Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer 1353 LC (Processorhastighet)


beginner

Rekommendera Poster

Tjabba, har nyligenköpt en acer 1353 LC. processorn är av typen AMD Athlon XP-M 2400. När jag kollarpå hårdvaran i systemegenskaper visas en frekvens på

796 Mhz. Eftersom jag inte kan så mycket om AMD processorer undrar jag om det verkligen skall vara så???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn anpassar processorfrekvensen för att spara batteri, inställning för detta kan ändras i bios så att alltid dator kör på max frekvens oavsett om du kör på batteri eller laddare.

 

Jag antar att acer 1353 LC är en bärbar dator samt att du körde enbart på batteri då du uppmärksammade detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det stämmer att det är en bärbar. Dock är processorhastigheten densamma oavsett om jag kör med batteri eller laddare.

 

Vad finns det för nackdelar med att ändra hastigheten i bios????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inställning jag pratar om i bios är att stänga av batterisparfunktionen och inte att du ska ändra någon hastighet.

 

Prova att starta eller starta om datorn efter att du pluggat in laddaren, får du samma hastighet då?

En amd xp 2400 borde visa ung. 2000mhz (tror jag) i systemegenskaperna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen. har provat att starta om datorn med laddaren men får upp samma hastighet i systemegenskaperna. Hur ändrar man på det i bios???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en acer travelmate 274 så det kanske inte ser exakt likadant ut för dig men för att komma till bios så trycker du ner F2 tangenten när du startar datorn, kolla längst ner på skärmen om det står något där innan windows börjar ladda.

I bios setupen så väljer du fliken "System Devices" och där finns det något som heter "Intel SpeedStep Technology" (iom att du har en amd så lär det kallas något annat), där ska du välja "Maximum Preformance".

Spara och avsluta setupen med F10.

 

EDIT: Innan du gör något mer kolla upp om din dator stöder "AMD PowerNow" och är för någonting och vad det innebär.

[inlägget ändrat 2004-02-02 16:48:08 av theWheel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den stöder AmdPowerNow, men vet inte riktigt vad det är för nåt, ska eventuellt kontakta acer om detta problem, kan va naturligt att hastigheten ska stå på 800 Mhz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Enligt acer´s support är det helt normalt med de klockfrekvenserna, det är helt enklet så att AMD mobile procesorer fungerar på detta sätt.

 

Men du kan ju testa att installera om ditt operativsystem och inte installera amd power now drivrutinerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...