Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord skyddad sida


Bulldog

Rekommendera Poster

Rätt rättigheter?

Jag skriver ju in dom användarnamn och lösen jag har uppgivit.

 

Jag skiter i detta nu.

 

Vänder mig någon annanstans.

Fattar inte vad ni behöver veta för mera info, jag beskriver ju hur jag skrivit fast jag har inte talat om vad min domän heter bara, men det klarar jag ju av att byta. Är ju inte så svårt att byta från, www.dit-domän.namn till www.bulldog.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt rättigheter?

Jag skriver ju in dom användarnamn och lösen jag har uppgivit.

Rättigheter i filsystemet. För att webbservern ska klara av att läsa innehållet i din fil måste den ha rätt att läsa filen. Har du fel filrättigheter på filen med användarnamn och lösenord så spelar det ingen roll hur mycket du har skrivit i filen eftersom ingen mer än du kommer att ha rätt att läsa det.

 

Vänder mig någon annanstans.

Lycka till men hoppas inte för mycket, i den här tråden står precis allt du kan få reda på.

 

Fattar inte vad ni behöver veta för mera info, jag beskriver ju hur jag skrivit fast jag har inte talat om vad min domän heter bara

Vi vet inte vilket webbhotell du kör på, vi vet inte om webbservern har samma sökvägar som du till filen (support-svaret antydde att så inte var fallet, de hade ju en helt annan sökväg till webbrooten), vi vet inte om du har telnet-access eller kör något ftp-program (och kan således inte hjälpa dig att kolla att rättigheterna är rätt).

 

Nästan alla webbhotell har information om sånt här på sina support-sidor (inklusive rätt sökvägar) om du berättar vad du har för webbhotell finns inte bara en möjlighet att någon annan med samma hotell kan ge dig rätt svar, det finns också en bra möjlighet att den som vet vad de ska leta efter kan få rätt svar från support-sidorna (om sådana finns).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har http://www.b-one.net/ webhotell, och jag försökte med telnet, men där kom jag inte in. När jag menade annan stans så menade jag att hitta någon kompis som kan sådant, visserligen har jag ingen kompis som kan detta. Jag är väl mest besviken på mig själv eftersom jag inte fattar hur jag skall få det att funka, fast jag får bra hjälp här. (För det tror jag att det är)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, b-one har jag väldigt lite koll på men det finns ju ett flertal här som har koll på dem:

 

Gör så här:

1. Lägg din lösenordsfil i samma katalog som du försöker skydda (tillfälligt).

2. Peka ut den genom att i .htaccess ha raden "AuthUserFile .htpasswd"

3. Se om det funkar

 

På ovanstående sätt kan du kanska snabbt kolla om det är sökvägen till filen som är fel när du försöker. Funkar det så kan man gå vidare därifrån (du bör INTE ha lösenordsfilen liggande någonstans där den går att nå från webben).

 

Om det är en rättighetsgrej det handlar om så beror det helt på ditt ftp-program hur du undersöker samt ändrar rättigheterna för en fil. Ofta finns det en kolumn där det står t.ex "-rwxr--r--" eller något motsvarande som indikerar just vilka rättigheter som gäller.

 

Bättre webbhotell brukar ha hjälpmedel för att hantera sånt där automatiskt men som i allt annat så får man vad man betalar för och i fallet b-one betalar man inte speciellt mycket.

 

Allra bäst är antagligen om du får hjälp av någon som har b-one och vet var webbroot och annat ligger för domäner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort en ny fråga till om någon har samma webhotell som jag. Får se om det finns någon här som har det.

 

Tack för all hjälp, återkommer här om jag får något svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det löst sig

 

Vad var orsaken till att du fick problemen och hur löste du det?

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-06 00:20:16 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe är befogad i sin fråga. Det vore kul för de som läser tråden att veta vad som gjordes för att det skulle funka. På så sätt lär vi oss alla kanske mer och senare eforumare kan få nytta av tips.

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktisk inte riktiv vad problemet var. Fick hjälp av en som loggade in hos mig och testade sig fram. Men kommer ihåg att han nämde något med rättigheter. Men jag vet inte hur han ändrade det. Filerna så rätt så lika ut som här. Tro faktisk att dom var lika.

Tyvärr kan jag inte ge mycket bättre svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är min rätt kvalificerade gissning att det var som jag trodde att du inte hade läsrättigheter för webbservern på din passwordfil.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=546939#547866

 

Ett gott råd är att du lär dig lite om hur filrättigheter funkar och hur du sätter läs, skriv resp. execute-rättigheter i från den ftp-klient du använder. Du kommer att behöva det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog skall försöka att lära mig om dom rättigheterna, sedan var det som någon skrev att man skulle föra upp som ASCII. Den som frågar den lär sig förhopningsvis.

 

Jag gjorde en fråga till med rubriken, det var där jag fick hjälp.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=547908#547908

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Nej så fick ju inte denna tråd sluta! Du har haft samma problem som jag. Det vore jättebussigt om du kunde fråga din vän vad han gjorde och hur han fick till det! Jag kör WS_FTP ACSII överföring, skriver korrekt sökväg osv. Snälla - hur gick det sen ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...