Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det går inte att defragmentera hårddisken...


msstener

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har inte lyckats med att defragmentera min hårddisk på jättelänge. När jag startar defrag. så startar programmet om efter att 10% är klart och meddelar att den startat om därför att innehållet har ändrats...jag blir galen...För övrigt har jag har Windows 98. Har provat att ta bort program från autostart-mappen och stängt alla program i aktivitetsfältet, men det hjälper inte...Vad ska jag göra?

 

Hälsningar Msstener

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DEFRAG.INF - DEFRAGMENT ALL DRIVES ON SUBSEQUENT WINDOWS STARTUP

The Disk Defragmenter for Windows 98 (DEFRAG.EXE) may start and not complete its task. If repeated attempts to defragment the drive are unsuccessful, it may be because an application is writing to the disk. The Disk Defragmenter cannot share access to a drive with other tasks.

 

An application loading automatically at startup may interfere with DEFRAG. Run DEFRAG before applications load at startup by adding a value for DEFRAG.EXE /ALL to the RunServicesOnce key in the registry.

 

To add a value for DEFRAG.EXE /ALL to the RunServicesOnce key:

 

Select DEFRAG.INF in the \Tools\MTSutil folder

on the Windows 98 Second Edition CD.

 

Right-click DEFRAG.INF

-or-

Hold down the SHIFT key and press F10.

 

Choose INSTALL to add the value for DEFRAG.EXE /ALL.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fsupport%2Fwindows%2Freadme%2Fwin98SE%2Fw98semtsutiltxt.asp#DEFRAG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju tricket i W98 att stänga av

alla tjänster utom systray och explorer.exe

då brukar det bara vara att köra, sedan får du starta om när defraggen är klar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak hände mig. Jag löste det genom att starta i felsäkert läge och köra defragmenteringen därifrån.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Diskeeper just i detta nu, för första gången, och som jag ser det så använder den windows egna defragmenterare vid den manuella defragmenteringen (Diskeeper kör nu dfrgntfs.exe vilket är samma som Windows egna kör)

 

Var skulle skillnaden ligga i själva defragmenteringen? (Förutom i alla managementfunktioner förstås som tillkommer, vilka verkar vara väldigt bra)

 

(Kör på XP förresten)

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, vad säger MS om sådant? =)

 

Nåväl, har kört Diskeepers defrag 20 ggr idag och börjar nu komma ner i en någorlunda normal fragmenteringsnivå, Märker dessutom att Diskeeper faktiskt är MYCKET snabbare än inbyggda var.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Hej,

 

jag har samma problem. Men i mitt fall verkar det som processen hänger sig eller något för den bara kör och kör och snor hela CPU. Jag kan inte ta bort den heller. Hur gör jag för att stänga av den?? Jag måste kunna jobba (IT-avdelningen vet inte vad felet är utan vill ominst. datorn *suck*)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Windows98 & ME|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

När defragmenterade du sist? Är det väldigt länge sedan får du acceptera att det tar ett bra tag. (Att ominstallera datorn låter som en slapp attityd från din IT-avdelning, den okunniges lösning på sånt han inte förstår)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ominstallera datorn låter som en slapp attityd från din IT-avdelning, den okunniges lösning på sånt han inte förstår

 

 

tja....som ofta fungarar och går fortare än att felsöka=billigare om någon tar betalt per timme...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
tja....som ofta fungarar och går fortare än att felsöka=billigare om någon tar betalt per timme...

 

Det ligger trots allt mycket jobb efter en total formatering av hela hårddisken. Du ska installera all maskinvara på nytt samt jaga färska drivrutiner till allt. Sen ska alla program och dokument med mera tillbaka.

 

Ja, det blir en hel kvälls jobb det, också bara för att det inte gick att defragmentera hårddisken.

 

Istället för att försöka felsöka och prova alternativ.

 

Varför inte starta datorn i "felsäkert läge" och defragmentera då?

 

Har du stängt skärmsläckaren t ex?

 

Vill du inte gå i "felsäkert läge" stäng alla autostartade program. Stäng så många du kan. Prova igen!

 

Sen finns det andra defragmenteringsprogram, som kanske kan vara värda att prova.

 

Nä, formatering är nog lite overkill i olika situationer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man jaga "färska drivrutiner till allt" ? Om de befintliga fungerar finns det ingen idee med det...Snarare så att det handlar om att finna stabila versioner..

 

Och att felsöka, prova alternativ, ladda ner prova nya program osv... tar inte det tid?

 

Håller med om att det kanske formateras om lite för mycket, men som ett alternativ.. som man i förväg vet tidsåtgången för...kan det vara bra...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NiSSePeee skrev:

Varför ska man jaga "färska drivrutiner till allt" ? Om de befintliga fungerar finns det ingen idee med det...Snarare så att det handlar om att finna stabila versioner..

 

När man ändå ska göra om allt från början, så är det väl kul med lite färska saker. Allt fungerar så mycket bättre med färska drivrutiner, så färska man kan och vill hitta.

 

Har du en stabil version så visst, kör hårt.

 

Och att felsöka, prova alternativ, ladda ner prova nya program osv... tar inte det tid?

 

Visst, allt tar tid som man gör med datorn.

 

Rätt nyligen hade jag problem med att skicka e-post. Höll på att strula en timme. Då skulle jag typ ha formaterat hela hårddisken för att inte e-posten fungerade?!

 

Nä, istället försökte jag felsöka och se om det var något jag kunde göra för att det skulle fungera. Den här gången verkade problemet ligga hos min internetoperatör.

 

Nu har vi nog halkat ur banan litegrann. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Kör först Scandisc, koppla bort dig från Internet och stäng av alla virusscanners och brandväggen. Inkluderande skärmsläckaren och andra program i bakgrunden. Det är inte ovanligt att Scandisc hittar ett fel som det åtgärdar. Efter det brukar defrag funka.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...