Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med hemsida??


Tesse

Rekommendera Poster

Tack så jättemycket admini för denna sida http://www.webdesignskolan.com/

 

Den sidan är väldigt bra för nybörjare, jag själv började där och fick mycket hjälp.

Men det gäller att göra övningarna till punkt och pricka.

 

Nu går jag dit ibland för att svara på frågor i forumet.

Men var hittade du en FrontpageSkolan? Jag hittar inget sånt ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickade på webblänk, där står det en liten bit ner front page-nordisk frontpage.

Det finns 10 lektioner.

Jag har inte kollat så mycket, skrev ut dem eftersom jag sitter på jobbet *ler* jag jobbar så flitigt..

Så får jag kolla på det när jag kommer hem..

Men jag laddade även ner dreamweaver ifall jag inte lyckas med front page för då kunde man köpa nån cd skiva av webbskolan där det är steg för steg hur man gör en hemsida..

 

Tänk va mycket det finns på nätet bara man vet vart man hittar de....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag laddade även ner dreamweaver ifall jag inte lyckas med front page för då kunde man köpa nån cd skiva av webbskolan där det är steg för steg hur man gör en hemsida..

 

Ja! Arbeta hellre med dreamweaver så är du på rätt väg i alla fall.

dreamweaver har också massa med mallar som du kan använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer! FrontPage är inge vidare av en mängd olika orsaker... Om man vill ha WYSIWIG så är ju Dreamweaver överlägsen. Men en (den enda?) fördel med FP är ju att nybörjarna känner igen miljön från övriga MS/Office program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer! FrontPage är inge vidare av en mängd olika orsaker...

Som vad? Förutom att det är Microsoft som ligger bakom programmet då. Det verkar var det största "problemet".

 

Det är många här som snackar illa om FP. Men hur kan ni göra det utan att ha provat det? Hade ni provat det så skulle ni ju kunna hjälpa "Tesse"!

 

Visst, Dreamweaver är kanske bättre. Jag vet inte för jag har inte testat det. Men det är onödigt att snacka illa om programm man in känner till ordentligt. Eller hur?

 

Kan du kanske hjälpa mig då hur jag får temat jag valt att visa sig när jag laddad upp det?

Självklart! Om du säger vilken mall du skall ha och om du har en bild på startsidan så kan jag göra "din" mall. Säg hur du vill ha det så fixar jag.

 

// Mr Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man inte ska racka ner på något bara för att det kommer från en specifik tillverkare. Självklart ska man inte heller uttala sig negativt om något man inte har erfarenhet ifrån.

Jag får väl börja med att erkänna att det var ett tag sedan jag höll på med FP, men jag har faktiskt använf FP (2000/2002)en hel del . Nackdelarna med FP anser jag främst vara:

* Skapar (enligt uppgift fortfarande) kod som inte stödjs av alla webbläsare (ickestandard).

* Skapar (enligt uppgift fortfarande) onödig (skräp-) kod genom att inte ränsa bort (förkorta) gammal kod när förändringar görs.

* Även om gränsnittet känns igen från Office pakeket så är webbsidesskapande ganska olikt övriga "office-sysslor".

* Problem med avancerad CSS (som följer standard)

 

Detta gäller dock främst FP 2000 och i viss mån 2002. Det sägs att 2003 har blivit rejält mycket bättre och att FP2003 nu (nästan) kan mäta sig med tex. Dreamweaver.

 

Eller som Clas Kristiansson (testare på DatorMagazin) säger om Frontpage 2002:

Frontpage är som en god vän. En vän som vill så väl, samtidigt som allt blir så galet. Den ger allt den tror att man vill ha istället för att låta webbdesignern bestämma detta själv.

 

Vilken editor man väljer hänger ju (förutom ekonomi) mycket på vilka förkunskaper, krav och preferenser man själv har.

