Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sladdar


Magica

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har köpt nytt moderkort. Köpte också ny låda. Med lådan så följer diverse pyttesmå sladdar. Till ljud, usb mm.

Mitt problem är var jag ska sätta sladdarna. Har kollat i manualen. Så jag har ett visst hum om var dom ska sitta. Men åt vilket håll sätter man dom. längs med eller tvärs över. Det är så svårt att se.

Om jag sätter dom fel, kan nånting gå sönder då ? Vore väldigt tacksam om nån har nåt bra tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Om du sätter USB- eller ljudkabel fel så lär det inte fungera alls. I allmänhet finns det bara ett håll som fungerar och du lär inte förstöra något.

 

Knepigaste sladdarna är väl HDD-led, PowerSwitch och det gänget. :-) Det ska finnas ett Quick installguide, tror det heter så, där kan du se hur de olika sladdarna ska sitta. Enklare att titta på än den lilla ritningen i manualen. Räkna stiften på moderkortet och jämför med guiden, så att det blir exakt rätt, annars lär inte datorn starta. Bli inte förskräckt! Då är det bara att felsöka sladdarna. Vänd någon 90 grader och prova igen.

 

Fungerar inte hårddisklampan så vänd sladden HDD-led 90 grader. På ena eller andra hållet ska den lysa. Annars kan lampan vara sönder. Enkelt att lödda dit en ny, för den som är hej på det.

 

Fläktsladdarna finns det i allmänhet ett spår i, så att stiftet på kontakten som sitter belägen på moderkortet bara passar åt ett håll.

 

IDE-sladdarna (de flata sladdarna) finns en enkel regel att följa. Du ser den i allmänhet röda linjen på flatkabeln. Den ska sitta mot strömsladden.

 

Strömsladden är den med många olika mindre sladdar i olika färger och en honkontakt i ena ändan. Kallas molexkontakt.

 

Tja, återkom om du får problem!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att om man sätter usb sladdarna fel så kan man bränna moderkortet? Gjorde jag.. Kommer inte ihåg vad vi gjorde.. Clearade cmos eller nåt=P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en stor tjock kabel med 8 färgade sladdar i med pyttesmå kontakter. Det står ground på 2. +5v på 2.-D på 2. Och +-d på 2.

sen har jag en gul/vit sladd som det står power led på. den sista sladden är svar/vit på den står det Led.

Jag tror det var alla =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är det inte så att om man sätter usb sladdarna fel så kan man bränna moderkortet? Gjorde jag.. Kommer inte ihåg vad vi gjorde.. Clearade cmos eller nåt=P

 

Varför lämnas inte en beskrivning på hur USB-sladdarna ska sitta då?

 

Det står bara i manualen var på moderkortet de ska sitta och i allmänhet hittar man kontakten utan manualen. Det står på moderkortet efter lite letande.

 

Någon påstod att man kunde bränna moderkortet om man kopplade panelsladdarna fel för ett tag sen. Då borde jag bränt min första dator jag byggde. Kopplade allt fel och gjorde flera försök att starta datorn utan att lyckas. En datortekniker fick hjälpa mig till slut. Manualen var på franska/italienska.

 

Datorteknikern sade inget om att jag bränt moderkortet. Min senaste uppgradering kopplade jag också någon av panelsladdarna fel och fick vända på en. Mitt moderkort brände inte för det.

 

Finns det någon sajt eller liknande man kan hitta allt det här som ryktas att man kan bränna moderkortet med?

 

Har aldrig fått det bekräftat från säkra källor. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
0x2A skrev:

Du menar 180 grader där du skriver 90 grader, va? ;)

 

Oj, blev visst fel där. :-)

Jo, det menade jag. Skrev snabbare än vad jag tänkte.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns, men jag var "lite" oförsiktig och ville starta upp på direkten.. Men jag brände det inte. Men när allt satt rätt så ville den inte starta. Sen hände nåt under så startade den:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Magica skrev:

Det finns en stor tjock kabel med 8 färgade sladdar i med pyttesmå kontakter. Det står ground på 2. +5v på 2.-D på 2. Och +-d på 2.sen har jag en gul/vit sladd som det står power led på. den sista sladden är svar/vit på den står det Led. Jag tror det var alla =)

 

Gissar att det är de här HDD-led, PowerSwitch med flera du är ute efter. Tyvärr finns det ingen standardkoppling till dessa. Du får följa kopplingsschemat som följde med ditt moderkort.

 

De här sladdarna:

http://w1.703.telia.com/~u70311922/LED_sladdar.jpg

 

Fungerar det inte så får du prova vända på någon/några av sladdarna. Till slut lär du få igång datorn.

 

Trä igenom LED-sladdarna i de här gråa "hjulet" också. Annars kan det bli störningar. Tror att du ska dra igenom PowerSwitch där också.

 

Gråa "hjulet":

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Gra_hjulet.jpg

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-13 22:22:38 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson

Den stora med åtta färgade är till usbkontakterna på fronten. Skall placeras i lämplig kontakt på moderkortet. (dock inte säkert det finns någon.)

Vanligtvis i ordningen

 

Ground, -, +, 5v

Ground, -, +, 5v

 

Det bör finnas åtminstone två kontakter till

m/b (pwr) sw "powerknappen"

rst sw "resetknapppen"

 

Kolla i manualen eller berätta vilket kort det gäller.

 

/fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan trösta dig att reset och powerknappen kan sättas åt vilket håll som helst bara de sitter på rätt plats! De de andra måste + och - stämma anars kommer inte dioderna att lysa!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips som hittills har funkat för mig och installation av ett stort antal moderkort är att de små kontakterna som styr HDD-LED m.m. ska vändas med texten "utåt" om det är "två rader" med stift. Alltså om det står HDD-LED på den svarta "flärpen" och det står HDD-LED vid två stift på de små kontakterna så ska "flärpen" ner vid de två stiften med texten "utåt" från de stift som finns på moderkortet.

 

Typ så här (om ni tänker er att punkterna nedan motsvarar kontakterna på moderkortet):

 

Text på flärparna mot denna sida

. . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . .

Text på flärparna mot denna sida

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...