Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Apple och pepsi-reklamen - vad är grejen?

Weyland

Recommended Posts

Jag hajar inte, vad är problemet? Red ut det för mig :)

http://www.theregister.co.uk/content/6/35291.html

Är det så att de inte fått betalt för sin insats? Har Apple verkligen _tvingat_ dem att ställa upp, typ hot? Eller var det ett alternativ till förlikning som de accepterat? Jag hittar ingen information alls om det, bara en massa rabiatisk hets mot RIAA och "Apple är dumma som motarbetar oss piratkopierande fildelare"...

...visst, skivindustrin suger, men något -censur- perspektiv måste man väl ha? För övrigt var reklamfilmen både rolig och innehöll en bra poäng :)

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

oavsett om de tvingades att göra det eller fick "gå med på det" i utbyte mot att slippa de (för övrigt idiotiskt högt tilltagna) böterna, så är det en skam för båda RIAA, Apple och civiliserat beteende. Apple står nu på min svarta lista...

Har någon lust att kortfattat beskriva vad reklmanen innehöll/handlade om?

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Som jag tolkar det är uppståndelsen över att de var barn som visades upp som brottslingar under superbowl. Oavsett om de fick betalt eller inte.

Shame on Pepsi and Apple for publicly humiliating children on national public television, and especially during a popular event such as the Super Bowl. Corporate America never fails to amaze me how low, insensitive and socially irresponsible they can be. And all for the sake of making a profit.

//jonasn

Har någon lust att kortfattat beskriva vad reklmanen innehöll/handlade om?

Barn/ungdomar som visas upp med etiketter som "accused", "charged", "busted" i applestylad reklamfilm till musik med texten "I fought the law and the law won".

I slutet sitter en liten flicka och dricker pepsi och säger att hon "still going to be downloading music for free off the Internet ... and there's nothing anyone can do about it" och visar upp insidan av en pepsikork där det står "1 free song".

Det hela är ett samarbete mellan pepsi och apple där man får en gratis låt i itunes music store med ungefär var tredje pepsiflaska.

//jonasn

[inlägget ändrat 2004-02-03 13:46:21 av jonasn]

applestylad reklamfilm till musik med texten "I fought the law and the law won".

Tycker nog att Judas Priest, Breaking the law, skulle passat bättre :-)

Barn? Såpass... ja inte ser de särskilt "små oskyldiga barn" ut i filmen direkt - särskilt inte i en MTV-beroende värld har jag svårt att förstå den motiveringen. Men jag är väl knasig och påverkad av japansk förnedringstv kanske? (även om jag inte glott på någon) :)

-- -

-- -

Barn?

Hur gammal kan hon i slutet vara? 13? Hon som sitter framför imacen alltså. Max 15.

Killen med kostym i trappan i början ser inte heller så gammal ut. Eller hon med accused-skylten - även om hon är sminkad.

[inlägget ändrat 2004-02-03 16:17:37 av jonasn]

Max 15? Jag vet inte, där runt 12-17 ungefär tycker jag det är ganska omöjligt att avgöra.. men med "barn?" syftade jag mer på att de ser ut som ungdomar snarare än min tolkning av barn.. och det är väl viss skillnad? (kanske inte i den stora staden USA iofs) Men deras åldrar är väl känd fakta eller presskvaller nuförtiden antar jag?

Whatever, ser fortfarande inte det irriterande i det hela - varför skulle det vara så fel i att framställa minderåriga som brottslingar? Tycker det är mest "barn" som vandaliserar och klottrar häromkring jag ...och RIAA-motståndare ser det som en chans att göra sig rejält hörda med hjälp av ett sidoargument om barnförödmjukelse ;)

tillägg: Well I rest my case for today..

-- -

-- -

[inlägget ändrat 2004-02-03 17:38:37 av Weyland]

Jag tror inte att kritiken vänder sig emot att dom sätter dit fildelare, snarare att dom använder sig av skampålemetoden precis som sinnesrubbade religiösa fanatiker i mellanöstern och afrika, om än omarbetad till IT-åldern. Avsikten med reklamen är ju ganska uppenbar.

