Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord skyddad sida


Bulldog

Rekommendera Poster

Jag är ute efter att kunna lösenords skydda en sida som jag har på min hemsida. Har sett att andra har sidor, där det kommer upp en ruta som man måste logga in på. Vart kan man få tag i ett bra lösenords skydd för en hemsida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken webbserver du kör.

 

På en Apache använder du .htaccess- och .htpasswd-filer.

 

Med IIS tar du bort rättigheterna för alla som inte skall ha det i Windows filsystem och kryssar ur Allow Anonymous Access i IIS:en.

 

Om du kör på ett webbhotell får du fråga dem hur du ska göra.

 

mvh

Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fråga mitt webhotell och fick följande svar

 

Du kan använda htaccess för att lösenordsskydda kataloger och mappar på din hemsida.

 

Finns det något gratis htaccess??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer säkert, men varför koda på om någon annan redan gjort det. Jag kan nämligen inte koda, så det är därtför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar, jag är nog lite slarvig, men min engelska är inte den bästa när det gäller data engelska, så det var nog därför det gick så fort och så trodde jag som fhe sa att jag skulle koda massa.

 

sorry stefan skall kolla mycke nogrannare i fortsättningen.

du får förlåta mig, jag är bara en amatör

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan köra med htaccess så är det mycket bättre än någon javascript-lösning.

[log]

Skapa två filer:

.htpasswd

.htaccess

Det är alltså filändelsen som är viktig. Filen får inte ha något "namn" utan heta exakt så som ovan.

 

Filernas innehåll:

.htpasswd

användarnamn:lösenord

här lägger du till dina användare och deras lösenord

.htaccess

AuthUserFile /usr/local/du/skyddadmapp/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName EnterPassword
AuthType Basic

require require valid-user

Den första raden är sökvägen till din .htpasswd. Inte en URL utan en serverpath. AuthName är namnet på din skyddade area och kan döpas om.

 

Båda filerna måste laddas upp (till webbservern) i ASCII läge - inte binary. .htpasswd bör inte ligga i en från webben tillgänglig mapp utan helst en mapp över din webbrot. Det är alltså sökvägen till denna mapp som du specificerar i .htaccess

.htaccess-filen lägs i den mapp du vill skydda.

[/log]

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var beskrivning det, tackar.

det där med webroten, får du gärna förklara närmare, jag har ju allt liggande där under. index och så olika mappar.

 

från en trögtänkt kille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skapar .htpasswd och .htaccess i notepad/anteckningar.

Välj spara som

Filnamn: .htpasswd

Filformat: Alla filer (OBS! INTE Textdokument *.txt)

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort dom filerna. Hur skall .htaccess se ut då?

 

om min adress är www.bulldog.com

där har jag min index sida

sedan har jag www.bulldog.com/1 (mapp)

och och under mapp 1 finns det mappar 2,3,4

Säg att det är mapp 4 som jag skall skydda.

 

*******

uthUserFile /usr/local/1/4/.htpasswd

AuthGroupFile /dev/null

AuthName EnterPassword

AuthType Basic

 

require require valid-user

********

är detta rätt eller hur skall det se ut?

kan man testa att det fungerar om man kör hemsidan lokalt på datorn?

 

Jag börjar närma mig iallafall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kommit så långt att jag får upp lösenords rutan, men får inte att lösenordet att fungera. Så rätt nära är jag men ändå så långt borta.

 

så här har jag skrivit nu

 

AuthUserFile /customers/www.minadress.com/l/.htpasswd

AuthGroupFile /dev/null

AuthName EnterPassword

AuthType Basic

 

require use

 

och i den andra har jag skrivit

namn:lösenord

 

båda filerna ligger i samma mapp som jag fått råd från annat håll att dom skall göra

 

någon som ser felet??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

require use

 

Det där ser fel ut... "require valid-user" är vanligtvis det man skriver om man vill tillåta alla användare i den filen som pekas ut av AuthUserFile

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu skrivit

 

AuthUserFile /customers/www.mindomän.com/l/.htpasswd

AuthGroupFile /dev/null

AuthName EnterPassword

AuthType Basic

 

require valid-user

 

men de hjälper inte det heller. Får upp lösenords rutan men efter 3 fel skrivningar får jag upp

 

This server could not verify that you are authorized to access the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn't understand how to supply the credentials required.

 

jag blir galen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser ut som följande

 

bulldog:33gphoHm2wV8A

 

använde bulldog användare

använde bulldog lösen

på den länken du skickade med

 

men det funkar inte ändå

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att webbservern inte lyckas läsa filen "/customers/www.mindomän.com/l/.htpasswd", antingen för att du har fel rättigheter på den eller för att webservern har andra mappningar.

 

Här skulle jag nog tittat i logfilen men eftersom du säkert inte har tillgång till den så skulle jag börja med att kolla upp rättigheterna. Därefter skulle jag lägga filen (bara för test) på ett ställe som inte krävde en lång absolut sökväg utan bara ett filnamn (eller en kort relativ sökväg).

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-01 21:12:30 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta svar har jag fått av min leverantör

 

Hej,

 

Du kan lösenordskydda en sida genom att använda htaccess. Här är ett exempel på hur du kan använda htaccess. Bägge filer skall ligga i samma mapp!

 

Din .htaccess fil:

 

AuthUserFile /customers/ditt-domän.namn/ditt-domän.namn/httpd.www/namnet på din mapp/.htpasswd

AuthGroupFile /dev/null

AuthName EnterPassword

AuthType Basic

 

require user (här skriver du användarnamn)

 

----------------------------------------------

 

Din .htpasswd fil:

 

användarnamn:lösenord(gå till http://mirage.golden.net/generator/ och skapa ditt lösenord)

 

Notera att detta är ett exempel (som fungerar). Vi hjälper dock vanligtvis inte till med programmering här på supporten. Lycka till!

 

Med vänlig hälsning / Best Regards

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är exakt samma sak som du gör ovan, enda skillnaden mellan "require user <användarnamn>" och "require valid-user" är att det första alternativet kräver att du både specificerar vilka användare som finns OCH vilka som ska få tillgång till sajten, vanligtvis är det samma användare och då är det andra alternativet smidigast.

 

I övrigt se min kommentar ovan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du jag ska skriva? Om man klipper och klistrar från det du har fått av din leverantör och det du själv skrivit ovan så borde det se ut så här:

AuthUserFile customers/ditt-domän.namn/ditt-domän.namn/httpd.www/l/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName EnterPassword
AuthType Basic

require valid-user

 

Men det kommer naturligtvis inte att fungera eftersom ingen här vet något om vad det är för sökvägar som gäller. Med risk för att upprepa mig en tredje gång så säger jag som ovan, kolla att du har rätt rättigheter på filen med användarnamn och lösenord, har du inte det kommer frågan att dyka upp men ingen kommer att släppas in.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...