Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klarar mobil att blötläggas?


Mikael Pettersson

Rekommendera Poster

Mikael Pettersson

Hej!

 

utan att gå in i detaljer.

 

råkade tappa SE T610 i vatten.

tog snabbt som attan upp den, stängde av den torkade och tog ut batteriet.

 

Den startade i morse. ( en dags tottläggning) men efter att jag stängt av den vill den inte starta).

skall prova att ge den några elchocker med batteriladdaren innan jag dödförklarar den.

 

hurrr, hoppas garantin täcker detta. annars så säger jag att jag tappade den... ( telias 365 kr verkade vara ganska bra)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stängde av den torkade och tog ut batteriet.

Aj då, bäst hade varit att tagit ur batteriet direkt.

 

Den startade i morse. ( en dags tottläggning)

Aj då nr 2, hade varit klart bättre att låta den torka längre...

 

efter att jag stängt av den vill den inte starta

Den är nog död, mobiler som inte är vattentåliga är väldigt känsliga för bad...

 

hurrr, hoppas garantin täcker detta. annars så säger jag att jag tappade den...

Garantin lär inte täcka ett vattenbad men om du har någon form av allriskförsäkring så bör den kunna täcka skadan mot lite självrisk. Att lämna in den och säga att den "bara dog" är lönelöst - efter att teknikerna öppnat telefonen tar det inte särskilt lång tid för dem att upptäcka fuktskador...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom märker oftast vid garanatirepen att mobilen har drunknat och lär nog inte vilja reparera den på garanti isåfall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att han hade den i bröstfickan och så trillade den i toastolen när han skulle spola =)

 

(En klassiker, en av kommunpolitikerna här i Luleå gjorde samma sak ganska nyligen...)

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att han hade den i bröstfickan och så trillade den i toastolen när han skulle spola =)

 

det var väldigt länge den vanligaste orsaken till drunkningsolyckor bland mobiltelefoner, vet inte om så fortfarande är fallet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom märker oftast vid garanatirepen att mobilen har drunknat och lär nog inte vilja reparera den på garanti isåfall.

 

I annat fall kommer det troligen kännas på lukten :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att han hade den i bröstfickan och så trillade den i toastolen när han skulle spola
Å fy f-n.. Då är det ju bara att blunda och spola som gäller. Telias försäkring täcker förlust med 500 kr självrisk eller nåt sånt. Iofs - klassas det som "klantigt" kan du få avdrag på ersättningen.

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon mobilförsäkring så använd den. Annars kan du ju alltid kolla om hemförsäkringen täcker skadan.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kusin tappade sin GSM-mobil i en snödriva hemma i Piteå för några år sedan. Den låg där hela vintern. Framåt april så dök den upp igen. Han torkade och laddade den. Sen var det bara att starta upp igen. Men det var en förstås en Ericsson av den gamla goda stammen..

 

G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

hmm, får se om de godtar det.

 

"tappade i vattnet", även om det inte var så ialla att den hamnat i smutsigt vatten i toalettstolen så har man ju inte lytt instruktionsboken. "utsett ej för fukt, eller sol et.c.". de skulle kunna hävda att det var felaktigt handhavande och blåneka ny mobiltelefon.

 

 

hmmm, de är så väldigt snälla, trevliga och sägar att den här försäkringen tar allt när man skall teckna den. men när de väl kommer till kritan känner man sig som en skurk när man vill ha en ny telefon.

 

hmmm, provar med mobilförsäkringen. ( var ganska nyligen man tog den.... vill inte verka för misstänkt att det inträffat så nära...) annars får man väll utnyttjs sina andra försäkringar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

kan det bli värre om man sätter den på laddning? - (via eluttaget)

 

retorisk fråga, men skall se om man kan få liv i den.

(ung.f. som frakensteins monster)

 

nu bör den ju vara torr... eh...

 

LEV, LEV!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt den ligga varmt i en vecka innan du testar...

fukt kryper in i div delar och tar tid att torka bort... Finns fukt, ja då e risken stor att den skadas...

 

Tips.. går den att öppna? i så fall öppna den för att skynda på torkningen.

 

Extremen tipset när du tror att det är kört helt..

 

Ta din mobil öppna den om det går, skölj allt under rinande kallt vatten, om den inte går att öppna, vatten med tryck i någon öppning.. under en minut eller så.. vikigt att ALLT blir sköjt..

 

Torka den sedan med papper eller bättre tryck-luft, blås bort så mycket fukt du kan och låt den sedan ligga en vecka å torka riktigt..

 

Varför? Vad som är problemet är ofta salter och oxider som orsakar kortslutningar, vatten lösliga, dessa går ibland att tvätta bort..

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-27 17:28:37 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste först få bort all kondens i mobilen kanske bytta batteri också. Plocka i sär mobilen så mycke du kan och låt den stå och torka i en vecka, kan ta tid.

 

 

 

 

"Speed kills. Switch to Windows95 and save lives!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka fram din hårtork...plocka loss batteriet och blås med varm luft runt mobilen i en halvtimme. Att låta den ligga är dåligt alternativ då kondensen bidrar till oxidering mellan kretsarna.

 

Har själv räddat två mobiler genom "hår-torks metoden."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NoiseKiller skrev:

Å fy f-n.. Då är det ju bara att blunda och spola som gäller. Telias försäkring täcker förlust med 500 kr självrisk eller nåt sånt. Iofs - klassas det som "klantigt" kan du få avdrag på ersättningen.

 

Ingen risk för att mobilen stoppar i avloppet då? :-)

 

Ringa hyresvärden och tala om det:

- Mja, jag råkade tappa min mobil i toastolen och sen, ja, jag spolade. Kände inte att jag tappade den. ;-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...