Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olagligt att dela ut loggar?


vilse i pannkakan

Rekommendera Poster

vilse i pannkakan

Satt nys på dc och roade mig med att se vad folk egentligen delar ut i sina datorer. Som vanligt vet inte folk vilka risker dom tar utan dom delar ut precis allt.

 

Speciellt lustigt är det att så många delar ut privata dokument och då även loggar från konversationer i msn och liknande program.

 

Då slog mig tanken, vad säger lagen om detta? Förutom att det är synnerligen olustigt att folk delar ut loggar med konnversationer som DU kanske haft med den personen så undrar man ju om det verkligen kan vara juridiskt riktigt om du inte gett ditt medgivande?

 

Någon som vet mer om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att spara "history" överhuvudtaget måste man meddela de man pratar med att man gör det. Det är precis som att man (egentligen) inte får banda telefonsamtal utan att den man pratar med vet om det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tid/ork att kolla upp det, men så vitt jag vet så är det helt okej att spela in telefonsamtal utan att berätta det, så länge som den som spelar in det är med i konversationen.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilse i pannkakan

Men om det är ok att spela in telefonsamtal och logga konversationer är det också ok att sprida det vidare utan de inblandades medgivande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan regleras av PUL (själva spridandet alltså, inte sparandet av loggen), och i så fall krävs ju medgivande. Dock antar jag att det brottet är rätt ringa i jämförelse med annat som de personerna delar ut på DC...

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tid/ork att kolla upp det, men så vitt jag vet så är det helt okej att spela in telefonsamtal utan att berätta det, så länge som den som spelar in det är med i konversationen.

 

Visst är det så, det räcker att en av de som samtalar vet att det spelas in. Och det kan vara den står för själva inspelningen.

 

(Sedan är det en annan fråga hur man får använda/sprida inspelningen.)

 

[inlägget ändrat 2004-01-26 12:54:13 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Du får spela in konversationer på telefon hur du vill, så länge du är en av dom konverserande, att gå in som _3'e part_ och avlyssna utan tillåtelse är idag olagligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilse i pannkakan

OK, jag antar att man kan likställa avlyssning av telefonsamtal och loggning av konsversationer i t ex msn messenger i det här fallet.

 

Men om ditt svar då är korrekt så innebär det i så fall att man inte får logga konversationer på ens egen dator om man inte själv är medverkande, vilket i förlängningen gör att alla typer av keyloggers och övervakningsprogram i princip borde vara olagliga att använda eftersom dom loggar all verksamhet i datorn/nätverket. Hur är det då t ex med företag som loggar anställdas mail och liknande? Borde inte sånt vara olagligt i så fall?

 

[inlägget ändrat 2004-01-26 16:13:10 av vilse i pannkakan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis som att man (egentligen) inte får banda telefonsamtal utan att den man pratar med vet om det

 

Jo, så länge ena parten vet om att det spelas in så är det tillåtet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> Hur är det då t ex med företag som loggar anställdas mail och liknande? Borde inte sånt vara olagligt i så fall?

 

Jag tror de säger nåt i stil med att det är deras hårdvara och de anställda utför arbete åt arbetsgivaren den tiden. De anställda gör således ingenting privat på företagens datorer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...