Lite förvånad är jag dock att Pepsi, som betalat miljaders med pengar genom åren för att skapa en image av outsider och lite rebellisk mot det rådande, nu sitter i knät på det som anses vara etablisemanget. Hade det varit Coca cola hade det inte förvånat.

snarare att dom använder sig av skampålemetoden precis som sinnesrubbade religiösa fanatiker i mellanöstern och afrika

Fast dom gör det med stil, en bra finish, ett genomtänkt budskap och utan att stena barnen efteråt?

Att man sedan inte är direkt för budskapet som sådant personligen verkar dock göra det enklare att gräva fram ett gäng helt orelaterade men fundamentala motargument... min undran är fortfarande obesvarad, fick de betalt, notan struken eller var det någon som bakband dem och fållade in dem i studion? Hela kritiktramset är väl totalt beroende av svaret på den frågan?

...det kanske var ett gäng barnskådespelare som RIAA hoppade på ;p (om inte så kanske blivande)

-- -

-- -

Fast dom gör det med stil, en bra finish, ett genomtänkt budskap

Mja, skit som packas i dyrt omslagspapper är fortfarande skit. I det här fallet är budskapet för mig: att om man bryter mot "lagen" så ska vi minsann hänga ut dig till allmän beskådan så att andra avhåller sig från att göra detsamma av rädsla för att bli uthängda. På vilket sätt är skampålen orelevant i det här sammanhanget? Visst dom stenar inte barnen, men kärnan i budskapet är densamma.

Förr i tiden hade man skampålen, man visade upp tjyvar och banditer för att folk skulle se hur det gick med drägg som begick något brott. Sen spetsade jag till det med lite galningar för att förtydliga att vi i västvärlden inte verkar vara mentalt så långt ifrån medeltida fanatiker som vi tror - om sånt här får fortgå.

I ovanstående resonemang utgår jag då ifrån att ungarna som laddat ner har blivit uthängda då föståss. Av reaktionerna att döma så verkar det ju vara dom, men egentligen vet jag lika lite som du om den saken.

I ovanstående resonemang utgår jag då ifrån att ungarna som laddat ner har blivit uthängda då föståss.

Det är runt 7-8 av dem som stämts som är med i reklamfilmen. Hittills har jag bara hört en av dem uttala sig kring det här och det är tjejen mot slutet. Hon fick betalt för att ställa upp och verkade tycka det var kul att få vara med i en reklamfilm dessutom.

M a o hängdes hon inte direkt ut, men hennes unga ålder gör henne knappast tillräckligt medveten om konsekvenserna av vad hon egentligen gjort iochmed att ställa upp på det.

I hennes ögon är kontentan att hon blivit belönad för sitt "brott" och det ger väl knappast rätt signaler heller.

Nä, reklamen hugger sig själv i benen. Att båda företagen dessutom tidigare framställt sig som bevarare av individualism (Pepsi) och för familjevärderingar, mot korrupta storföretag (Apple) gör bara det hela än mer smaklöst då de nu hoppat i säng med RIAA.

Whatever, ser fortfarande inte det irriterande i det hela - varför skulle det vara så fel i att framställa minderåriga som brottslingar? Tycker det är mest "barn" som vandaliserar och klottrar häromkring jag ...och RIAA-motståndare ser det som en chans att göra sig rejält hörda med hjälp av ett sidoargument om barnförödmjukelse ;)

Jag har en tanke: detta är ett resultat av den "nya" amerikanska självbilden: möjligheternas land, ett ärligt och oskyldigt Guds folk, oförklarligt och plötsligt drabbat av alla möjliga sorters elände. Alla som inte är med oss är emot oss. Sitt inte hemma och lata dig utan skaffa ett jobb så du kan shoppa och få landets ekonomi på fötter igen! Om du inte shoppar tar du inte ditt ansvar som en God Amerikan. Om du laddar ner musik är du kommunist.. osv.

Nå, jag hoppas ni fattar att jag överdrev, men det är nåt i den här stilen man ibland får känslan av. Och jag tror att det är många som tycker att det är rätt att barn straffas med alla medel tillgängliga för att de har lurat hårt arbetande skivbolagschefer på deras väl förtjänade slantar.

bara en tanke.. //jonasn

[inlägget ändrat 2004-02-04 05:39:22 av jonasn]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...