Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

celeron hit och amd dit?


danne123456

Rekommendera Poster

danne123456

vilket är igentligen bäst, amd är ju billigt menar jag.. men vad får man mest för pengarna, har följt diskussionerna här... och jag är om inte än mer förvirrad och undrande över vilket jag ska köpa nu, än vad jag va tidigare..

 

/daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många påstår att AMD K6(II/III) är snabbare än Celeron.

Det stämmer så länge man inte spelar, "normala", spel.

 

Intel Celeron är marginellt långsammare än AMD när det gäller Win, Office, Cad m.m. MEN avsevärt mycket snabbare med spel och program som använder FPU. (FPU; Fritt översatt till "flytande tal cpu")

 

AMD är snabb men ojämn i prestandan.

Celeron är hyffsat snabb och jämn i prestandan.

 

Gällande spel...

(förutsatt att systemen är likvärdig med minne å sånt)

 

En Celeron 466MHz kan jämföras med Pentium 2 450MHz.

En AMD K6 III 466MHz kan jämföras med Pentium 2 375MHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ewenson

Hmm, inte ett ord om Athlon

 

Athlon ÄR den snabbaste processorn du köper.

Oavsett vilken hastighet du köper är den snabbare än en P3 med samma hastighet.

Runt 3000:- för 700MHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K6-3 är inte LITE snabbare än celeron i windows, den är MYCKET snabbare. Såg en test mellan AMD K6-3 450MHz och Intel Xenon 1Mb 500MHz. Xenon som är exremt dyr och avsedd för servrar fick däng i flera av de tester som gjordes. Även om de mätte ren server prestanda så drog k6an jämt lopp med Xenon. Det tcker jag är anmärknningsvärt med tanke på att Xenon kostar närmare 30 000 spänn och k6-3an 1500. Om jag inte minns fel så var det Aceshardware.com som gjorde testen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K6-2 blir snabbare än celeron om spelutvecklarna lagt till stöd för 3dnow, uppot 20% snabbare, men utan den upptdateringen så komer den efter. också där runt 20-30%. dom flesta spel har stöd för 3dnow, ibland bra ibland kasst.

om du köper en K6-2/3 så passa dig för dom äldre tnt korten (alltså inte tnt2) inkopabiliteten är hopplös, spelen går som sirap om dom överhuvud taget går. Av egen erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte frågan gällde Athlon <> Coppermine...

Dessutom är det ingen märkbar hastighetsskillnad mellan dessa båda utslaget på de olika saker man gör med datorn...

Jag skulle själv gärna köra Athlon om det fanns anständiga moderkort att köpa till dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ewenson

Levithan: Vad menar du med att det inte finns "anständiga moderkort"???

 

Hört talas om:

Asus K7M

Asus K7V (som släpps snart)

Epox K7X (nåt sånt)

 

det två senaste har AGP4x och UATA66

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...