Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ägaren till hemsidan som är skyldig för inlägg i f


slackie

Rekommendera Poster

Hej,

 

Håller på att sätta upp en liten community. Tanken var att den skulle vara riktad till en årskull på visst program på gymnasiet på en viss skola. Där finns provscheman, bilder från klassfester etc.

 

När det gäller material som är utlagt är alla berörda tillfrågade.

 

Dock oroar jag mig lite för forumen. Speciellt nu när antalet medlemmar börjar växa (folk från övriga program). Jag har gjort en sida där folk får godkänna etiska regler etc vid själva registreringsprocessen. Men eftersom det ändå är så lätt att ngn FAKE registrerar sig och missbrukar forumet så undrar jag vem som skulle vara juridiskt skyldig om det nu skulle förekomma missbruk?

 

bör kanske tillägga att sidan inte på ngt sätt finansieras...utan jag har den som en liten hobby...i syfte att lära mig bland annat php...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är du som är ansvarig för det som publiceras på sidan, det enklaste sättet att förhindra oönskat beteende är ju att granska inlägg innan de publiceras.

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enklaste sättet att förhindra oönskat beteende är ju att granska inlägg innan de publiceras.

 

Ja och nej, jag vill minnas att en av våra kvällstidningar fälldes i samband med att någon skrivit rasistiska grejjer på deras "forum" just för att de hade granskat inläggen men låtit det slinka igenom. Om de däremot inte hade granskat inläggen så har jag för mig att enig expertis sa att det förmodligen hade räckt om de plockat bort inläggen efter anmälan.

 

Jag tycker personligen att det räcker om man gör vad man kan för att förhindra fake-registreringar. "Motringning" med mail, vara noga med att upplysa om att man loggar IP-adresser och klockslag (för spåring) osv. Naturligtvis kommer det ändå att gå att luras och då är en "Anmäl-funktionalitet" som triggar ett larm till moderator/ansvarig förmodligen tillräckligt.

Man kan ju inte låta interaktiviteten försvinna.

 

Helst skulle jag se en tjänst där jag kunde reservera $10 från ett giltigt VISA/MC/Amex-kort som återbetalades/släpptes efter en vecka utan anmälningar. Lämnar någon ett stulet nummer så gör man vad man kan för att spåra IP-adressen och polisanmäla bedrägeriet, de som är ärliga har inget att förlora på att låna ut 70 spänn (eftersom pengarna bara är reserverade så får de ju t.om ränta på dem). Om det var ett etablerat företag som skötte det hela hade ju inte ens folk behövt lita på mig tillräckligt för att lämna ut kortnummer, de behöver bara lita på den som hanterar tjänsten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...