Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-Out - Se film på TV via datorn?


Vent

Rekommendera Poster

Kollat genom olika trådar här och på Internet överhuvudtaget men finner inte lösningen jag vill ha så jag får posta själv och se om ni kan hjälpa?

 

Jag har ett nVidia Geforce FX5200-kort, vilket tycks var ett väldigt sällsynt dåligt grafikkort eftersom alla andra tycks ha annorlunda & bättre modeller (?), med en integrerad TVlinjevalstyp: 'MV' men dessutom en TV-Outkontakt.

 

Hur ska man göra för att koppla datorn, med detta kort, till TV´n?

Jag har kollat upp inställningar men finner inga kloningsmöjligheter vilka tycks inte heller vara möjliga för nVidias Geforcekort, eller?

Dessutom var jag på nVidias hemsida för att se om det fanns möjlighet att läsa sig till nå´t, men det gav ju inget.

De senaste drivrutinerna är nerladdade men frågan är om det var rätt drivrutiner?

 

Så kort men gott, hur gör jag för att kunna se film på TV´n med hjälp av datorn?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägger att jag har WinXP Home Edition, läste att det OP-systemet inte kan använda sig av fler än 1 skärm, vilket gör att jag börjar tro ngn driver med mig???

Först ska datorn monteras med TV-Outkontakt och sedan ska datorns operativsystem göra att man inte kan ansluta ytterligare en skärm dvs TV ???

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat upp en siten ett antal ggr men finner aldrig de menyalternativen likvärdiga med de jag ser.

Beror då detta på de originaldrivrutiner som WinXP installerats med? Eller kanske snarare nVidias originaldrivrutiner?

 

Det börjar gå runt i skallen med alla drivrutiner som "kanske" saknas...=)

 

EDIT: Kollade upp då Bildskärmsdrivrutinerna senast uppdaterades vilket var 2001 (haft datorn sedan hösten -03 men det är annan historia), vet inte om det heller har nå´t med saken att göra?

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 16:56:51 av Vent]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade upp då Bildskärmsdrivrutinerna senast uppdaterades vilket var 2001

Uppdaterade drivrutiner är väl ett måste att testa. Se gärna till att helt avinstallera de gamla först. Tips på program att ta till hjälp för detta finns på Monshis sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren...

Så, nu var de nya bildskärmsdrivrutinerna installerade.

 

Men, vad gällande grafikkortets drivrutiner kanske du/ngn annan har några tips eller idéer om vad exakt det är man ska leta efter på nVidias hemsida?

 

Därför att med tanke på att de menyval som Monshi ger förslag på inte alls existerar i mina GeForce/Bildskärmsflikar.

Exempel på dessa är bl.a. 'nView'-fliken...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat den Internationella versionen men det verkar fortfarande inte som om de menyalternativ jag vill åt gällande nView, Enhetsinställningar etc etc inte finns med på denna, fan det finns ju hur mkt information som helst man skulle vilja veta på en gång istället för att hålla på o leta & ladda ner, men tack för svaret det uppskattas !! =)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tycks ha samma problem, har ett Geforce4 Mx440 64MB med tv-out men menyalternativ i användarmanualen är ej likvärdiga med de som jag faktiskt ser på min skärm. Som jag ser det saknas det viktiga inställningsmöjligheter av tv-format mm.

 

Har gett upp kampen f.n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss körde jag ner drivrutinen vi ovan nämner, US English istället för Internationella, då fick jag iofs nVidia på engelska men absolut inte de menyalternativen jag heller vill ha...

