Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lättanvänd digitalkamera för c:a 3500:-?


brorsan

Rekommendera Poster

Hej goda forumister! Efterssom jag är ganska obegåvad inom området digitalfoto vänder jag mig till er :) Mina föräldrar är ute efter en lättanvänd digitalkamera i prisklassen 3-5000:-. Kameran ska mest användas till semesterfoton då dom resor ofta. Att döma av deras tidigare resor så tar dom många foton på kvällen i dålig belysning, så bra mörkeregenskaper (en bra blixt) är en klar fördel. IR o.dyl. är ointressant

 

De viktigaste egenskaperna hos kameran är nog användarvänligheten och att den tar bra foton i mörker. Självklart ska bilderna vara av bra kvalité överlag, och kunnas lämnas in för "framkallning" till pappersfoton i bra kvalité.

 

Ett överflöd av funktioner är nog mer nackdel än fördel då dom inte kommer att göra så mycket inställningar utan mer vill peka och klicka. Storleken på kameran är inte speciellt viktigt, bara det inte är en mastodontklump ;) Efterssom deras semestrar brukar vara ganska långa, är det en fördel om kameran kan hantera stora minneskort som är billiga i inköp (vet inte riktigt vad det finns för standarder?)

 

Har ni några råd?

 

PS. Någon som vet prisskillnaden på kameror i Sverige vs Thailand? (dom funderar på att köpa kamera i Thailand om dom är nämnvärt billigare där) DS.

 

Tack på förhand! :)

 

EDIT: många x optisk zoom är också en fördel.

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

[inlägget ändrat 2004-01-31 15:49:35 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge råd, då jag själv bara är en bildknäppare, ej fotograf.

 

Du kan annars kolla denna sida med många modeller, tester av kameror, bildkvalitet mm. mm.

 

http://www.cyberphoto.se/

 

Köpte min digitalkamera via internet hos dem

[inlägget ändrat 2004-01-31 21:33:10 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
..bästa köp där var en nixon coolpix 2100 a´ 2990 kr

 

Du menar Nikon Coolpix. :-)

Bra kameror. Jag äger en 775:a själv.

 

Rekommenderar de kamerorna starkt.

 

Fast jag är ju lite nellad av Canons digitala systemkamera för 8.000 pix. Minns nu inte modellnamnet.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Det verkar som dom bestämt dig för en Nikon Coolpox 3100 efter att ha läst M3's åsikter och efter att ha kollat på dpreview.com's exempelbilder :)

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....kul att du hittade något trots att jag försökte förvilla med niXon. Det är så lätt att slinta från k till x på tangentbordet :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Minolta Dimage F300 eftersom jag har en sådan själv och den är både lättanvänd och ger otroligt bra bildkvalitet med sina 5 mpixels.

 

Lycka till med knäppandet! För du LÄR ju "låna" den LITE! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en pentax optio som jag är skitnöjd med. Den är väldigt lättanvänd och vill man fördjupa sig lite så kan man även välja att köra mer med manuella inställningar. Bra batteritid och smidigt format.

 

Såg att de nu även hade släppt Pentax Optio S4 till ett bra pris. Den kan nog vara värd att kolla upp.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minolta DimageXT, 3megapixlar, 3ggr optisk zoom, väldigt liten och snygg. :thumbsup:

 

 

*gått ner till 2500:- nu ser jag på pricerunner :-)*

[inlägget ändrat 2004-02-07 11:06:33 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...