Just nu i M3-nätverket
Jump to content

någon här som använder SATA och vanlig IDE samtidi

Knogen

Recommended Posts

Jag tänkte köra OS på SATA:n och lagra och flytta över grejor från den vanliga IDE:n. Jag får dock inte igång den vanliga. Finns det någon därute som använder båda gränssnitten? Om ja, hur har ni kopplat och byglat och vilka portar använder ni?

[inlägget ändrat 2004-01-17 15:52:08 av Knogen]

Det ska inte spela någon roll, då SATA och IDE-anslutna enheter inte har något med varandra och göra.

Dock kan det ju vara så på just ditt moderkort att någon viss IDE-anslutning kopplas ur när man har SATA-anslutna enheter, men det tvivlar jag starkt på.

IDE-enheterna ska anslutas som vanligt, dvs antingen båda på samma sladd till Cable Select, eller en till master och en slave. Inga konstigheter där.

Sedan startar du din dator, och kollar på POSTen om du ser din IDE-håddisk (elelr gå in i BIOS).

Om den sysns där funkar det ju.

Dock kanske du inte ser den i Windows (du måste koppla den till en enhetsbokstav). Gå in i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering.

Under Diskhantering till vänster borde du nu se alla diskar. Klicka på de som inte har en bosktav tilldelad sig och ge dem en.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...