Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processortemperatur?


Kalkyl

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyligen byggt en PC som har en AMD Athlon XP2400 processor samt för några månader sedan en PC med Pentium 4 2,66Ghz processor.

 

Nu har jag några små funderingar kring dessa datorer som jag undrar om någon kan hjälpa mig att svara på.

 

I båda datorerna kan man själv ställa varningslägen och nedstängning etc. av systemet vid en specifik temperatur.

 

Vid vilken temperatur bör den börja varna?

 

Och vid vilken temperatur bör man låta systemet stängas av?

 

Vad är den kritiska temperaturen för en P4 och en AMD Athlon av innan dom tar skada?

 

 

Mvh. Kalkyl

 

[inlägget ändrat 2004-01-29 19:13:07 av Kalkyl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej geforce4!

 

 

En liten stilla undran bara:

 

Får man fråga vilken av mina tre frågor du svarade på?:)

 

 

1. Vid vilken temperatur bör den börja varna?

 

2. Och vid vilken temperatur bör man låta systemet stängas av?

 

Eller,

 

3.Vad är den kritiska temperaturen för en P4 och en AMD Athlon av innan dom tar skada?

 

 

Mvh. Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry!

Fråga nr 1 67 grader

 

Fråga nr 2-3 70 grader

 

 

 

 

 

"Speed kills. Switch to Windows95 and save lives!"

 

[inlägget ändrat 2004-01-30 11:11:48 av geforce4]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej där!

Har själv en xp2400+ och jag har mina varningar inställda på det lägsta möjliga, krin50 grader tror jag det var. Jag ar byggt om lite så jag har bra flöde av luft så min cpu temp ligger på 36@1800rpm men om jag ställer fläkten på fullt 2200 och ökar lite på chassifläktarna så kommer jag ner i 32-33grader vid surfning.

Kanske av glädje för dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ledsen att jag inte svarat dig tidigare.

Men jag har inte möjlighet att ta del av ditt svar förrän nu.

 

Poäng för ett kort och bra svar.

 

 

Mvh. Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Har begränsat med tid till både e-forum och exprimenterande med datorer just nu. Men tid kommer framöver så då får jag ta igen lite.

 

ah17, du verkar ha bra flöde i din låda men hörs den inte mycket? Eller har du tysta fläktar?

 

 

Mvh. Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet Nisse pEee då möjligtvis vad som är rätt?

 

Och finns det någon möjlighet att man kan få ta del av det som är den korrekta CPU temperatur då?

 

 

Mvh. Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för informationen!

 

Varför de uppgifterna skulle vara fel vet inte jag, eftersom jag inte har påstått att dessa är fel.

 

Jag frågade bara om någon kunde informera mig om max temperatur och lämplig varningstemperatur till min AMD Athlon XP2400 processor.

 

Eftersom du svarade geforce4 att han hade fel så frågade jag vad du ansåg vara rätt.

 

 

Mvh. Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 85 grader är ju max temperaturen och den bör man inte ställa in att datorn ska stänga av sig på för då är ju processorn död :P (nåja, antagligen inte men men).

 

Jag trodde att max temperaturen låg på ~90-95 grader men det kanske är fel då.

 

Kolla vad du får för max temperaturer när du belastat datorn (100% cpu hela tiden) ett bra tag och ta sedan en liten marginal och sätt varningen där och en till liten marginal så avstängnngstemperaturen där.

 

Om du får max 60 grader så varna vid 63 och stäng av vid 67 eller nåt (tänk på att det antagligen blir aningen varmare på sommaren).

 

Varningstemperaturen är jusst där för att varna om nåt gått åt skogen. Och blir processorn aldrig blir varmare än 50 grader så är det onödigt att låta den bli ex. 70 grader innan larmet slår på. Då är det bättre med att varna tidigt så att man hinner spara ev. arbeten osv.

 

Ju varmare en processor är desto kortare blir livslängden (även om livslängden på processorn antagligen är rätt lång jämfört med hårddiskar m.m.). Själv brukar jag köra med max ca. 55 grader men det beror ju på vad man har för processor och kylning.

 

Pentium 4 processorer börjar väl klocka ner sig vid 70+ grader eller nåt (kanske var 75-80) så blir den så varm så förlorar man även prestanda.

 

Sen något man ska tänka på är att de temperaturer man får inte alls är särskilt exakta. Det kan diffa +-10 grader eller mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 85 grader är ju max temperaturen och den bör man inte ställa in att datorn ska stänga av sig på för då är ju processorn död :P (nåja, antagligen inte men men).

 

Det finns lite marginal kvar vid 85. Hur mycket vet bara amd med säkerhet. (kortvarigt >1s över 100c iaf fläktstop, kylfläns som lossnar och liknande)Amd har skydd numera mot den formen av händelser..

 

 

Kolla vad du får för max temperaturer när du belastat datorn (100% cpu hela tiden) ett bra tag och ta sedan en liten marginal och sätt varningen där och en till liten marginal så avstängnngstemperaturen där.

 

Om du får max 60 grader så varna vid 63 och stäng av vid 67 eller nåt (tänk på att det antagligen blir aningen varmare på sommaren).

 

Bra modell så länge man är under 85 på avstängningen.

 

Har dock lite större steg själv.. typ 60-70-80

 

Ju varmare en processor är desto kortare blir livslängden (även om livslängden på processorn antagligen är rätt lång jämfört med hårddiskar m.m.).

 

Sant, men det rör sig om 5-10 år vid 24/7 drift nära max temp.

 

Behöver man mer än det?

 

(sitter vid en gammal HET amd 1200 oc till 1350, 65-80c som går 24/7 och har så gjort i över två år)

 

Sen något man ska tänka på är att de temperaturer man får inte alls är särskilt exakta. Det kan diffa +-10 grader eller mer.

 

Riktigt, vilket är trist, problemet är dock mindre nu än tidigare...

 

Intel. kan mindre där så passar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...