Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med hemsida??


Tesse

Rekommendera Poster

Jag har aldrig hållit på med hemsidor, men nu ska jag göra ett försök, efter dagar av slit har jag kommit så långt att jag vill lägga upp en sida på nätet.

Jag har arbetat i front page med färdiga mallar och använder total commander för att få upp det, men det går inte, error får jag till svars.

Misstänker att något fattas, jag har en hemsida till att jämföra lite med som någon annan gjort och där är filerna som en internet ikon medans mina filer är front page ikon, kan jag ha glömt någon viktig fil som måste göras eller ska jag ha en mapp som ska heta något speciellt? jag har en index ialla fall..

Kan någon hjälpa mig? Blir tokig eftersom det står att det är så lätt där jag köpte sidan eller vad man säger..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Ericsson

Kanske sidorna ska döpas annorlunda.

Ska filerna ha html eller htm som filändelse?

Ska startsidan heta index eller start eller något annat?

Detta måste du kolla med leverantören av webservern.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, startfilen ska heta index.

Spelar det någon roll om de heter htm eller html?

Vad man döper sidorna ska väl inte spela någon roll?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Ericsson

Jo, det har betydelse för webservern.

Den måste veta hur dokumentet ska behandlas.

Tänk dig skillnaden mellan ett html-dokument och ett doc-dokument.

Vissa servrar kräver att filändelsen heter html, andra htm, medans andra fixar både och.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu ser jag att det ska va html, hur fanken ändrar jag det då?

Kan jag ändra det eller måste jag arbeta i ett annat program?

Har du isåfall tips på program jag kan arbeta i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antingen sparar du om filerna och ger dem ändelsen html. Om det inte går i FP så ändra namnen manuellt via utforskaren. Markera filen, klicka F2 och ändra ändelsen till html. Se till att du i Mappalternativ har filändelser påslaget.

 

[inlägget ändrat 2004-01-19 09:14:04 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suck!

Jag behöver verkligen hjälp, det går bara inte, jag tycker ju att jag gör helt rätt och jag förstår bara inte varför det inte visas.

Står tom att jag använder utrymmet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte den i någon mapp.

Hur som helst så fick jag upp index.html inte för att jag vet hur jag gjorde riktigt, men ja, ni kan själva kolla http://vovve.info/tesseoterrie min banner och länkarna på sidorna finns inte, jag har inte laggt till sidorna de länkas till men de ska väl synas ändå?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma bilden som jag har uppe i vänstra hörnet syns ej, varför gör den inte det?

Jag har "laddat upp" själva bilden oxå och laggt den i en mapp Bilder, men likförbaskat syns den inte på sidan.

Vad ska jag göra åt det?

Nån som vet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag surfar in på http://vovve.info/tesseoterrie så syns inga bilder vilket antagligen beror på att bilderna inte ligger där du skrivit att de gör.

Tex. bilden uppe i vänstra hörnet ska vara

http://vovve.info/tesseoterrie/photogallery/Terrie.JPG

Men tydligen så ligger ingen bild som heter Terrie.JPG i mappen som heter photogallery.

 

Länkarna tex Start:

Bilden ska enligt din sida heta home_cmp_sumipntg010_vbtn_a.gif och ligga i undermappen _derived.

 

Det verkar inte som om du har ändrat din sida så att bilderna ska hämtas från mappen bilder. Det är nackdelen med att jobba i tex. Frontpage, man lär sig inte hur koden fungerar och hur sidorna egentligen är uppbyggdda. På så sätt är det svårt att felsöka.

 

Du bör alltså kolla igenom dina bilder och se till att sökvägen till dem är rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta för vana att ALLTID kalla (filnamnen) i små bokstäver och INGA mellanslag.

Om du måste ha mellanslag, använd hellre ett understreck "_"

maja_&_pebles

istället för

Maja & Pebles

 

Sedan det program som laddar upp filerna kan vara inställt på att omvandla alla namnen till små bokstäver.

 

Hoppas det hjälpte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, bilden insåg jag nu iallafall att jag har ändrat mapp namnet därför finns inte bilden, men de andra tex mappen start ska ligga i finns inte.

Jag arbetar ju med färdiga sidor i front page men det finns ingen katalog som heter http://vovve.info/tesseoterrie/_derived/home_cmp_sumipntg010_vbtn_p.gif

 

Hur hittar jag den? borde inte front page ha skapat en sådan katalog då?

Jag arbetar ju med färdiga teman.

Det var inte så lätt som jag trodde det här.

Men jag har kommit en bit på vägen iallafall tack vare er hjälp..

 

Då är mitt största problem för tillfället att få länkarna att synas på internet som jag ser dem i front page. Nån som vet hur jag fixar det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar ju med färdiga sidor i front page men det finns ingen katalog som heter http://vovve.info/tesseoterrie/_derived/home_cmp_sumipntg010_vbtn_p.gif

 

Det här är ingen mapp utan en bild.

Har du en bild som heter så :

home_cmp_sumipntg010_vbtn_p.gif ?

Konstigt och långt namn för en bild!

 

Du borde inte låta FP skapa mappar åt dig.

Du ska ha full kontroll över filer och mappar.

 

Jag rekomenderar att du lär dig skriva koderna själv istället.

Om om du nu måste använda dig av en editor, använd hellre den inbyggda editorn i Netscape Navigator.

Sidor som är skapta med den fungerar i alla browsers.

Lycka till

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriva koder själv kan jag bara glömma, fattar ingenting av sånt.

Editorn i Netscape Navigator???? vart hittar jag den?

 

Det du säger är konstigt för att vara en bild är ju en bit av den färdiga mallen jag hittade..

 

Nej, det verkar nog bäst för min del att fortsätta i front page går det inte så får jag väl lägga ner, men nån måste ju ha arbetat mycket i programmet och kunna hjälpa mig..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag får väl göra ett försök eftersom ingen kan hjälpa mig med front page.

 

Kan du detta program då? så att du kan hjälpa mig om jag får problem? *ler*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar själv en del med FrontPage.

Till en börja med kan jag rekomendera dig att använda just FronPage även för att ladda upp din hemsida.

 

Vilken version av FP använder du?

 

// Mr Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en börja med kan jag rekomendera dig att använda just FronPage även för att ladda upp din hemsida.

 

Har servern stöd för FrontPage-extensions?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll.

 

Du kan ladda upp via FTP också i FP. FP väljer de filer som skall upp. Det är det som är det viktiga. Ska du editera direkt via HTML krävs tillägget.

 

Att sedan vissa funktioner inte fungerar (som FP's räknare) är ett senare problem. Man måste ju inte använda dem funktionerna.

 

// Mr Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frontpage är inget jag rekomenderar, men jag kan tänka mig att efter ett tag när användaren har fått NOG av den, då blir han tvungen att lära sig html på riktigt!

Så i den mån att fp är en genväg till rätt riktning(ironi) så är jag för den!

*ler*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vilken version fp 2002 står det.

Kan du kanske hjälpa mig då hur jag får temat jag valt att visa sig när jag laddad upp det?

Bakrunden är lila och knapparna och banderollen ska vara lila men de visas ju inte..

Jag tycker att jag har kommit en bra bit på väg i fp och vill helst inte byta programm nu speciellt eftersom jag inte kan skriva på det gamla "hederliga" viset..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...