Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

access-databas


plelkes

Rekommendera Poster

Hej, hoppas på Er hjälp!!

Håller på att lära mig access-databaser. Har hittills gjort 4 register. Register 4 innehåller beräkningar från register 1,2,3 samt lite andra data, typ dagens datum, och vikt. Ni skulle jag vilja ha ett 5:e register, för ackumulerade data för 7 dagar.. Där önskar jag presentera i en kolumn dagens datum, dagens vikt, och dagens summa (fr register 4) samt ackumulerad summa. Sen har jag tänkt mig att ”programmet” själv gör detta för veckans alla dagar.

Mina frågor:

1) Förstår ni vad jag menar?

2) går det att göra?

Taxam för hjälp

 

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

för att svara på dina frågor;

1) Nej jag förstår inte vad du menar.

2) Jag är säker på att det går att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte skapa en tabell för att visa beräknade data från en annan tabell. För att bättre kunna utnyttja relationsdatabaser så rekommenderar jag att du läser något om hur det hela hänger ihop. Det finns massor av info på webben.

 

Obs, det här var ett tips, ingen kritik.

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrick Lindahl

Du skall inte alls göra på det sättet. Lagra dina uppgifter i tabell 1, 2 och 3 och gör sedan vyer som sedan räknar ut de data du vill se. I vyn sätter du filter och sorteringsordning och var gång du vill titta på data räknas allt ut igen. Då får du alltid rätt info. Att mellanlagra i tabell 4 och 5 innebär att man dubbellagrar, vilket skall undvikas i största möjliga utsträckning, samtidigt som du kan ha olika data mellan 1-3 och 4-5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej Patrik och tack för ditt svar!

Men, kan Du förklara vad Du menar med "vy" det uttrycket har inte jag stött på bland mina böcker om access 2000

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrick Lindahl

Vy kan kallas formulär, blankett eller inmatningsbild elelr vad du vill där du visar ett antal fält från databasen eller beräknade data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...