Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL anslutning i Mandrake 9.2


Rave_T

Rekommendera Poster

Ansluter mig nu till internet genom att gå via "Anpassa datorn"->DrakConnect och sedan trycker på anslutknappen i fönstret.

 

Detta tycker jag är ett "bökigt" sätt att ansluta sig på. Kan man inte skapa typ någon genväg på skrivbordet som fungerar som en anslut/koppla ned - genväg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag förstår varför du skulle vilja "koppla ner" men vill du stänga av ett interface(altså ett nätverkskort) så gör du det vanligtvis med

ifdown eth0

(om eth0 är namnet på det nätverkskort du vill koppla ifrån), för att "koppla upp" så gör du vanligtvis istället:

ifup eth0

 

Har ingen Mandrake i närheten just nu men vanligtvis så ligger ifup och ifdown i /sbin.

 

Varför vill du göra nåt sånt där? Har du minuttaxa på din ADSL?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte stänga av ngt nätverkskort.

 

Anslutningen är av typen PPPOE alltså en vanlig inloggning. Ibland så kanske jag surfar en stund o sedan vill koppla ned anslutningen av div. olika anledningar.

 

Nej ingen minuttaxa :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde väl bara vara att göra en genväg till "drakconnect" o lägga på skrivbordet, inte bekant med vilken Desktop du kör men på ett eller annat sätt måste det gå...

 

tror personligen att om du drar igång "drakconnect" från "kommandotolken/konsollen" så studsar det igång...

 

men jag vet inte, obekant med drakconnect oxå.. ;P

 

MVH

Christoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du borde kunna starta anslutningen med

$pppoe -i eth0

eller nått liknande

som

$su

#pppoe -i eth0

och stänga av den med

#pppoe -k

Jobbigt och skriva?

Inte nödvändigt.

Det kan bli att du kan ta upp de sista kommandona

med "pilup" en eller flera ggr och sedan bara trycka på enter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...