Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskortsproblem !!!


MattiasN

Rekommendera Poster

Jag har idag köpt ett 3Com PCI Fast Etherlink XL TP 10/100Mbit(3C905B). Min dator är en Celeron 300A på ett Abit BH6-moderkort.

 

När jag satt in kortet i datorn och startade upp, så hittade win98 att det fanns ett "kommunikationskort" i datorn, men den hittade inga drivrutiner till detta (jag fick inte iheller några drivrutiner från återförsäljaren). Jag gick dock vidare in i Windows och där upptäckte jag att jag inte kunde spela upp några mp3-låtar mha Winamp, det blev bara ett lågt knaster i högtalarna. Inte heller wave-ljud gick att spela upp. Däremot kunde jag spela upp en vanlig CD-skiva...

 

Nu undrar jag vad detta kan bero på? Är det kanske för att jag inte installerat rätt drivrutiner till nätverkskortet? Eller har jag satt i kortet i "fel" PCI-plats?

 

Jag har, för övrigt, ett Soundblaster PCI 128-ljudkort.

 

Mycket tacksam för svar !!

 

/Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det detta med minnet... Jag hoppas att jag minns rätt så jag inte blandar ihop det med något annat kort, att det var 98:an är jag säker på!!!

 

Har någonstans läst att man inte skall installera Windows 98 med de senare revisionerna av 3C905B kortet. För att göra det rätt så skall man installera Windows 98 utan kort, sedan när installationen är klar skall man sätta in kortet (med PC avstängd ;-). Sedan kommer det att man skall ha de senaste drivisarna från 3COM och när 98:an hittar kortet så skall man mata den med disketterna.

 

http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/3c905b.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...