 

Efter att ha besökt och läst både frågor och svar i detta forum så kan jag konstatera att både den som frågar och den som svarar ofta är en vilsen pc användare—Givetvis så finns det annat, men vilsenheten är påtaglig (och roande) ..

 

Mac användare har således en tendens att ta en relativt liten grupp hobbyister med låga kunskaper om pc, som ”mekar sönder” sina pc för det typiska, vilket dom inte är…

 

Den typiska pc:n är en företags dator som har god driftsäkerhet utan några egentliga problem..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och samma gäller de som är intresserade av bilar och motorcyklar och liknande? I de kretsarna så finner man samma typ av beteende....jag tror det snarare handlar om till vilken grad man har intresse för det. Ta tex mobiltelefoner. Där kan man se samma beteende mellan nokia-ägare och SE-ägare.

 

Varför skulle man inte kunna byta en hårddisk i en mac? Varför kan man inte sätta in proffsljudkort i mac? Varför kan man inte trycka in tystare fläktar i en mac? Bara för att det inte säljs på siba, onoff och andra pc återförsäljare så betyder det inte att det inte finns=P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla försvarar sitt val...så enkelt är det. Oavsett om man är pc-ägare eller mac-ägare. Det som irriterar är att folk lägger sig i och har kritiserar om mitt val trots att de inte kan något om det valet (detta gäller både mac och pc användare).

 

De där "skräckhistorierna" är ju iofs extreema men de är samma. Personen i fråga är en mycket erfaren pc användare som hade de problemen. Samma argument, precis lika extrema, presenterades av en pc användare om mac så vad är då skildnaden?

 

Hur som hällst så startade jag inte tråden för att kasta skit på någon plattform utan jag ville bara få fram en diskution om varför det finns sånna enorma motsättningar mot en plattform av människor som oftast inte vet något om den=P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog inte byta hårddisk i min Imac....

 

En G5:a i en låda kan man nog rota i men en sån har jag inte.

 

Är less på diskussionen och är tämligen säker på att min PC piskar allt ni äger i macväg.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där "skräckhistorierna" är ju iofs extreema men de är samma. Personen i fråga är en mycket erfaren pc användare som hade de problemen.

 

Tja.. erfaren, men inte kunnig, för då hade han inte haft de problemen....Problemet i sig visar att han inte kan sin platform...

 

Det du börjar med

 

Det som irriterar är att folk lägger sig i och har kritiserar om mitt val trots att de inte kan något om det valet (detta gäller både mac och pc användare).

 

Håller med dig där...i termer av att jag förstår...

 

varför det finns sånna enorma motsättningar mot en plattform av människor som oftast inte vet något om den

 

Mycket beroende på att vissa användare inte ÄR intresserade av att varken ge fakta om den egna sidan eller få fakta om andra sidan utan mera av myter och legender.

 

Man VILL inte veta.. för man kan ju ha fel..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man behöva ha högskoleutbildning för att kunna använda en dator?

 

Hmmm...men äh...fattar bara inte hur folk kan tänka ibland. Det är ju bara ett bevis på hur vi baserar våra belsut på kännslor och andra psykiska företeelser snarare än fakta. Nu menar jag inte bara om datorer utan även andra saker i livet....som tex politik å sånt. Men det bevisar ju en intressant sak.

Nämligen att man behöver nödvändigtvis inte vara bäst på d man gör för att det ska vara mest uppskattad. Så länge man e duktig på att ha god hand med människor så kommer de antagligen uppskatta det man gör för dem mer än en som gör det bättre...typ=P

 

fasen va flummigt det blev=P Hoppas du lyckas tolka mitt snurriga tankesätt;D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Radeon9600pro är "extra tillbehör", och det är en snål-snål-variant som man kan välja: 64MB. Förresten så är pro-varianten redan föråldrad när Apple valde den i november 2003: XT-varianten är den nyaste, som är 10-20% snabbare än föregångaren..

 

64MB???? Varför 64MB? (Det bästa kortet man kan välja som dyyyyrt tillbehör till macen är 9800Pro med 128MB minne. Också detta kort är "föråldrat", XE-varianten är det som gäller, och då inte 128MB utan 256MB!)

