Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga chassi?


JANspeed

Rekommendera Poster

Har länge gått i planerna på att bygga ett chassi själv. Problemet är att jag varken har tillgång till så särskilt avancerade maskiner eller så värst mycket pengar. Vad finns det då för alternativ? Plast, aluminium, trä? Och var köper man sånt i så fall?

 

Blev lite inspirerad efter att ha sett den här:

http://modding.hwupgrade.it/articoli/41/1.html

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på närmaste bygghandel. Man verkar ju kunna modda sina lådor hur som helst idag. Tänk på att dom större tillverkarna testar sina lådor mot exempelvis EMC osv för att dom inte ska stråla för mycket.

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur mycket kan en dator stråla? I min dator är det ju dessutom fullt av hål? De lär ju knappast blockera någon strålning?

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Jag tror att strålningrisken i datorer är minimal. Har aldrig hört att annat än skärmarna kan avge lite strålning och det var förr i tiden.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fältstyrkan lär nog inte vara så hög, men nog strålar dom allt. Är ingen fackman inom ämnet men har sett hur mycket tid och pengar som läggs ner av datortillverkarna bara för att deras lådor ska skärma på effektivaste sätt. Öppna en datrolåda och spana in alla små metallbläck som ansluter mot varandra både mellan tex chassi o låda så ser du att det är genomtänkt.

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är juh inte så att det är hälsovådlig strålning vi pratar om, utan strålning som kan störa ut annan elektronik och radiokommunikation.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur mycket kan en dator stråla? I min dator är det ju dessutom fullt av hål? De lär ju knappast blockera någon strålning?

 

Det är klart att en dator alstrar strålning. Du har en processor som jobbar i upp till 3 GHz. Det är t.o.m högre frekvens en de mycket omdiskuterade mobilsystemen. Att ett datorchassie har hål både här och där innebär inte att den skyddar sämre mot strålningen. En faradays-bur är ju ett av de mest effektiva sätten att avskärma sig mot strålning.

Jag tycker man ska ha respekt för den eventuella strålning som alstras och använda sig av ett chassie som är godkänt. Vill man sen modda och ha sig så står det ju var och en fritt men man kan ju ha riskerna i åtanke

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill alltså inte modda ett befintligt chassi utan bygga ett eget. Det kanske inte framkom så bra.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast papper känns inte som så särskilt trovärdigt material. Hade nog mer tänkt mig metall eller plast/plexi. Problemet är väl att jag inte riktigt vet var jag ska få tag på det nånstans? :/

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Varför inte bygga in datorn i en brödlåda, tvättkorg eller något annat som redan finns i hemmet?

 

Bara fantasin kan sätta gränsen. :-)

 

De här ITX-moderkorten inbjuder ju till mycket kreativa saker.

 

Kolla här och låt dig inspireras:

http://www.mini-itx.com/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-13 16:33:06 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan inspirerats och nu har jag kommit fram till en lösning som jag tycker är den ultimata. Det jag letar efter är dock ett sätt att förverkliga idéen på. Eftersom jag inte hittat några chassin som går att modda til det som jag vill ha så antar jag att jag är tvungen att bygga chassit själv.

 

Mitt mål med chassit är att det ska bli både tyst, litet och snabbt. Om det sen går ner i en kakburk gör mig detsamma. Dock tänker jag bygga ett med fullt stöd för ATX så att jag kan byta delarna efter all ansträngning med att bygga det. Det är ju ingen poäng att lägga massvis med pengar på ett chassi som sen kanske inte går att använd till de nyare tuffare delarna som kommer. Och vill jag få det ännu mindre så får jag väl bygga ett nytt. :)

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Kom nu ihåg Stefan och ni andra:

Använder ni inte ett godkänt chassie (eller förändrar ett godkänt chassie på ett felaktigt sätt) så är ni själva ansvariga med hela er eventuella förmögenhet och framtida inkomster om er hemmasnickrade burk skulle orsaka personskada och/eller egendomsskada.

