Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dvd bäst


Nisse

Rekommendera Poster

Hejsan,

det dvd gör bäst (det enda den kan) är att lagra data, stora mängder jämfört med en CD. Idag är största användningsområdet för privat bruk film.

DVD-filmer håller väldigt bra klass jämfört med vhs.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket rymmer en dvd skiva? Vilken dvd spelare får bäst betyg? Är nec bra? Vad är mpeg kort bra för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

en dvd-skiva rymmer idag ungefär 17 Gb i den största versionen.

Vilka spelare som får bra betyg beror på vem som testar dom och vad dom testas för.

Ett mpeg-kort används för att koda av film som ligger på dvd-skivor. Detta ger en mycket bättre bild än en mjukvaruavkodning. Men ska man ha DVDn bara för att titta på film så ska man köpa en riktig HiFi DVD och inte en till datorn.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

kan du utvekladet lite, va då bättre bild med mpeg2 kort jämfört med soft dvd program, det har

väl ingen betydelse, efter vad jag hört så skall det inte bli nån skillnad i bildkvalitet, så länge

som man håller sej till datamonitoren.

kanske du menar att det blr bättre på en tv !

ja har inte testat.

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

visst är det så att du kan uppnå nästan samma bildkvalitet med bara mjukvara. Men då krävs det väldigt mycke av datorn för att det inte ska hacka nånting. Jag har testat på en PII 450 med 128 Mb RAM och Ultra Wide SCSI hårddiskar och det räckte inte, det hackade ibland. Men har man ett mpeg-2 kort så räcker det gott och väl med en Pentium 100 med 24 Mb RAM och en vanlig IDE disk.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Jatko

Jag har ett Hollywood+ som sitter på en celeron 500 med 128 mb ram.. när jag kollar hur mycket processorn används så överstiger det aldrig 5%!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du med "nästan samma bildkvalitet"

och så undrar jag varför det skulle ha någon betydelse om man belastar processorn, det är väl det som den är till för, att bli belastad.

sedan spelar väl inte hårddisken nån roll, om det är IDE eller SCSI, man kör ju DVD filmen från DVD spelaren.

håkan :-O

ps

sitter på en PII 450 128 och fett grafikkort,

och det rycker aldrig, alla som sett dvd hos mej är förbluffade hur bra det är, fast det är klart, jag har en 21 tummare :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

jo visst så räcker det med en snabb cpu, men då kan man aldrig göra nåt annat med datorn samtidigt som man kör en film. Men har man inte tänkt göra det så är det klart att det inte gör nåt om CPUn blir nedlastad.

Desutom så är det snarara cachen i CPUn som inte räcker till inte klockfrekvensen.

Storleken på bilden har ju nu inte nånting med kvaliten att göra, jag menar ska man se film så spelar det ju inte så stor roll om man har 17 eller 21 tum, det saknas ju i alla fall 70 - 100 tum innan man får nån bild att prata om.

 

/Marvin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trams prat

ja har haft en dvd film i ett fönster, och samtidigt utfört en ganska stor rendering i photoshop, och det var inga som helst problem. samtidigt hade jag ACDSee 3.0 öppet, och

hade en dia visning igång, samtidigt med detta skrev jag brev i outlock , startade vebbläsare,

anslöt mej till server, och inga problem.

bara för att kolla på skoj, så startade jag ett

ganska krävande spel, då först blev det lite ryck

i dvd filmen, men knappast så det störde

nu hör till saken att ja har faktiskt ett mpeg2-

kort Dxr3 från Creativ, men eftersom jag läst om att många har problem med detta kort, så vill ja inte installera det.

det funkar perfekt med soft dvd (Zoran soft dvd)

skulle jag vara intresserad av 150" stor bild, så

skulle man säkert ha en statinär dvd spelare, med ansluten projektor

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Jatko

du borde testa ditt mpeg2-kort å se om det funkar eller inte.

Och angående vad man ska titta på så är tvn helt klart överlägsen skärmen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

självklart är det ingen höjdare att sitta i en obekväm kontorsstol och se en hel långfilm, men

mitt problem är att tv.n står 25 meter från datorn

och risken är nog stor att bildkvaliten blir lidande av en så lång kabel, även om man kör med

s-vhs. ser väl mest det här med dvd på datorn som en fräck grej, inte som nåt praktiskt användbart

dom är ju trots allt än så länge ganska dyra dvd-

filmerna, och även att hyra.

när det om ett par år finns inspelningsbara dvd

kommer ju saken i ett helt annat läge, men då blir det väl fluoriserande skivor som gäller.

får duga med canal+

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Jatko

Jag har tvn två rum härifrån, och jag använder en 15 m svhs-kabel emellan. Det duger finfint för mig. Den största skillnaden mot vanlig video är nog trots allt ljudet. Man ser inte sådär jättestor skillnad på en vanlig tv på 28-32" om man är på lite avstånd, men med en 52" widescreen så är nog skillnaden rätt så stor men då kostar det också därefter.

Med endast 3 kanaler så är det kul att kolla lite filmer då och då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej Johan

jag har laddat hem senaste drivern till Dxr3

den är från 29/3-00, och skall visst vara lite bättre.

får väl ta och klämma in de där kortet då, och testa hur det funkar.

har du nån specill högkvalitetskabel, eller duger det med vanlig skärmad standardkabel typ phono ?

det bör gå åt fyra skärmade kablar eller hur,

hur löser du problemet med paus och så vidare,

blir det inte ett himla springande mellan rummen.

håkan

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...