Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Manipulera vem som ringer ?


Peter Bergströmm

Rekommendera Poster

Peter Bergströmm

Jag fick ett samtal av min bror idag från hans mobil , de var ett kort samtal där någon försökte göra sig lustig.

 

Sen vissade de sig att han inte hadde tillgång till mobilen eftersom de inte tillåts i skolan, den låg allså hemma ensam.

 

Kan man manipulera så de ser ut som samtalet kommer från en annan telefon ?

 

Allså, att person A. får de att se ut som han ringer från persons B. mobil när han ringer till person C. ?

 

Tacksam för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan i princip inte göra det om man inte har tillgång till någon telefonväxel i nätet och går in direkt där och meckar.

 

Det var inte så enkelt att det var någon annan hemma som använde den? Eller någon kompis till din bror som ringde men din bror tyckte det var så pinsamt så han förnekade det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Nostalig*

 

Får mig att sakna X25:an till telias SMSC, * var alltid lika kul att skicka SMS från motagarens egna telefonens nummer*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, telefonen kan ligga hemma, men gjorde SIM-kortet det med? Det kan han ha tagit med sig och sen helt enkelt lånat en telefon...

 

Eller så har han två SIM-kort.

 

Eller så var din bror inte i skolan utan hemma...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för författningsstridig skola din bror går på?

 

Är det inte så att det bara är under lektion man inte får ha mobilen påslagen? Inte kan det väl vara förbud mot att ha telefonen med sig till skolan, och använda den på rasterna?

 

Gäller det bara lektionerna så är det helt rätt och jag tycker inte författningen har något med det att göra, bara en ordningsfråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Givetvis skall inte mobiltelefoner vara påslagna under föreläsningar, seminarier eller lektioner. Men en skola kan inte förbjuda mobiltelefoner, möjligen ett sjukhus som det bedrivs undervisning på. (känslig apparatur kan störas).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju skolor där man förbjudit tex kameramobiler. Varför? Därför att femtonåringar inte kan hålla sig från att fota sina klasskamrater i duschen. Efter att ha varit i högstadieklasser har jag insett att det inte är helt fel att stoppa ungarna från att ta med sig sådana telefoner...

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha varit i högstadieklasser har jag insett att det inte är helt fel att stoppa ungarna från att ta med sig sådana telefoner...

 

Jag tycker definitivt att det är FEL att skylla såna saker på tekniken. Tekniken gör det visserligen möjligt, men är INTE orsaken till att det görs!

 

Däremot håller jag med om själv händelsen, inte f*n ska man bli utsatt för fotografering i duschen mot sin vilja eller ens utan vetskap. Men därifrån till att ge tekniken skulden för händelse, är oändligt långt....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Andersson, såna argument följer samma mall som svenska samhället använt i decennier för att "komma till rätta med" problem, dvs åtgärda symptomen istället för orsakerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt så. Ju mer man försöker åtgärda symptomen, desto längre i från en verklig lösning kommer man.

 

En annan sak som jag funderat på... Varför försöker man ge alla barn samma utbildning i grundskolan, medan det är fullständigt otänkbart att ge alla sjuka samma behandling...?

 

Utbildning borde vara precis lika individanpassad som sjukvård.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför försöker man ge alla barn samma utbildning i grundskolan,

 

Jo, vilket drömscenario att kunna individanpassa utbildningarna helt och hållet. Dels anpassat för elever med inlärningssvårigheter av olika grad och dels för att optimera kunskapsnivån utifrån talang. I Sverige är det så tabu att prata om "elitutbildning", varför ska det vara så? Varför ska alla elever normaliseras till en mediannivå?

 

MEN, detta drömscenario skulle kräva så mkt resurser att det förblir nog bara en dröm tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett refillkort för några år sedan. Det som hände var att det ibland visade fel telefonnummer. Alltså A ringer men telefonen visar att det är B som ringer.

 

Det var ännu värre med missade samtal. T.ex. Kalle ringde men telefonen visar att det var Pelle osv. Jag testade tre telefoner och det var samma sak med alla. Telia trodde inte på mig och krävde mig på 100-200 kr för att byta ut kortet. Då skrev jag att de inte är ensamma på marknaden och att jag gav dem en vecka att skicka ett gratis telefonkort till mig. Jag fick det inom tre dagar :-) Sedan dess har det fungerat utmärkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Håller med om att "ungar" kan var a jobbiga. Dock är det i skolan "trial and error" skall ske, och inte ute i samhället. Brukar säga till eleverna att "om du räknar fel på ett matteprov så är det inte hela världen, men om du som ingenjör på ett kärnkraftverk räknar fel..