 

Okej okej okej:

Ett 9600Pro på 64MB räcker gott för de flesta. Precis som alla andra low-end-kort räcker bra för de flesta. Men för fanken: VI SNACKAR HIGH-END-BURKAR NU!

 

För PC världen så är:

GeForce5200-64MB det billigaste billigaste man kan hitta, knappt 500 spänn för ett kort. (Apple som köper in miljontals betalar väl en hundralapp eller två)

 

Radeon9600Pro64MB vet jag inte ens om det säljs för PC, 128MB är det "enklaste" jag har sett. Radeon9600XT128MB är ett betydligt bättre kort, och detta rör sig runt 1500:- i konsumentledet. Vad apple skulle få betala för miljontals kort borde väl vara runt 500:- eller mindre...

 

 

Radeon9800pro128MB är ett bra kort, brukar vara "standard" i PC-paket som säljs för cirka 15 tusen. Dock är det lite föråldrat, och därför ett jättebra köp eftersom det säljs lite billigare. Något över 2000:- kostar det att köpa i konsumentledet för PC. (Snarare runt 2500).

 

DOCK så borde apple inte ha detta kort som

"top of the line", eftersom det finns bättre kort.

Radeon9800XT256MB VIVO borde vara det som var det finaste-fina-kortet som apple erbjuder.

 

Vad händer annars? (som vanligt?)

-Alla macvänner man har kommer hit och tigger att man skall flasha bioset på deras nyinköpta PC-grafikkort, så de kan använda dessa på sina mac och spara 3000:-

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Spana in iMacsen:

GeForce4MX samt 5200-grafikkretsar som inte ens går att uppgradera!

 

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/70103/wo/RsM1G4veOVX12SYYemp1e2P55rw/0.0.7.1.0.5.21.1.2.1.1.0.0.1.0

 

Okej: Burkarna "skall" inte gå att uppgradera för konceptet är sådant, men varför fanken valde apple att sätta dit enklaste grafiken för då?

 

Tips till apple:

Enklaste burken skulle fått GeForce Ti4200-grafik

Bättre burkarna fått Geforce 5700-grafik.

Då hade kraften räckt och blivit över för alla utom de värsta "grafikbögarna!".. Samt kostnaden är ju löjligt liten i sammanhanget, speciellt om man heter Apple och kan köpa in miljontals med grafikkort och därmed pressa priserna.

 

Apple är ju faktiskt en av de största tillverkarne av persondatorer! (Visst, plattformen är mindre än PC, men eftersom de är ensamma så......)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man behöva ha högskoleutbildning för att kunna använda en dator?

 

Givetvis inte..

 

vi baserar våra belsut på kännslor och andra psykiska företeelser snarare än fakta

 

Givetvis .. och kallar dom fakta :) som

 

MAC e snyggre...

PC e tryggra...

MAC e snabbare

PC e billigare

MAC e enklare

PC e stabilare

 

MAC E BÄST

PC E KUNG

 

osv.....helt fritt från alla antaganden om vad vi ska ha en enskild dator till...

päron mot äpplen för att föda en fisk (macentorsk :-) ? )resonemang...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av anledningarna till att de väljer de korten kan kanske vara för att de är strömsnålare och därför utvecklar mycket mindre värme...eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller .. att mac och vänder sig till en annan markand med en annat synsätt än CJ;s pc synsätt.. MAC gör nog rätt... för sina kunder...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Det går aldeles utmärkt att byta HD på iMacen har själv gjort det på en pga haveri. Sitter en helt vanlig IDE hårddisk i burken med standard anslutning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahah ja fasen man skulle nog läst psykologi i plugget=P

 

Så eftersom fakta "färgas" av vår tidigare inställning så är ju fakta inte längre fakta. Och om fakta inte längre styr utan man låter "fakta" styra så gör vi egentligen inga val själva=P

 

Alltså lever vi alla i en form av kommunistisk sammhälle där vi inte styr själva utan vi bara TROR att vi styr=P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...