Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klipp & Klistra


Wizzman

Rekommendera Poster

Finns det någon global Klipp & Klistra funktion i Linux? Så att man kan flytta textsträngar mellan olika program, t ex Länkar från mailprogrammet till Netscape, Citat från en nyhetsgrupp till IRC etc?

Många program har ju inbyggda funktioner för detta, men har operativsystemet någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera texten med din vänsterknapp och klista in med din mittelknapp. Har du bara en 2-knappars mus kan du "emulera" mittelknappen genom att hålla nere båda knapparna samtidigt.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... en liten miss i linuxx tycker jag faktiskt. Tänk när man sitter med en html fill och upptycker att man skrivit www.poergaer.net istället för www.powergamer.net som det ska vara, man lägger in powergamer i minnet, markerar poergamer och trycker ctrl-v i windows. här lägger den ju poergamer i minnet så fort jag kopierar. Detta använder jag ofta i windows när jag rättar andras html filer. Visst, om det bara står poergamer på ett ställe är ju lätt, men inte om det står på, låt säga, 50 ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu snackar vi om helt olika saker. Windows är Windows, inte programmen i det. Samma sak gäller för Linux. Om programmet stödjer "Sök -> ersätt" eller vad det nu är för funktion du är ute efter är det upp till programmet, inte operativsystemet. Det fins många texteditorer med den funktionen för linux.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I KDE så finns ctrl-c och ctrl-v och sånt. Annars så beror det lite på vad det är

för program man kör. Men de applikationer som medföljer/är anpassade för KDE stödjer klipp/klistra funktioner. Annars är det väl ingen ide att byta fönsterhanterare bara för en funktions skull, men jag trivs iallafall bäst med KDE. Relativt lätt att installera också! (Om man tankar hem RPM:filerna...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...