Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min engelska sviker mig


.sun

Rekommendera Poster

Om man nu ser handbok som en bok "som håller handen" så är det ju absolut inte ett vettigt alternativ till manual i alla dess former. En typisk handbok skulle isf vara det som på engelska oftast heter "User's guide", övriga manualer är ju oftast mer av typen referensverk.

 

Jag tycker manual är ett bra samlingsnamn för det som antingen är handböcker, referensverk eller tekniska specifikatiner men som har det gemensamt att det på ett eller annat sätt levereras som dokumentation till en produkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Eller så lägger man sin dyrbara tid på att läsa manualen/handboken/användarförklaringspapyruset istället för att döpa den ;)

 

Nej, inget illa menat, det är en intressant diskussion.

 

Däremot tycker jag nog att det allmänna språkförfallet i yngre åldrar idag är mer intressant att åtgärda än att rabiat slåss mot inflödet av lånord, som många gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt favoritlåneord i engelskan är nog smorgasboard.

 

Mitt är stockholmsyndrome. Som vi alla vet så ligger ju Stockholm i Köpenhamn som är en stat i Schweiz.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot tycker jag nog att det allmänna språkförfallet i yngre åldrar idag är mer intressant

Medhåll. Det värsta är att det inte på långa vägar är begränsat till yngre åldrar, Malin Siwe hade en lite kul kolumn i Metro för ett par dagar sedan om änet.

http://www.metro.se/content/acrobat/stockholm/SESTO_20040129_A_Metro.pdf (sidan 6).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul kolumn i Metro

 

Hehe, jo den var bra, men tyvärr är det ju också väldigt skrämmande samtidigt.

Utöver de problem som idag existerar i skolan i form av bristande respekt, förtryck av varandra på alla möjliga sätt och allmän uppgivenhet skall dessutom detta späs på med lärare utan fullgoda utbildningar och skolstyrelser utan verklighetsförankring.

 

Jag tycker synd om ungarna idag och är tacksam för att jag inte föddes 15 år senare. Att de på så kort tid ska kunna förvärras så mycket som det faktiskt har gjort är bortom min förståelse...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ombudsman kommer väl från Danskans Ombudsmand(?)

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ombudsman kommer väl från Danskans Ombudsmand(?)

Vet inte... Har alltid hört att det är ett av engelskans två låneord från svenskan.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte... Har alltid hört att det är ett av engelskans två låneord från svenskan

 

Det räknas väl inte som ett lånord, men i USA hittade jag en gång en glass som hette "Frusen Gladje" =)

 

Det fick mig att småle lite under en i övrigt hemsk semester...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mitt är stockholmsyndrome"

Stockholmssyndrome är ju inget låneord, eller var du bara vitsig.:)

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

SAMHALL, är det en före detta simhall ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stockholm syndrome - tänk att Clark lyckades bättre med att göra namnet på vår huvudstad mer välkänt än miljoner kronor i misslyckade pr-pengar och OS-fiaskon... =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte Janne Olsson (eller vad han heter), ingen staffagefigur i det dramat direkt...

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

SAMHALL, är det en före detta simhall ?

 

[inlägget ändrat 2004-02-04 15:33:51 av K Arne S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte Janne Olsson

Fast han gjorde inte så mkt väsen av sig under alla år som förflutit. Var finns han nu?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sa "Mitt favoritlåneord i engelskan är nog smorgasboard.".

 

Därmed inte sagt att du menade favoritlåneord från SVENSKAN i engelskan...

 

whatever!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därmed inte sagt att du menade favoritlåneord från SVENSKAN i engelskan...

Nej det stämmer det är mitt favoritlåneord i engelskan, alla kategorier (ursprungsspråk).

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smorgasboard är bra, men jag gillar ombudsman bättre. Har ni hört en amerikan säga det ordet? Det låter verkligen roligt!

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Lusers manual ?

 

Luser ifrån en kamp mellan 2 parter, de ena ändrade ifrån user till looser, och de andra tillbaka, när någon skrev Luser så fick det stå kvar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte kalla det försvenskning utan felstavning.

Förresten, det finns visst nåt som heter "looser", det var helt fel av mig (för tidigt på morgonen). "Looser" betyder "lösare".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte heller bara felstavning utan förstärkning, jmf Mååål! och mål (alltså för att verkligen trycka på uttalet).

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast han gjorde inte så mkt väsen av sig under alla år som förflutit. Var finns han nu?

 

Janne Olsson satt sedan av straffet för norrmalmstorgsdramat och blev sedan hederlig.

Har för mig att han blev bilhandlare. Hur hederliga såna nu kan va. ;)

 

Allt enligt en dokumentär om norrmalstorgsdramat på TV för några månader sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att Tungsten är roligare. Blir ännu roligare med tanke på att vi har döpt om det till det importerade wolfram...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...