Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kylning av Geforce4 MX 440


Martin Söderlund

Rekommendera Poster

Martin Söderlund

Jag har ett Inno3D Geforce4 MX 440 SE, och nu har fläkten gett upp. En liten sketen aluminiumfläns med snurra, och flänsen är inte mycket till fläns utan bara en rund platta med vertikala pinnar som går upp längs med ytterkanten runt om.

 

På mitt gamla TNT2M64 sitter ingen fläkt, men däremot en betydligt rejälare kylfläns (kvadratisk med pinnar upp över hela ytan), och nu undrar jag om den kan tänkas räcka till att kyla Geforce4-processorn om jag bara flyttar över den dit? Jag har lite Arctic Silver jag kan klämma dit.. Vad tror ni?

 

Någon som vet om det finns Geforce4-kort med bara kylfläns, eller har alla fläkt? Och finns det någon temperatursensor på grafikkortet som mäter temperaturen?

 

Tacksam för hjälp av er experter!

 

/Pastorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Söderlund

Nej, den är inte så stor tyvärr.. Inte större än den runda med fläkt, men den har ju mer kylningsyta. Jag har nästan inga andra kort under heller, så det är väldigt fritt i närheten av grafikkortet.

 

/Pastorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Arctic silver fungerar utmärkt, problemet är bara hur du skall få fast flänsen.. (Eftersom grafikkort saknar speciella "klamrar" som håller fast flänsen, de flesta är limmade/tejpade) Det finns "termisk tejp" att köpa. Annars kan man limma dit flänsen med superklister.

 

Enklast vore nog att byta fläkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Söderlund

Jag kollade nu, och tråkigt nog hade inte kylflänsen från det gamla kortet samma avstånd mellan klammer-hålen. Annars är det samma fastsättningssätt, plast-klamrar på två ställen som håller fast flänsen och fläkten. Kan man köpa såna lösa alltså, såna där små sketna fläktar?

 

/Pastorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp den här!

Jag köpte en ny fläkt till min geforce4 mmx440. Vantec icebero 4 som funkar perfekt. Den funkar på alla nvidia ati kort http://vantecusa.com/product-cooling.html#.

Det bästa med den är att den är otroligt tyst man får 3 års garanti och en massa extra grejer som kylpasta extra kylflensar 4<3pin kabel mm. Köpte den här

http://www.jmedata.se/start.asp?store=internet för 199 spänn.

 

 

 

"Speed kills. Switch to Windows95 and save lives!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Den här är kanske för stor?!

 

http://kylning.com/info.php?cPath=77_89&products_id=296

 

Annars går den till Geforce4-kort.

 

Fast, den här är kanske bättre:

http://kylning.com/info.php?cPath=77_89&products_id=51

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-23 18:53:48 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Söderlund

Tack ska du ha! :-)

 

Ser ju vettigt ut. Undrar om man kan köpa ett sånt kit i någon datoraffär. Vill ju helst inte betala en dryg hundring i fakt för ett kit som kostar 200..

 

/Pastorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Söderlund

Tackar! Jag bor dock inte i någon av de städerna. Jag tror jag ska gå in på de datorbutiker som finns här (Linköping) och fråga om någon har något, antingen nytt eller begagnat från något defekt kort som ligger och skräpar, så får vi se om det löser sig. Tack allesamman för hjälpen!

 

/Pastorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

OBSERVERA DETTA NOGGRANNT:

 

Kasta inte ut några stora pengar på ditt grafikkort, vilket verkar innebära de andra herrarnas tips..

 

Du kan köpa ett helt nytt, modernare, snabbare, bättre, grafikkort för cirka 500:-

 

(GeForce5 5200FX). Då bör du fråga dig om det är värt att "bränna" en hundralapp eller två på ditt gamla 440MX..

 

Jag är inte emot att laga gammal hårdvara, tvärt om! (så länge den inte är obsolet), men att kasta "good money after bad" skall man inte göra, som

amerikanarne säger..