 

Men:

Det rör sig om ett föräldraansvar. Jag som förälder kan kräva att nå mitt barn utan att skolan lägger sig i. Givetvis som tidigare påpekats så skall telefonerna vara avstängda lektionstid.

 

Fotografera i duschen? -Ja, det finns ju andra sätt än mobiltelefoner, kameror exempelvis. Sedan är det en sak som bör regleras av den enskilde eleven: Är han över 15 så finns det ett straffansvar. (Om nu fotografering kan räknas som exempelvis förargelseväckande beteende etc. Om nu detta finns kvar som brott..)

 

Skulle vara skoj att se om någon enveten förälder orkar ta strid med "sin" skola..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha varit i högstadieklasser har jag insett att det inte är helt fel att stoppa ungarna från att ta med sig sådana telefoner

 

skulle tro det .. praktik, din möter mot teori.. i mång av svren.. Litar på din praktik :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också råkat ut för konstiga grejer i mobilnätet. Värst var nog den gången jag satt i bilen och telefonen ringde, jag tittade vem det var innan jag svarade och såg då att det var tjejens mobil, så jag svarade sådär sockersött som bara jag kan :-), hej älskling.. Döm om min förvåning när en mansröst säger åt mig att sluta driva med honom, jag frågar varför han ringt mig och beskyller mig för sådant. Han svarar att "det var ju du som ringde mig" (jag tror på honom, han lät knäckt..) Efter en stundds tjafsande lägger vi på, och jag har aldrig förstått hur det kunde bli så fel..

 

Efter att ha pratat med tjejen visade det sig att hon försökt ringa mig, men då var det upptaget. Så den enda förklarningen jag kan komma på är att någon växel någonstans kopplade någon till mig när tjejen slog mitt nummer.. Bra konstigt var det iallafall..

 

Efter detta har jag försökt forska lite i om det går att sända något annat nummer till nummerpresentatörer, men kommit fram till att det är tydligen omöjligt, om man inte sitter i systemet och ändrar där...

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en sådär 10 år sen så var det några killar på en högstadieskola som riggade upp en videokamera banom några rör i taket i tjejernas duschrum.

 

Fast det blev aldrig nån film eftersom tjejerna såg den röda inspelningslampan och plockade ner kameran...

 

Men inte förbjöd man videokameror för det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Då skrev jag att de inte är ensamma på marknaden och att jag gav dem en vecka att skicka ett gratis telefonkort till mig. Jag fick det inom tre dagar :-) Sedan dess har det fungerat utmärkt.

 

Trodde inte att man som "liten kund" kunde pressa Telia sådär. :-) Var nästan övertygad om att Telia skulle skita i det där hotet, men tydligen inte.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra konstigt var det iallafall..

 

När vi ändå håller på med konstiga mobil-anekdoter:

 

Min kompis Nokia 3210 började skicka ut hela hans telefonbok till alla nummer i telefonboken. Jag hade aldrig trott på det om jag inte såg det hända: rätt vad det var började det rasa in leveransrapporter, ungefär tio i taget. De rasade in fortare än vad han hann radera dem. Efter ett tag lugnar det ner sig, och då ringer hans pappa och frågar vad han menade med att skicka numret till vakten på I21 och några andra nummer i ett sms.

 

Han stängde av telefonen och startade den inte igen den dan.. :)

 

Mycket skumt fel. Antar att det berodde på telefonen, och inte på nätet iofs.

 

För min del är problemet att folk ofta ringer fel till min mobil. Det lugnade ner sig ett tag, men nu den senaste månaden har det börjat igen. Det konstiga är att nuförtiden ringer det bara folk från den stad jag bor i. Mycket skumt. För skumt för att vara en sannolikhet.

 

//jonasn

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-28 20:05:11 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avsändarnumret för ett sms är hur enkelt som helst att ändra och ha precis vad som helst, behöver inte ens vara ett nummer utan kan tom vara bokstäver.

 

Men nu gällde det väl ett uppringt röstsamtal och inte sms? Eller kallar fjortisar sms för samtal numera? (börjar bli gammal ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avsändarnumret för ett sms är hur enkelt som helst att ändra och ha precis vad som helst, behöver inte ens vara ett nummer utan kan tom vara bokstäver.

 

Hur enkelt som helst? Med en normal GSM-telefon? Med alla operatörer?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis inte med en vanlig GSM-telefon. Däremot med tjänster på nätet som fixar detta. (poängen är naturligtvis inte att man ska bluffa utan ange något vettigt avsändarnummer så att smset kan besvaras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...