Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vetomail


ML55

Rekommendera Poster

Fick just ett mail från en som jag skickat ett mail till. Frågan är om jag själv kommer att bli spammad om jag klickar på länken för att bekräfta min existens??

 

Någon som har erfarenhet av Vetomail?

Programmet verkar inte alltför tillförlitligt.

http://download.com.com/3302-2382_4-10246580.html?pn=1&fb=0

 

/M

 

 

xxxxxx@xxxx here,

 

I am controlling the email that is sent to my inbox. By asking for you to confirm that you really sent email to me I can ensure that I receive no spam and that your email address really exists.

 

This is a one time confirmation, please click the link below and your email will be delivered straight away, now and in the future.

 

Click to confirm: http://vetomail.com/ok/lkkhdfhs-asnosdfsf-25346sdlk

 

You are receiving this message in response to your email to xxxx@xxxx, a VetoMail customer.

 

VetoMail asks that senders verify their address before email is delivered. When you have clicked the link above a webpage will be displayed, if the page displays correctly your address has been verified. You will only need to do this once per VetoMail protected email address.

 

Thankyou.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-19 17:48:50 av ML55]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vetomail annonseras i spam (se <http://groups.google.com/groups?selm=idqevvcc4gbgq4lrfjkbgmjg3v10qccutm%404ax.com> - ett inlägg om dem jag skrev på news.admin.net-abuse.email)

 

Kolla Vetomails hemsida, titta efter konkret information, t ex på sidan "About us". Vad talar de om om sig själva? I Whois-posten anges kontaktpersonerna med namnet "Mail, Veto" och inget annat namn.

 

Vetomail antingen betalar till spammare för reklamplats, eller också är de själva spammare.

 

Ett annat C/R-system, "SpamArrest", har skickat spam till adresser de snappat upp i kommunikationen mellan sina kunder och de som mailat deras kunder.

 

Å andra sidan: Jag har inte hittat något spam skickat direkt från VetoMail, deras MX är inte listad av någon av de större listorna.

 

Så - det handlar om förtroende, relativt hur angelägen du är om att få fram ditt mail. Så har vi ju "The boulder pledge" också. *Jag* hade sannolikt inte lämnat ut någon epostadress till dem. (Har du någon alternativ kontaktväg för att nå personen?) Jag kan inte påstå att du *blir* spammad om du lämnar dem sin eadress. Det är iallafall inte säkert att du blir det.

 

Man kan ha åsikter om C/R-system i gemen också, t ex att de är värre än värdelösa, t ex för att de dubblar den sammanlagda kostnaden för ett spamutskick med falska avsändaradresser och för att de *kan* användas för att samla in adresser för spam-ändamål. Men det har ju inget med din frågeställning att göra.

 

Mvh

Claes

 

PS

Om du angav den verkliga länken i ditt inlägg kan det tänkas att Vetomail redan har din epostadress och att ditt mail nått fram om nu någon här i forumet testat att klicka på länken du gav! ;-) Du *kanske* vill redigera ditt inlägg....?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt utfylliga svar.

 

Det verkar ju vara rätt ljusskygga personer som står bakom programmet, så man undrar ju vad syftet är.

 

Har lyckats kontaka den jag vill nå på annat sätt och förklarat att jag inte kommer att bekräfta min email till Vetomail.

 

Jag hade redan "redigerat" länken innan jag postade mitt inlägg. Hoppas att ingen oskyldig stackare drabbas, men originallänken var betydligt längre så det borde vara ok.

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...