Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med fält av typ PM


Pontus Lagerström

Rekommendera Poster

Pontus Lagerström

När jag gör en Response.write Rs("texts") på ett fält av typen PM i access så kan jag inte använda mig utav det fältet igen. Det verkar som Rs("texts") iom utskriften blir tomt. Jag kan mao inte skriva ut det flera gånger.

 

Problemet uppstår då jag måste testa om ett fält är tomt eller inte, finns det något i fältet skall det välkända Replace(ifix, VbCrLf, "<br>") köras, men är det tomt skall ingenting hända. Kör jag replace-kommandot på ett tomt fält får jag ogiltig användning av null och exec av sidan stoppar. Iom testningen så blir Rs("texts") tom vilket gör att jag inte kan skriva ut det även om det innehåller (innehöll..) något.

 

Min nödlösning är att ställa två likadana frågor mot db'n. Om Rs1("texts") innehåller något så skriver jag ut Rs2("texts"), och det fungerar visserligen - men snyggt? Knappast...

 

Nån som har ett förslag till lösning eller en bättre workaround?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Ljung

När det gäller PM fält så kan det vara lite lurigt om amn inte vet hur man ska göra. För att inte stöta på problem när man ska skriva ut dem så är det viktigt att man i SELECT satsen hämtar kolumnerna i den ordning man ska skriva ut dem.

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en lösning är att flytta över värdet från recordset:et till en vanlig variabel.

 

asså

 

rs.open bla bla bla

Do While not rs.EOF

memo=rs("memo")

 

 

sedan kan man leka med memo bäst man vill

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även fuska genom att skriva

replace(ifix & " ",vbCrLf,"<br>")

på så sätt lägger du till ett space i slutet av din sträng och får inget felmeddelande. Om du inte vill ha kvar spacet skriver du bara

trim(replace(ifix & " ",vbCrLf,"<br>"))

 

Däremot tycker jag att det är underligt att Rs("texts") skulle raderas om du bara läser av fältet. Det har jag aldrig råkat ut för under mina 3 år som Web-programmerare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Lagerström

Båda sätten fungerar fint!

 

Innehållet i Rs("texts") som alltså är ett PM-fält raderas inte från db'n, men däremot kan jag bara använda den en gång.

 

men, men, nu fungerar det och då är jag nöjd.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...