 

Så, nu måste jag överinstallera de engelska d-rutinerna o köra ner de gamla och in med dem istället för att kunna åtminstone förstå menyalternativen något bättre....Baaaaaahhhhhh....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha.. vadå, finns det drivrutiner på svenska? Vojne, vojne.. :)

 

Har du något annat då? mina är då på svenska. (mx 440 på en burk) :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något annat då? mina är då på svenska. (mx 440 på en burk) :)

 

Som gammal amigaräv vägrar jag köra med svensktextade operativsystem - det är lite som att se på japansk film med engelsk dubb, totalt värdelöst ;)

 

(ok, jämförelsen haltar - jag försöker igen: som att se på engelsk film med svensk text - totalt värdelöst ;)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 18:49:58 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som gammal amigaräv vägrar jag köra med svensktextade operativsystem - det är lite som att se på japansk film med engelsk dubb, totalt värdelöst ;)

LOL.. för mig spelar det ingen roll, man vänjer sig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL.. för mig spelar det ingen roll, man vänjer sig...

 

Uppdateringar tenderar att komma ut till engelska språkversionen långt före andra "localized"-versioner. Detta var väl en stor anledning till att man aldrig ska köra svensk windows server? (finns de kvar i sortimentet?)

 

(ok, där har man ett problem med terminalservrar - man vill ofta gärna att oerfarna användare på klientsidan ska ha det på svenska)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp nu är de svenska nere på burken återigen.

Ingen som har en idé varför inte menyalternativen såsom Bildskärmsinställnngar finns? Trots de senaste drivrutinerna?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Nu vet jag inte exakt vilka menyer du inte hittar...

Själv hade jag problem att hitta den där menyn som expanderar åt vänster från flikarna under egenskaper. Det tog ett tag innan jag lade märke till den lilla pilen på vänsterkanten som fäller ut menyn. Du råkar inte bara ha missat den?

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den meny jag saknar är nView med alternativen så som; alternativ för ansluta separata utenheter ex. TV, annan bildskärm.

Fast har man då Geforce3-kort så har inte de korten detta alternativ för "kloning", då ska man istället gå via en annan meny. Genom att märka "skärmen" i det förstnämnda, men inte ens det finns ju!??!?

 

OBS: Den källa jag hänvisar till är hela tiden Monshis site, troligen är den för ett annat grafikkort än det jag har Geforce FX5200.

Men, då borde det väl finnas andra alternativ??

 

Då kommer följdfrågor;

1) Är det grafikkortsdrivrutiner som saknas?

2) Är det bildskärmsdrivrutiner som saknas?

3) Är det någon annan inställning i WinXP elr bildskärmalternativen som saknas?

4) Är det en enkel menyknapp i nVidia Settings som man måste trycka för att få det att funka?

5) Sist men inte minst, är det månne omöjligt för denna nya maskin att anslutas till TV så man kan se film på TV istället för på dator?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag problem att hitta den där menyn som expanderar åt vänster från flikarna under egenskaper. Det tog ett tag innan jag lade märke till den lilla pilen på vänsterkanten som fäller ut menyn.
Jag blev själv förvånad av den menyn. Så har det inte varit förut, vad jag vet. Måste bero på ändrade drivrutiner.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade nya menyalternativ tack vare den lilla gråa knappen längst ner på den vänstra fliken i Egenskaper för bildskärm; Skrivbordshantering. Där det dök upp alternativ med snabbtangentsval för diverse grejjer, någon som vet detaljer?

 

EDIT: När man väljer Egenskaper för bildskärm, vad menas egentligen med alternativet med en icke ibockad ruta "Den anslutna TV´n finns inte i denna lista"...i mappen för mitt grafikkort?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-25 20:03:10 av Vent]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man väljer Egenskaper för bildskärm, vad menas egentligen med alternativet med en icke ibockad ruta "Den anslutna TV´n finns inte i denna lista"...i mappen för mitt grafikkort?

Bocka i den rutan, starta om datorn på uppmaning. Därefter ska du få nView alternativet som Monshi visar i sin guide.

Eventuellt ska du ha TV´n ansluten då du startar om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det funkade att starta om datorn med den rutan ibockad. Datorn dök upp på TV´n då S-videokabeln fick sitta i både datorn + TV.

Nu tar jag paus för idag med detta projekt för att imorron ta upp kampen om TV-tittandet återigen.

 

Jag vill passa på att tacka för all hjälp hittills och jag återkommer imorron för fler detaljer, så lätt blir ni inte av med mig =)...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...