Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchange databasen växer...vad göra?


David12

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Exchange 2000, som hela tiden växter..databasen alltså....! Vad göra åt det? Vet att i 5.5án kunde man köra nån programvara så att den krymper...

 

Jättetacksam för hjälp!

 

Jag har även hört nåt om att det ska städas efter att man kört backup på servern, det kör jag varje natt, men det verkar inte hjälpa....

 

Panik :)

 

Mvh David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som vi ska ta och bena upp detta...

I samtliga versioner av Exchange kommer databasen att fortsätta växa om man inte vidtar åtgärder (kör en offline defrag) och detta är "by design".

Dvs även om dina användare rensar sina mailboxar och det ser tomt ut kommer storleken på databasfilerna (*.edb & *.stm) att vara den samma. Vill du krympa dessa måste du göra en offline defragmentering.

 

Att det "rensas" när du kör backup är sant!

De filer som försvinner är transaktionsloggar som Exchange sekvensiellt skriver så fort någonting händer som ska generera en förändring i databasen. Default är cirkulär loggning (man går runt på 5 transloggar) i Exchange 5.5 medan det är icke cirkulär loggning som default i Exchange 200x, dvs här kan det genereras ett oändligt antal loggar (tills disken är full).

Ha aldrig transloggar på samma fysiska disk som databasen så har du en mycket bättre chans att rädda data vid en eventuell diskkrasch.

 

Det va kort om databaser och transloggar.

Svar nog?

 

/Magnus

www.humandata.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Man tackar för svaret! hur kör man en offline defragmentering? å är det riskabelt att köra den? Nåt man ska tänka på? inga användare anslutna?

 

Tack för svaret! svara på ovanstående om ork finns :)

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta eseutil från kommadopromten så får du en lista på parametrar du använder (sitter inte med en Exchange just nu och jag vill inte minnas fel så du får strul).

 

Du måste först ta databasen offline (dismount) så det svarar på din sista fråga, användare kommer inte åt data medan du gör detta. Tänk också på att det kan ta ett tag att köra, hur lång tid är svårt att säga, beror mycket på storlek, diskar, RAID-kontroller mm.

 

Mer att tänka på är att transloggarna inte "passar" till den nya databasen som skapas efter defragen (databasen får en ny signatur och denna signatur passar inte med den som de gamla transloggarna har).

Jag skulle rekommendera att du tar backup innan du gör en offline defrag, det ska normalt sätt inte bli strul, men om det finns tokigheter i databasen så vill du kunna läsa tillbaka den befintliga basen om det strular.

 

Du ska också tänka på att det kommer att skapas en helt ny databas så du behöver ca lika mycket plats ledigt som din databas är stor idag.

 

/Magnus

www.humandata.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ovanstående talare att du bör göra en offline defragmentering, men du bör också kontrollera så att online deframenteringen som (default) körs varje dag runt midnatt. Det är inte helt ovanligt att man låter backupen köra vid denna tidpunkt också vilket kommer att avbryta online deframenteringen..inte så bra mao då Exchangen inte har någon möjlighet att "återanvända" tomt utrymme vid framtida skrivningar.

 

/ Martina

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du kan köra eseutil och hoppas att du har en fragmenterad databas men vet du vad problemet med din växande databas är? Den kanske växer ohämmat pga att det inte finns mailboxlimits eller att du kanske har en loop.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kloka synpunkter, att defragmentera löser bara problemet för stunden. Mailbox limits är alltid att rekommendera.

 

/Magnus

www.humandata.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej alla,

 

Tack för inputen, mycket intressant att läsa faktiskt.

 

Även jag har råkat ut för det tråkiga händelsen av en exkalerande Exchange DB.

 

Tråkigt nog, förstår man av era inlägg att man inte bör åtgärda det genom defrag, såvida det inte är absolut sista möjligheten!?

 

En fråga dock, är det någon som har gjort det och om han/hon kunde berätta hur det gick, så att säga.

 

Ännu värre, man behöver lika mycket utrymme när man ska köra defragen, eftersom den tar, i princip, en kopia på DBn!?

 

Anledningen till att det INTE rekommenderas att köra en deframentation av ExchDBn via ESEUTILn:

"Because you might not be able to start the Store after you stop it, I recommend against doing offline defrags except when you're in desperate, bet-your-job need of space." - David Stoltz

 

http://www.winnetmag.com/MicrosoftExchangeOutlook/Article/ArticleID/22826/MicrosoftExchangeOutlook_22826.html

 

Vad är det här för skit, egentligen, MS Exchange menar jag!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...