 

Slutligen så vill jag uppmana alla som håller på och kodar för webben att åtminstonde föröka lära sig grundläggande HTML längs resans gång. Det underlättar skapandet även i WYSIWYG-editorer. Att förstå bakomliggande teknik och kod skapar förutsättningar för att gå vidare med mer avancerade skriptspråk om man skulle bli intresserad av detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som med allt annat här i livet, Det finns för- och nackdelar med allt.

 

Personligen så bygger jag inga avancerade hemsidor, så där passar FP mig. Jag tycker det går snabbt och smidigt att uppdatera via FP. Men som sagt, det blir ju basic-grejer man gör i programmet inget mer. Att det blir skräpkoder här o var det lever jag med :-)

 

Något många stör sig på vad det gäller FP är att den kastar om befintliga koder. Och det gör den om man har det alternativet inställt i programmet...

 

Fast jag ska sjutton testa DreamWeaver och se om det är så bra som alla säger :)

 

Du som hållt på med båda programmen vet ju vad du talar om. Det var inget illa menat mot dig i mitt tidigare inlägg. Men som jag skrev då, många verkar ogilla programmet bara för att det är M$.

 

// Mr Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå, jag har stött på folk som gett sig attan på att smutskasta allt som inte tillhör deras religion. Om de sen tillber Linux eller MS, eller någon annan specifik teknik och hatar allt annat spelar ingen roll. Trångsynthet är lika missklädsamt oavsett om det handlar om datorer, kulturer, bilar eller musikgenre. Som tur är brukar dessa hållas mest i Datorkrig (//eforum.idg.se/threads.asp?forumId=147)

 

Fortfarande lite off-topic:

Om man är intresserad av att testa Dreamweaver så finns det 30-dagars trial-versions på Macromedias hemsida:

http://www.macromedia.com/go/trydreamweaver

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara säga att jag som avrådde Tesse från FP, har provat både FP och DW(Dream...), Homesite och några andra.

Idag skriver jag koder "för hand" vilket är MYCKET bättre än en editor.

Jag upprepar gärna denna härliga citat:

 

Frontpage är som en god vän. En vän som vill så väl, samtidigt som allt blir så galet. Den ger allt den tror att man vill ha istället för att låta webbdesignern bestämma detta själv.

 

Du som är nybörjare och MÅSTE ha en editor börja helst med Netscape Navigators inbyggda Composer.

För det första är den gratis och för det andra är gränssnittet mycket enkelt och användarvänligt. Den följer alla standarder.

Du kan sen ta nästa steg till DW eller helst lära dig html.

Det var mina 0.02 cents

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tesse:

Om du verkligen vill använda Frontpage kanske detta kan vara till hjälp:

Boken - "Lär dig Frontpage 2002 på 24 timmar" för 55:-

http://booksonline.idg.se/prod_sida.asp?isbn=63606909

/Cluster

________________

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

- Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag skriver jag koder "för hand" vilket är MYCKET bättre än en editor.

Absolut! Det betvivlar jag inte. Man ska bara orka lära sig allt.

 

En anna (som jag t.ex.) är lite lat och tar en genväg och använder FP. Det är en genväg där man aldrig kommer fram, men man ändå kommer dit man vill. :)

 

// Mr Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag skriver jag koder "för hand" vilket är MYCKET bättre än en editor.

Man kan ju koda för hand även i en editor... Notepad blir lätt lite grötigt när man har ett tusetal rader kod att hålla reda på... Skapar man lite större sajter/applikationer kan det vara skönt att slippa koda rutin-göra för hand. Det är bla. därför jag gillar DW. Kompetent WYSIWYG med utmärkt direktkodningsmöjlighet. Färgkodning och automatisk indentering/tabulering gör handkodandet sååå mkt enklare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgkodning och automatisk indentering/tabulering gör handkodandet sååå mkt enklare.

 

Javisst är det det. Därför använder jag Homesite. Fast jag tycker bättre om 4,5 än 5:an

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...