Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En fråga jag länge velat ha svar på!


Styx

Rekommendera Poster

Hej,

hur ligger det egentligen till,

om man stänger av datorn under natten, eller närsomhelst för den delen,

ska man stänga av skärmen på knappen eller

ska man bara låta skärmen stå i stand-by, när lampan lyser orange.

Jag brukar alltid stänga av den på knappen men vissa hävdar att det sliter skärmen mera och/eller det drar mycket mer ström.

Vissa stänger aldrig av den på knappen även om datorn kommer stå av i flera veckor.

Är något alternativ bättre?

Har länge undrat över detta =)

Tack på förhand för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skärmen drar mer ström i standbyläge än avstängd. I standbyläge några få watt och avstängd (med knappen alltså) 0,0W

Om det sliter mer på skärmen att stänga av den helt vet jag inte. Den släcker ju själv ned de flesta delar av sig i standby...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör till dem som (i princip) aldrig stänger av skärmen, mest pga att det är bekvämt.

 

Att det skulle slita mer på skärmen att stänga av den tvivlar jag på i mitt fall. När min skärm går från viloläge till normalt beter den sig exakt som när jag startar den "på riktigt".

 

Strömförbrukningen borde bli något högre med skärmen i viloläge men det är (nog) en väldigt låg förbrukning i viloläge.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det drar obetydligt med ström att ha elektriska apparater i standby. Dom oerhör tunna lödtrådarna i TV:n och datorskärmen och moderkortet på datorn mår bättre av att alltid ha en liten svag ström som går igenom. Det är en viss påfrestning för en skärm eller TV att få plötsligt ström men ändrad temperatur. Jag brukar i alla fall stänga av mina saker helt när jag inte använder dem.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom oerhör tunna lödtrådarna i TV:n och datorskärmen och moderkortet på datorn mår bättre av att alltid ha en liten svag ström som går igenom

 

Det där vore bara att få en förkaring på .. låter som mystik och inte fysik....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där vore bara att få en förkaring på .. låter som mystik och inte fysik....

 

Jo en mystisk förklaring var det allt, men självklart mår elektroniken bättre av att hålla en mer jämn temperatur, än de stora temperaturförändringar som blir när de stängs av och på...

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis, men om nu en apparat tar lite ström i "stand bye" så blir den inte varm. Värmen är direkt beroende av effekt förbrukningen.

 

Så ska man unvika temperatur svängningar ska den alltid vara på med normal effekt.

 

Så OM den tar väldigt lite effekt i stand bye så fallar argumentet att ha den på för att undvika slitage pga av temperatur förändringar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men så bidrar ju standbyströmmen till uppvärmningen i huset, så det beror på om man betalar värmen själv eller man bor i en hyresrätt.

 

Så frågan är väl egentligen, finns det någon förvärmning av bildröret i standbyläget eller är standby bara en beredskap för att fjärrstarta bildskärmen eller teven, dv.s. samma sak som att trycka på "stora knappen" fast med fjärrkontrollen eller impuls via datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis, men om nu en apparat tar lite ström i "stand bye" så blir den inte varm. Värmen är direkt beroende av effekt förbrukningen.

 

Fast vi hade väl kommit fram till att den drog en del ström trots allt i standbyläge? :)

 

...särskilt matningsdelen som juh inte har avskiljts från elnätet.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men så bidrar ju standbyströmmen till uppvärmningen i huset, så det beror på om man betalar värmen själv eller man bor i en hyresrätt.

Kostar var du än har din daton/stereo/TV/glödlampa.

 

Det är ett synnerligen ineffektivt sätt att värma upp huset. Bättre att stänga av och låta elementen göra jobbet.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ineffektivt? -Ja, på sommaren när man inte behöver någon värme. Men annars så är spillvärmen från bildskärmar, datorer, tv-apparater etc. inte alls något som går till spillo. Inte hemma hos mig i alla fall:

 

Har termostater på elementen, elementen styrs alltså av termostater. I ett rum som delvis uppvärms av diverse elapparaters spillvärme, minskas elementens värme av termostaten, vilket innebär mindre "belastning" på värmeledningsnätet, vilket tillsist betyder mindre effektförbrukning i värmepannan. Effektivt till 100% den kalla delen av året, ineffektivt på sommaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Kan väl tillägga att normala svenska somrar kräver viss uppvärmning. Då räcker det faktiskt gott med enbart "spillvärmesuppvärmning", pannan kan man stänga av helt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade nog kopparledningarna. Det är så.

eee ???? Du tror på tomtem med va? eller e du en alkemmist?