 

Försök att få ut en ny kylfläkt på garantin! -De flesta grafikkortstillverkare har 3 års garanti. Om inte annat så har du 2 års reklammationsrätt i Sverige/EU. Iochförsig så innebär nog detta att kortet måste "skickas in" några "veckor" för test, men sedan får du ett nytt kort på garantin.

 

Då kan du sälja det "garantilagade" kortet för 200:-, och därmed få ditt nya grafikkort du köt "under väntetiden" 200:- billigare. (Eller så har du som jag en massa "skrot" under sängen som du kan skruva ihop en säljbar helt utmärkt burk för..)

 

 

1GHz CPU med 256MB RAM, 40GB snabb hårddisk, Soundblasterljud och OS samt mjukvara: 1500 spänn

 

(Enbart ett exempel) De flesta klarar sig utmärkt med en sådan "skrotburk"! -Har jag rätt eller har jag rätt!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kasta inte ut några stora pengar på ditt grafikkort, vilket verkar innebära de andra herrarnas tips..

 

Det var ju det trådskaparen Martin Söderlund frågade efter. Var han kunde fixa en ny fläkt eller kylfläns till sitt grafikkort. :-)

 

En del tycker om att skruva och meka med sina prylar.

 

1GHz CPU med 256MB RAM, 40GB snabb hårddisk, Soundblasterljud och OS samt mjukvara: 1500 spänn

 

Enbart surfdator då, eller?

Vågar inte ens tänka på hur seg den blir med XP. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hehe..

 

Men slänga ut pengar på att rädda ett gammalt 440MX?

Tänk efter själv: några tior är det givetvis värt att slänga ut, men att bränna hundralappar??

 

-Då kan man köpa något nytt istället..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort den trasiga fläkten och sätta dit vilken "fläkt" som helst. Passar den dåligt limma dit den på befintlig fläns.

Enda kruxet är om du har ett kort i nästa PCI slot för då får ju inte vilken fläkt som helst plats.

 

Satte tex en fläkt som en gång kylt en P120MHz som ersättare för originalfläkten när den började låta för d-t på ett Sapphire Radeon 7500.

Kunde efter lite borrande på P120fläkten skruva fast den med träskruv ovan kylflänsen på radeonkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men slänga ut pengar på att rädda ett gammalt 440MX?Tänk efter själv: några tior är det givetvis värt att slänga ut, men att bränna hundralappar??

 

Tja, det är inte mitt val. :-)

Personligen hade jag köpt ett nytt kort.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa nytt och nytt!!!!

Fan dom sprutar ju ut nya grafikkort. Om man köper ett grafikkort för typ 3000:- så tar det bara ett år så är kortet ute och kostar bara hälften. =(

 

 

 

 

"Speed kills. Switch to Windows95 and save lives!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

 

Köpa nytt och nytt!!!!

Fan dom sprutar ju ut nya grafikkort. Om man köper ett grafikkort för typ 3000:- så tar det bara ett år så är kortet ute och kostar bara hälften. =(

 

Men man har haft roligt ett år.. :-)

 

Mauritz.

 

(Detsamma gäller ju tex bilar. Men nytt är nytt och det är någonting med det. Känslan - typ!)

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-23 22:13:24 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med ett likdant på en burk, som enbart hantarar 2d och lite filmvisning .. vad skulle bli bättre, roligare av att byta? fungerar på alla sätt bra till de områden datorn använnds.

 

Även många spel fungerar utmärkt om jag vill använda den datorn till det.

 

[inlägget ändrat 2004-01-23 22:24:00 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

 

Jag ska köra min mx 440 ett tag till i alla fall. Den är STABIL.

 

Gör det! Man vet vad man har...

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffar man 256 MB RAM till så blir det en jävligt snabb dator. Det kan jag lova.

 

Jag hade en Celeron 566 MHz och den fungerade felfritt med WinXP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...