 

OBS! OBS! OBS!

-Att bygga egna datorer med hjälp av *godkända* komponenter är helt okej. Dvs. köpa moderkort, låda, nätagg etc. och skruva ihop själv (på rätt sätt) är 100% säkert, och alla försäkringar etc. gäller fullt ut.

 

 

Givetvis kan man bygga sin egen låda, det är inte olagligt på något sätt om man har "nödvändig kunskap". Men man får räkna med att öppna sin plånbok om det händer något.. Alternativet är att skicka in sitt hemmabygge på provningsanstalt, så grejorna blir godkända. Men det kooostar!

 

(Jämför med hemmabyggen när det gäller bilar: De måste besiktigas först och bli godkända av bilprovningen för att anses säkra nog att använda på allmän väg. Men lika säkra som SAAB och Volvo blir de ändå inte. Likadant med hembygda datorchassien.)

 

Snälla nån:

Det finns MÅÅÅNGA lådor på marknaden att välja på som är godkända. Räcker inte dessa till?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jo förresten:

Man kan råka dit som vållande till kroppskada/ vållande till annans död och hamna i fängelse om lådan man byggt anses "oskickligt byggd" samt anses vara farlig.

 

Så strunta i det, om ni nu inte är elektroingenjörer (som undertecknad) eller liknande..

-Ärligt talat skulle jag inte själv (trots utbildning) ta och bygga en låda helt på egen hand: Hur skicklig man än är, kan det finnas något man förbisett. (En helt annan sak är att modda en låda, givetvis på ordentligt sätt).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Om man vill ha en liten specialare kan man väl utgå från en av dessa nya små Barebone-lådor och bygga in den i vad-man-nu-vill...

 

Idén att bryta mot dessa tråkiga standardlådor är ju helt OK, tycker jag!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar en liten kyl, typ såna som finns på hotell. Sen stoppar man bara in datorinnehållet och kilar fast eländet med tejp och brädbitar. Fläkten slänger man åt helvete,den behövs knappast. Man kanske behöver något hål för sladdarna som man silikonar, annars kan man väl klämma fast dom i dörrlisten på något sätt.

 

Sen kan man ju använda ett snyggt skåp man köpt på Blocket eller nånstans att stoppa hela kylen i så att säga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns MÅÅÅNGA lådor på marknaden att välja på som är godkända. Räcker inte dessa till?

 

Nej verkligen inte! Varenda en ser precis likadan ut, särskilt till proportioner och intern layout, värdelöst :(

 

...personskada vete tusan, ett godkänt ATX-nätagg tar hand om all högspänning, AT var det länge sedan vi skrotade vill jag minnas (från amigatiden, fick mig en rejäl åka-i-ambulansen-stöt från powerknappen i en _certad_ AT-låda).

 

Om man tar en liten kyl, typ såna som finns på hotell.

 

Under förutsättning att du inte tänker ha kylen igång? Då har du en död dator... kondens :)

 

--

.Wey - har sin HTPC i delar längst ner i hifiracket bakom glasdörrarna (ni vet där lp-stället normalt är ;)... modda desktoplåda någon gång... i framtiden... typ.. orka.. inte...

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komponenterna säljs ju i lösvikt? Det är ju detsamma som om du snickrar ihop en bod med icke godkända plankor och den rasar ihop på någon.

 

Så länge komponenterna är godkända så ska jag ju i princip kunna använda dem utan chassi alls annars blir de inte godkända och får inte säljas.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med barebone är att de oftast är för små för att få in ett ATX-kort eller ens ett miniATX-kort. När man köper barebone så ingår oftast moderkort för det är typ i två delar. :)

 

Jag tror dock jag kan bygga ett relativt litet och tyst men ändå fullt fungerande ATX-system bara genom att möblera komponenterna på ett vettigare sätt. Men för att datorn fortfarande ska vara funktionell så behövs det göras ett nytt chassi. För inget jag hittat idag passar till min idé.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...