Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Blir helt galen !

Konen

Recommended Posts

köpte en dator för ett tag sen och nu på sistone så stänger den bara av sej helt av sej själv. Ja kan sitta vid den hur länge som helst och surfa, den står till och med på över natten o tankar. Men så fort ja ska spela nått spel eller köra nått program så stänger den av sej! Skulle formatera den nyss o installera om Win XP men den stängdes till och med av sej när ja körde XP:s simpla installation.

Så vad ska man göra, nån som vet nått om detta mysterie ?

Dator: AMD AthlonXP 2400, ASUS A7V8X-X, 512mb ddr-sdram, GeForce FX5200, Maxtor 6y080l0,

//Konen

Nej!

Men jag ska bevaka tråden då jag blev väldigt nyfiken. Maskin/programvarukonflikt? Hade samma problem så länge jag hade Easy cd-creator 4 installerat med XP.

inga problem alls med värmen. kan tillägga att när den har har stängt av sej så måste ja slå av strömbrytaren därbak o ha den avstängd i 5 sek o sen slå på den igen innan ja kan starta datorn.

kan tillägga att när den har har stängt av sej så måste ja slå av strömbrytaren därbak o ha den avstängd i 5 sek o sen slå på den igen innan ja kan starta datorn

Tycker det låter som om du har något problem med kraftaggregatet. Kan det vara för klent när du börjar belasta systemet? Eller så är det kanske något fel på det. Har du möjlighet så prova med ett annat för att se om det gör någon skillnad.

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

Blir till en gissningslek det här :)

Om du nu är säker på att det inte är värme som spökar så låter det som ett hårdvarufel vilket betyder att det kan vara vad som helst i princip. Nätaggregat, moderkort, cpu, minnen, grafikkort etc... Min gissning faller på ram-minnet.

/OZn

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

[inlägget ändrat 2004-01-12 23:04:07 av OZn]

Mauritz Lybeck

För att utesluta värmeproblem kan du ju göra så: Ta av huvan och kör helt öppet med fri luft. Kör några tunga program. Ge också akt på fläktar att de går, också på nätaggregatet.

Men fungerar det när du kör "Open Air" så är det värmeproblem! Annars kan du helt avskriva den felkällan! (Mycket vunnet redan då...)

Mauritz.

Fredrik Johansson

Håller med om att det låter som ett värmeproblem. Skulle kunna tänkas att någon glömt kylpastan mellan processor och kylfläns.

Fredrik Johansson

Tyvärr är det inte säkert att det blir bättre av att köra utan kåpa. Den bör vara konstruerad att skapa ett luftflöde som leder ut varm luft från kylflänsen på processorn. Kör man utan huv blir inte luftflödet likadant eftersom fläktarna då hämtar luft överallt och blåser överallt. Jämför stril och stråle på en vattenslang

hehe umm det verkar inte bättre :). Men det kanske är ram-minnet, för när ja skulle starta Steam förrut så kom det upp en varnings skylt som det stod

Instruktionen på "0x0103vdb" refererade till minnet på "2354568".Det gick inte att utföra en minnesåtgärd.FÖljande fel retunerades: The memory could not be "read".

nån som vart klokare ?

:)

Har tyvärr inga fler ram en det som sitter i (1st) så ja får nog lugna mej tills imorrn, så får ja testa med nått annat. Men tack så länge !

I be back

Ang. nätagget så säger själva effekten inte särskilt mycket.

Ett nätagg av bra kvalitet klarar ofta av mycket mer än ett 'kraftfullare' nätagg av dålig kvalitet.

I och med att datorn bara stängs av(?) så är det såvitt jag vet inte mycket som det kan vara fel på. Antingen så är det som nämnts värmeproblem eller så är det nätagget.

Möjligen att det kan vara någon annan komponent också men troligast är väl att det är nätagget.

Även om ram minnet ofta är boven vid slumpmässiga hängningar så ser jag inte hur datorn skulle stänga av sig om det var fel på ram minnet.

Det är ett chieftec o de håller väl ganska hög kvalitet?

haha satte föresten på chassit bara för att se vad som hände, och den dog efter 10 min när ja bara satt o surfa :) så det är nog nått med värmen ändå. Får nog fixa några extrafläktar.

Mauritz Lybeck

Jag har också misstänkt nätaggregatet - men hur kollar man det? Han har tydligen bara en dator och kan därför inte skifta aggregat. Men skall man köpa nytt bara för att prova?

Finns det något sätt att säkerställa att ett nätaggregat inte fungerar som det skall utan att byta ut det?

Mauritz.

Mauritz Lybeck

Konen:

...det är nog nått med värmen ändå. Får nog fixa några extrafläktar.

Du borde ta reda på orsaken till problemen innan du öser på med "piller" ;-)

Vadblir överhettat, och varför?

Jag skulle inte sitta lugn innan jag visste det!

Mauritz.

hehe nae det är sant ;p men ja blir fan galen på skitdatorn, det funkade sej ju förrut, sen rätt vad det var så bara hände detta, helt sjukt :)

Mauritz Lybeck

...

det funkade sej ju förrut, sen rätt vad det var så bara hände detta, helt sjukt :)

Ja, någonting måste ha slutat fungera korrekt som det gjort förut! Hårdvarufel alltså, helt klart. Men vad?

Mauritz.

Mauritz Lybeck
Skulle formatera den nyss o installera om Win XP men den stängdes till och med av sej när ja körde XP:s simpla installation.

Hårddisken! Den kan det vara! Kolla hårddisken!

Mauritz.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...