Just nu i M3-nätverket
Jump to content

dubbel processor kort

Kerbochard

Recommended Posts

Hej !

Jag undrar om jag kan få lite hjälp vid mitt datainköp.

Jag funderar på att köpa ett dubbelprocessorkort.

Men jag är osäker på vad jag vinner i tid etc.

Vilka program blir snabbare med dubbelprocessorkort?

Min dator är en :

Pentium 3 600 mHz

128 Mb minne

Grafikkort Matrox G-400

Ljudkort : Soundblaster live platimum

Jag jobbar mycket med musik & grafik program förutom ett och annat spel då och då.

Tacksam för hjälp !!

Grafikprogram drar nytta av dubbla processorer. Vad har du för operativsystem? W98 stöder inte ens dubbla processorer, så då vore det ganska onödigt...

/Tom

Jag har Win 98 se i min dator men funderar på att gradera upp mig till Win 2000.

Föresten är det inte matte processorn på grafikkortet som gör det mesta när det gäller grafik program ?

Det kostar en del att köpa ett dubbelkort + en processor till.

Frågan är om det är värt pengarna ?

Man känar kanske mer på att skaffa sig ett större grafikkort ?

Om du avser att köra med två processorer måste du använda ett OS som stöder detta. T.ex. Windows 2000 eller någon Linux-variant. Jag antar att du kommer välja W2000. Program som stöder två processorer aktivt är t.ex. en del grafik- och CAD-program. Även om inte prgrammet aktivt stöder två processorer drar många moderna program nytta av båda processorerna. För det första kommer operativsystemet att fördela lasten mellan processorerna. T.ex den kör systemet och lite krafs på den ena, och andra applikationer på den andra. En del program kan sägas stödja dubbla processorer passivt. Program som är fler-trådiga (multi-threaded) har ofta ett skal-program eller en program-motor som sedan anropar underprogram, ofta dll-filer. OS:et kommer då ofta att köra motorn på ena processorn och en del av de externa modulerna på den andra. Det gör att de externa modulerna exekveras och svarar snabbare. Programmet t.ex. räknar fortare. Office program som Excel drar inte nytta av två processorer.

Det kan nog vara idé att köpa mer minne om du uppgraderar till två processorer. Eftersom datorn hinner med mer per sekund kommer det även gå åt mer minne. ...men minne är ju å andra sidan rätt billigt i dag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...