Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL och Linux


patsy

Rekommendera Poster

Hej.

 

Är total nybörjare på Linux som installerade Red Hat 9 för några dagar sedan. Nu undrar jag hur jag får min ADSL-anslutning att fungera (Bostream 0,5mbit)

Det är väl en s.k PPPoE anslutning? Jag tankade hem en PPPoE-klient till Linux från Roaring Penguin men fick den inte installerad (vad jag vet). Hur går jag vidare nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där guiderna har jag redan läst. Tyvärr tror jag att problemet är mer avancerat. Hur jag än gör får jag inte nätverkskortet att fungera,ett SiS 900 based Fast Ethernet kort som är integrerat på moderkortet. Jag kan tänka mig att så fort problemet med Ethernet är löst så ska det inte vara några problem att få igång bredbandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då ska du läsa http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/custom-guide/ch-kernel-modules.html

istället :)

 

Du vill (förmodligen) använda modulen sis900, så säg modprobe sis900 i ett terminalfönster, inloggad som root (du kan använda kommandot su för att bli root).

 

Kolla om det funkade genom att att skriva ifconfig eth0. Om det funkade ska du se en massa info om eth0. För att se till att sis900 laddas automatiskt måste du se till att ha en rad i filen /etc/modules.conf som lyder:

alias eth0 sis900

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst får jag upp en del information med hjälp av ifconfig. Problemet är när jag försöker aktivera eth0 så får jag följande meddelande...efter en stund:

 

"Bestämmer IP-information för eth0...iptables: No chain/target/match by that name

SIOCSIFFLAGS: Enhet eller resurs upptagen

SIOCSIFFLAGS: Enhet eller resurs upptagen

iptables: Bad rule (does a matching rule exist in that chain?)"

 

Vad kan detta vara? IRQ-konflikt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iptables är brandväggen. Det verkar vara nån konstighet med nån regel. Jag vet inte exakt hur iptables-konfigurationen ser ut i Mandrake, men testa att pilla lite i brandväggsinställningarna (det borde finnas not i kontrollcentret).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver detta från Red Hat.Problemet var nog mycket enklare än jag trott. Så här gjorde jag:

Gav eth0 ett statiskt ipnummer: 10.0.0.1

och satte 10.0.0.138 som destinationsnätverk (modemets ipnummer). Då ville äntligen resurserna snacka med varandra. Efter det var det inga problem att ansluta till Bostream m.h.a "xDSL-wizarden"

 

Tack så mycket för hjälpen trots allt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...