Just nu i M3-nätverket
Jump to content

CPU temp

atiforce 4XT

Recommended Posts

Vart går gränsen för tempraturen på ett amd athlon processor 70 eller ???. Och vilken tempratur ska man ca ha ???

"Speed kills. Switch to Windows95 and save lives!"

CJ Björkdahl

90 grader är gränsen. (men då är din dator död sedan länge).

70 grader är för mycket. Inte bra alls.

60 grader är mycket men godtagbart.

55 grader är okej.

-Sedan finns det felaktiga givare som ger runt 40 grader, men dessa stämmer inte.

Sedan finns det felaktiga givare som ger runt 40 grader, men dessa stämmer inte.

varför skulle dess vara fel ???

håller helt med att runt 55 grader är max för att den ska gå bra men att det går att få dom att gå bättre vid lägre temp så 40 grader och lägre skulle inte gå

för givarna visar fel !!!

Stefan Eklinder

Hehe...

Jag har 36 - 37 grader för min AMD Athlon 2500+ Barton när datorn stått och inte gjort något. Moderkortstempen ligger på 26 - 27 grader.

Börjar jag sedan jobba med datorn så stiger CPU-tempen till 47 - 48 grader.

Vet inte om det är några lyckotemperaturer, men moderkortet är ett ABIT NF7. :-)

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

E Cleaver

CJ Björkdahl

Jo det skall jag tala om varför "40-gradiga givare" inte stämmer:

Givaren, som är placerad i sockeln på moderkortet ligger en bit ifrån cpu:n, och framförallt inte inne i cpu:n utan utanför. CPU:coren blir betydligt varmare än denna givare säger. Bra moderkortstillverkare har justerat så givaren visar korrekt information. Alltså cirka 55 grader om allt är okej och datorn belastas.

Sedan finns det en funktion i AMD-cpu som gör att CPU går ner i "tomgång" då datorn inte belastas. Då kan man få så fina värden som till och med 35 grader..

Men en 40-45-gradig AMD CPU som belastas? -Inte en chans grabbar! Detta är ju för övrigt bara några grader över mänsklig kroppstemp. så det kan ni ju förstå själva att det är ologiskt. (Bara kylflänsen brukar hålla runt 40 grader).

När det gäller moderkortet så är däremot siffrorna lite annorlunda: 25-45 grader, normalt cirka 30. (45 är kritiskt mycket)

CJ Björkdahl

Ja, det är bra. Väldigt bra till och med.

-Om man har enbart lite grejor i lådan, så är det dock inget ovanligt att CPU ligger kring 50 grader vid belastning.

(Jag hade förr med enbart en hårddisk, ett grafikkort, ett nätverkskort och ett ljudkort 48-50 grader på CPU. (duron 900 ö-klockad till 1200))

Nu när burken är överfull med grejor och duronen utbytt till xp2100, så ligger jag mellan 55-60 grader.

(60 grader i sandras "burn-in-test efter några timmar)

Men en 40-45-gradig AMD CPU som belastas? -Inte en chans grabbar! Detta är ju för övrigt bara några grader över mänsklig kroppstemp. så det kan ni ju förstå själva att det är ologiskt. (Bara kylflänsen brukar hålla runt 40 grader).

Kanske är det så att man inte kan lita på värdena man ser i datorn, men jag har 38 grader vid normal användning av datorn och 47 grader efter några timmars spel med Call of Duty eller vilket annat spel som helst och även med nån timmas sandras CDU burn-in.

Känner jag på min kylfläns så känns den direkt kall, dvs klart under kroppstemperatur.

På min AMD är inte funktionen för strömsparläge aktiverad, det sköter jag med Vcool, men utan den ligger jag på 45 grader vid normal användning och 49 vid full aktivitet. Så egentligen förstår jag inte det ologiska i att en fläkt (variabel) kan sköta sitt jobb.

---------------------------------------------------------------------------------

Gigabyte 7VAXP Athlon XP 2400+, Apacer 512 PC2700 DDR, 2 X Kingston 512 pc3200 DDR, ATI Radeon 9800. WinXP Pro SP1 DX9b.. Xtream

[inlägget ändrat 2004-01-17 15:29:32 av Pentti H]

CJ Björkdahl

Nu bör man väl egentligen fråga vad du har för kylare..

Men rent generellt så håller AMD inga 40-grader, utan ligger runt 50-60. Visar tempgivaren lägre, så är det något "fel".

När jag kör vcool, så går cpu-temp ner till cirkus 40 grader... (med "korrekt" givare)

Jag kör med Arctic cooling som anpassar hastigheten efterr temperaturen, just nu ligger den och puttrar på 728 varv per minut och 38 grader (och öppen låda).

Fast jag laddade ner Sandra och den talar om för mig att min processor är 41 grader, med tanke på vad du berättat så visar nog Vcool fel temp tydligen. Jag stänger ner Vcool och vips rusar temperaturen upp till 47 grader och 1700 v/m på fläkten (sandra)

Det skulle vara intressant och veta hur mycket fel dom här givarna visar. Särskilt då jag en gång hade satt kylflänsen lite snett och körde med 72 grader på processorn i en vecka utan problem.

Är det ett bevisat faktum föresten? Om så är det märkligt att MK-tillverkarna inte kan fixa en sån enkel grej som att kompensera för den gradskillnaden. Det verkar ju som meningslöst att ha temperatur mätning om det ändåså visar fel.

Nå nu ska jag köra CoD i ett par timmar utan Vcool och se vad jag får för temp.

*edit* Jag körde CoD i nån timma men den vägrar att gå upp mer än till 51 grader utan Vcool (47 med). Men i och för sig kvittar det om det är en glädjemätare - det funkar ju :)

[inlägget ändrat 2004-01-17 22:32:45 av Pentti H]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...