Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

antal Watt för en dator


Martin Lundqvist

Rekommendera Poster

Martin Lundqvist

Alla pratar antal Watt man skall ha på nätaggregatet, det är ju bara maxkapacitet, däremot pratar ingen om hur mycket en dator drar. Hur många Watt drar en vanlig dator?

 

Jag har två märkesdatorer (DELL).

PIII 600 MHz, 256 MB SDRAM, 15 GB HDD, 48xCD-ROM, integrerat ljud/grafik/nätverkskort. På denna sitter en 200W-aggregat.

 

P4 3.00 GHz HT, 2GB DDR RAM, 200 GB HDD, 4xDVD-brännare, SoundBlaster Audigy2, ATI Radeon 9800 128 MB, nätverkskort, 8 USB, 1 Firewire. På denna sitter ett 250W-aggregat.

 

En datortillverkade bör ju rimligtvis inte sälja en dator med för svagt aggregat, alltså kommer 3GHz-datorn aldrig behöva mer än ett 250W-aggregat för maximal användning (väldigt krävande spel).

 

600MHz-datorn, den bör ju ha en hel del kvar innan den når 200W. Kan jag då med gott samvete trycka in ytterligare 3st 200GB-hårddiskar, ett kontrollerkort samt en ytterligare fläkt utan att passera 200W vid maximal användning?

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem som kan uppstå är om du i en gammal dator sätter i ett nytt grafikkort av senaste modell.

Då kan man råka ut för att det inte levereras tillräckligt med ström till grafikortet och datorn låser sig när man spelat ett litet tag. Har själv råkat ut för detta och avhjälpte detta med ett kraftigare nätagg. Om man skall bygga sig en dator själv så skulle jag rekomendera minst 300w för att vara på säkra sidan.

 

På din fråga om diskarna och kontrollerkortet så bör du väl se strömförbrukningen i specarna på dessa.

 

Jag har för mig att Dell har lite speciella nätagg, kolla andra trådar om detta

 

2much

Same shit, different day

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Lundqvist

Jag vet exakt hur många Watt diskarna, kontrollerkort och fläkt drar. Fast det är menlöst att veta det om jag inte vet ungefär hur mycket datorn drar i övrigt.

 

Det som är typiskt är att allt ifrån nätaggregat till moderkort är "Dell-modifierade" och därför näst intill omöjliga att byta ut. DELL har max 200W-agg för min datormodell (har hört med dem), och de vanliga nätaggregaten passar inte.

 

Jag hade tänkt ha datorn som filserver, alltså kommer främst hårddiskarna och nätverkskortet få arbeta, så dess inbyggda grafikkort lär aldrig användas.

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad datorn tar i övrigt e en fråga..

 

Lösningen cpu-max effekt (som du får från spec hos amd eller intel) + ca 20w för mk och minne. + grafik 5 -50w det högere enbart de mest krävande nvida vanligen ca 25w + övriga delar (som du känner till redan)

 

men.. problemet är att veta hur mycket nätdelen ger.. 200w säger nästan inget...

 

Här e data från två nätdelar som jag har liggande bara som exenmpel...

 

ex1 250w nätdel "mellan pris"

ger max 110w vid samtidig belastning av 3,3 och 5v samt utgång Max 15A. Samt max 120w på 12v utgång 10A..

Bättre data än så finns inte på den nätdelen

 

Max last praktiskt drift, tja inte över 150w i alla fall...

 

ex2

Lite dyrare 250w (max värden)

5v 25A = 125W

12v 18A= 216W

3,3v 22A= 72w

 

Max samtidig last 3,3 och 5v 150w

max konenuerlig last 253w

Spöar många "billiga" 300w nätdelar med råge....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller just nu på att mäta upp vad mina 2 servrar.

Håller på med den första med följande spec:

 

1 st AMD 1,4Ghz

1 st CPU fläkt

1 st Matrox Millenium GFX kort

2 st HD

2 st Chassifläktar

 

allt detta drar 120 Watt rätt konstant.

 

Ska mäta upp min 2:a server (P-III 600Mhz) så småningom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Lundqvist

Ok. Bra... Det var ungefär det jag misstänkte. En dator kräver inte allt för mycket. Självklart kommer Wattalet att öka om man kör krävande saker som spel och avancerade kontorsprogram, fast det hade jag inte tänkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, vad jag har sett så har belastningen inte vidare stor inverkan på hur mycket den förbrukar...

Den enda pendlingen jag ser är på 1 Watt.. (120-121Watt)...

 

Det har såklart lite att göra med om du har strömsparsläge påslaget i bios så diskarna går ner i sparläge osv (som jag inte har)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...