 

Förklara det där med lite fysikaliska-termer om du kan. Ska bli intresant...Mystiken tätnar om vad du menar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska dra upp ett exempel ur senaste Råd&Rön apropå spillvärmens nytta.

 

Sveriges Provings- och Forskningsinstitut har utfört ett test där de bytta ut vanlig glödlampor mot lågenergilampor och simulerat en familj med två vuxa och två tonåringar i ett hus.

Förbrukning för byte cirka 5000 kWh per år.

Misnkning cirka 1000 kWh per år.

Inkluderat extra värme som måste ges via vanliga uppvärmingen blev det en skillnad på mellan 500 - 700 kWh per år.

 

Varför? Många har central termostat som ej reagerar på en lokal extra uppvärming. Värmekällorna sitter inte optimalt - värmen stiger rakt upp. Element "hindrar" snarare kylan från att komma in i värmen, de värmer vid väggarna/fönstren.

 

Mao, aldrig effektivt till 100%, men en del av energin "återfår" du.

 

Tror bestämt detta inte är första, eller sista, gången jag skriver ett liknande inlägg.

 

:)

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör till dom som inte stänger av datorn alls på veckor :),Tyr att Vattenfall har mig!

Jag tillhör dem som har en el-panna hemma (för uppvärmning) 31000 kWh/år

Tur att Vattenfall har mig ;)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Många har central termostat som ej reagerar på en lokal extra uppvärming. Värmekällorna sitter inte optimalt - värmen stiger rakt upp. Element "hindrar" snarare kylan från att komma in i värmen, de värmer vid väggarna/fönstren

 

Rätt, delvis, men även cj har rätt, förutsatt att du har element som reagrar på spilvärme kan du nyttig-göra spillvärme till 100%

 

[inlägget ändrat 2004-01-15 14:15:28 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkningsgraden för ett element torde vara lite bättre än för en bildskärm...

 

Och vart tar energin från skärmen vägen tror du? Kvasi fysiken mystiska värd?

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-15 14:32:17 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag har (givetvis) termostaterna optimalt..

:-)

 

Elementen samt fönstren (förresten 3-glas-energifönster) orsakar att det finns en "vind" i rummet. Alla andra värmekällor, så som glödlampor, tv-skärmar, datorer samt människokroppar, bidrar till uppvärmningen av huset.

 

Okej okej okej: 100% finns aldrig i verkligheten, men näst intill: Ponera att datorn ger dig "allt vad du vill ha". Förutom detta ger datorn värme. "Usch och fy i det soliga Californien där datorer "föds", men en ganska "go" bieffekt här i det iskalla Sweden.

 

Förrsten: Det är inte heller första gången jag skriver ett liknande inlägg.

 

Som boende i eget hus, så kommer all "spillvärme" från datorer etc. till nytta under den kalla årstiden, det kan jag garantera!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Någon procent till själva skärmens "upplysande", resten till att värma upp rummet där skärmen är situerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi kom ifrån ämnet lite. Visserligen så är inte en bildskärm optimal placerad som värmekälla men den överskottsvärme den ger i standbyläget är till nytta. 50-100Kwh per år var det någon som föreslog för en teve. 70-80 spänn alltså om man inte räknar med värmeåterviningen. Kanske en tjuga eller möjligtvis 30 spänn per år om man räknar med värmeåtervinningen.

 

Med detta perspektiv så kan man undra om man förlänger bildskärmens livslängd och vad kan detta vara värt? Det är det som är frågan!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Moderna apparater drar ytterst lite i standby. 1-2 watt. 24x7x52 blir knappa 9 kWh.. Ponera att det mesta av detta är värme, och att värme behövs åtminstone 6 månader/året, så rör det sig enbart om 4-5 bortslösade kWh per apparat och år.

 

(Jag skall ta och räkna apparaterna hemma. Ett ögonblick.. Cirka 20 apparater som står i standby hemma. Alla är någorlunda moderna, [inga 80-tals eller tidiga 90-tals] dvs. drar ytterst lite i standby. 20x5=100 kWh om året för att ha bekvämligheten att kunna använda fjärrkontroller, videotimers etc. Räknat i pengar är detta under 100:- per år, vilket är helt okej för min del.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...