Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny funktion: [LOG]


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

Erik Junesjö

Nu lanserar vi den nya taggen LOG. Den gömmer den text som den innesluter. Texten visas i inlägget med ett musklick.

 

Denna nya tagg är skapad för att inte skrymmande text ska förstöra layouten på Eforum.

 

Det kan hända att moderatorerna innesluter vissa delar av ett inlägg med LOG-taggen om användaren själv glömt det.

 

Taggen nås med snabbtangenterna (alt + l)

 

Här följer ett exempel.

 

Här ligger skrymmande text. Klicka här för att visa den.Skrymmande text.

[log]Skrymmande text.

Skrymmande text.

Skrymmande text.

Skrymmande text.

Skrymmande text.

Skrymmande text.

Skrymmande text.

Skrymmande text.

Skrymmande text.

Skrymmande text.[/log]

 

 

\\Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Tack Erik!

 

Nu är bara frågan hur man får folk att använda den.

Skulle man inte kunna få en blänkare antingen överst i t.ex "Antivirus & Säkerhet" och utvecklarmötena (där beskrivningen står idag) eller i "nytt inlägg"-rutan. Nåt i stil med:

 

Tänker du klistra in en jättelång text, t.ex en logfil eller källkoder? Använd gärna taggen [ log], <länk>här kan du se hur lättläst och bra det blir</l>"

 

Edit: Förresten, vill inte idiotförklara folk eller så men fattar folk verkligen vad "Skrymmande text" innebär?

[inlägget ändrat 2004-01-20 17:12:58 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Förresten, vill inte idiotförklara folk eller så men fattar folk verkligen vad "Skrymmande text" innebär?

Nej, jag erkänner att formuleringen är den bästa. Kom gärna med egna förslag.

\\Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa tillägget hittills. Stort tack Erik! Har nog inte ens sett den funktionen någon annanstans. Sen om det tar ett tag innan folk använder den är en annan sak, men det ger sig nog.

 

Kanske en liten popup de första månaderna vid inlägg som överstiger normal längd, som upplyser om funktionen och varför medlemmarna vill att man använder den.

 

Hursomhelst, toppen initiativ!

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom gärna med egna förslag.

Kommer inte på nåt bättre, iaf inte just nu.

 

Edit: En möjlig lösning vore att låta det vara möjligt (alltså, helt frivilligt, för oss power users) att skriva vad som helst efter första [ log] alltså, nåt i stil med:

[ log Här ligger första kodexemplet]

bla bla bla

[ /log]

 

Fast om det ens är i närheten av möjligt beror ju rätt mycket på hur taggarna parseas idag.

 

Men jag håller med Anjuna Moon (och mig själv) i tidigare inlägg om att det är en kanon bra funktion. Känner mig lite som "mycket vill ha mer" :-)

 

[inlägget ändrat 2004-01-20 18:33:06 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ligger skrymmande text. Klicka här för att visa den.

En liten sak: Det funkar inte att kolla på den skrymmande texten när man besvarar ett inlägg.

 

[log]Jag får väl oxå testa, då. :)

bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla, fet stil och kursiv.[/log]

 

Bra funktion, förresten!

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

[inlägget ändrat 2004-01-20 19:02:36 av joakimj]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[log]En möjlig lösning vore att låta det vara möjligt (alltså, helt frivilligt, för oss power users)

 

Vad är en power user?

 

OBS, jag ger inget exempel till solklara fall av vad detta kan användas till ;)

 

 

0x--x0

[/log]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Helt underbart!

 

[log]Then this ebony bird beguiling my sad fancy into smiling,

 

By the grave and stern decorum of the countenance it wore,

 

`Though thy crest be shorn and shaven, thou,' I said, `art sure no craven.

 

Ghastly grim and ancient raven wandering from the nightly shore

 

Tell me what thy lordly name is on the Night's

Plutonian shore!'

 

Quoth the raven, `Nevermore.'[/log]

 

[inlägget ändrat 2004-01-20 19:12:38 av Anders N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en power user?

Jag vet inte riktigt, kanske en som har läst instruktionerna till Eforum och vet hur man gör allt från glada gubbar (:)) till att citera korrekt.

 

Helt frivilligt skräckexempel taget ur luften på hur det kan se ut när en icke "power user" svarar finns nedan:

[log]Kalle sa: när ja surfar lr e po lunaj kommer d fel

 

Har du installerat om Windows?

[/log]

 

Fast det här var mest ett test av funktionen :-)

 

[inlägget ändrat 2004-01-20 19:21:30 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med övriga en mycket bra funktion! POÄNG

Ännu bättre blir den om man när den skrymmande koden/texten visas även kan välja att åter dölja den.

Eforum blir bara bättre och bättre! - Keep up the good work!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu bättre blir den om man när den skrymmande koden/texten visas även kan välja att åter dölja den.

[log]F5[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forts....

Ännu bättre blir den om man när den skrymmande koden/texten visas även kan välja att åter dölja den
... utan att behöva ladda om hela sidan. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag föreslår att Erik omedelbart gör en "spoiler-tag" också! ...eftersom det hittills har varit det som LOG-taggen används till och förmodligen kommer att fortsätta användas som om inte den funktionen också införs... dvs bara blanka ut texten med svarta block/bakgrund utan att ändra utrymmet den tar :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där förstod jag inte Wey...men det blir säkert bra :)

 

Halvvägs ner på sidan finns "spoilertaggar" som gömmer text, ungefär som frågelekar på text-tv förr i tiden eller nå't :)

 

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=77635&forum=4#new

 

Tycker det är rätt stor skillnad att gömma något på pin kiv så man måste klicka för att läsa vad det stod - mot att gömma något för att det är stort och skrymmande. Man kanske kunde använda KOD-taggen för att gömma skrymmande text som standard istället?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik, bra gjort.

 

Men, en lite förhandstitt på texten vore inte fel. Visa exempelvis de två första raderna eller dylikt. På det viset får vi moderatorer en snabb överblick över vad det är som kan vara gömt.

 

 

Eller en intelligent "gömmare". Om någon innesluter över tio rader inom KOD-taggar, göm dem enligt samma mönster.

Likaså borde inte en "skrymmande" text under, låt oss säga, 10 rader gömmas. Vill att forumet ska vara lättläst och snabbnavigerat.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon. Saknar bara två småsaker:

 

- Att man kan gömma texten igen

- Att en del av texten visas redan när man för muspekaren över länken

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likaså borde inte en "skrymmande" text under, låt oss säga, 10 rader gömmas. Vill att forumet ska vara lättläst och snabbnavigerat.

 

Är helt med på det här, att innesluta bara ett par rader inom LOG blir nog lätt väldigt irriterande och oöverskådligt - det var lite det jag var ute efter i mitt förra inlägg.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackars Erik. Här kommer han med en superförbättring, och genast kräver alla trehundra sidofunktioner till den. Var tacksamma för vad som görs istället!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...