Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En fråga jag länge velat ha svar på!


Styx

Rekommendera Poster

Dock borde den värme som alstras vara ganske ineffektiv. Datorer är ju gjorda att minimera värmealstring. Jag stänger aldrig av min dator, dock stänger jag av skärmen om natten.

Jämfört med tex att koka tevatten på en 3500W platta så snackar vi ju om en piss i rymden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värme är alltid värme och har inget med verkningsgrad att göra.

Tanken bakom att stänga av stand-by produkter är nog mera ett helhetstänkande, säj 3miljoner hushåll som vardera sparar några 100 kWh per år. Tvivlar lite på beräkningen med 1-2W per apparat. Skulle snarare tro på 3-5W för en "trafo i väggen" och något mera för störra apparater med egna nätdelar. Nåja, har inte mätt...men skall göra. (Nu blir jag nyfiken och vill helst ha fakta!)

Btw, det finns ett hus (villa) byggt under den glada tiden på 80-talet som inte har någon uppvärmning alls!

Det finns ju två principer att hålla ett hus varmt, antingen tillför du värme så att det blir varmt eller, att du behåller den värme som alstras/finns i huset.

Mao bautaisolering + bra ventilation ger nära 0 i uppvärmningskostnader. Ingen extra värme behöver tillföras över -25C...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är nog svårt att avgöra vad som är rätt eller fel,

men det finns ju flera saker o ta hänsyn till...

Ex: uppvärming i huset.Är det eluppvärmt så spelar strömförbrukningen ingen roll då skärmen blir ett "element" och de övr elementen får jobba aningen mindre.

En annan sak är värmeutvidgning.Det är något som sliter på lödningarna o speciellt på högsp.delen då den blir varm.Men har man skärmen alltid på så "åker" inte komponentbenen fram o tillbaka och sliter på lödn när man slår på o av.Detta problen kan visa sig efter 4-5 år eller längre o man brukar lösa det med en liten bank på burken(Däääåååå :) ).

 

Lite klokare ?

Mvh Jockez

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Gisses, efter ett par inlägg börjar diskutionen handla om värme snarare om det är bra för skärmen att den är på eller inte.

 

Jag har sett liknande frågor angånde t ex lysrör, där man påstog att om man skulle gå ut ett par minuter och komma tillbaks så är det bäst att inte släcka.

 

Ringde nyligen till HP och frågade om skrivaren, och de rekommenderar att man ständger av den under natten också.

 

Det här är alltså myt. Här följer en enkel regel:

Ska du inte använda den, så stäng av den!

 

Under natten så kan det handla om minst 7 timmar, och jag kan inte se någon anledning till att man ska ha skärmen på. Standby läget är till för kortare stunder.

 

Även TV'n kan man faktiskt stänga av, men då måste man sätta på den igen och kan inte använda fjärren.

 

Med andra ord, om det inte stör dig så stäng av den.

 

En annan sak att tänka på så brukar man oftast uppge livslängden på apparater i antalet timmar de är på, och inte antalet timmar de är avstängda!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...