Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook och mail.


PeterLan

Rekommendera Poster

Hej. Undrar om nån kan hjälpa mig med ett litet problem. Jag använder Thunderbird för E-post och News. Härom dagen installerade jag Outlook enbart för att kunna synka min telefon men kalender och adressbok. Jag upptäckte ganska snart att Outlook tycker sig ha ensamrätt att skicka mail från "mailto" länkar på webbsidor. Jag hittar ingenstans att ändra det. Thunderbird är fortfarande mitt standardprogram för mail, och XP:s funktion för att ange standardåtkomst för program är inte till nån hjälp heller. Jag har inte ens lagt upp nåt mailkonto i Outlook, ändå vill den skicka mail åt mig. Börjar bli trött på att kopiera länkar och klistra in dom i Thunderbird. Jag avinstallerar gladeligen Outlook om jag bara kunde hitta nåt annat program att synka telefonen med.

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Klurigt det där!

 

Finns det inte någon inställning för det e-postprogrammet du egentligen önskar använda där du kan välja detta som standard?

 

Om du snokar runt bland menyerna så kanske du hittar denna inställning.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

silverzurfarn

 

Gå in i kontrollpanelen,klicka på Internetalternativ

och sedan på Program,där kan du ändra e-postprogram.

Prova med det.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i registret (regedit i KÖR) på denna registeradress [HKEY_CLASSES_ROOT\mailto] och se om du kan påverka det hela med en ändring av sökvägen/-arna.

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. När jag tittar i internetalternativ så står det att Thunderbird ska användas både till mail och diskussionsgrupper, men ändå gör den inte det numera. Jag kollade i registret efter mailto, men jag blev inte klokare på det, jag hittade inga sökvägar jag kunde ändra, jag är förstås ingen expert på registret.... I Options i Thunderbird står det också att den är "Default mail application". I Outlook är samma alternativ inte ikryssat.. Och som jag skrev i första inlägget så är det ikryssat att XP ska använda standardprogrammet för mail och news...och vad jag kan se är det inget annat än Thunderbird som är standardprogrammet. Ett alternativ är ju att jag ger med mig och kör bara med Outlook, men jag trivs med Thunderbird och vill gärna fortsätta använda den...och det känns inte riktigt bra att mitt mailprogram blir hijackat.

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör visserligen win2000 där jag sitter nu, men hittade sökvägar till mitt e-postprogram att ändra i registret på följande platser:

 

HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\shell\open\command

 

HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\DefaultIcon

 

[inlägget ändrat 2004-01-17 15:12:45 av pege22]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckade till slut hitta rätt ställe i registret, och det var precis som Niklas och Pege trodde. Ändrade sökvägarna och sen fungerade det perfekt. Ni är klippor allihopa som svarade. Stort tack till er.

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...