Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klarar min dator av XP?


Saimond

Rekommendera Poster

Hej!

Har en liten fråga om min dator kommer att klara av XP.

Det är så att jag körde xp på en P4 2,6:a men nu har jag bara en PII 350 med 512 i ram och 2 stycken 20 GB hårdiskar. Grafikkortet är inte mycke att hänga i julgranen heller. Kan datorn klara av xp eller måste jag fortsätta med win98?

/Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag har tidigare kört XP på en sådan dator med samma RAM. Det gick bra tills hårddisken blev full (4,3Gb) för då blev allt olidligt segt och långsamt.

 

Min erfarenhet är alltså att du kan köra med XP och dra nytta av dess framsteg med den datorn!

 

(Att det aldrig blir piggt som på en P4 förstår du nog - men det var inte kärnfrågan här...)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP kan gå segt men om du ställer ner inställningarna o de grafiska finesserna (som är onödiga) så funkar det nog bra. JAg körde det på en amd k6-3 @ 400MHz för några år sen med 320 mb ram utan problem.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tydligt datorn klarar det ... Klarar du det?

 

Själv kör jag W98SE utan problem för spel och mest Mandrake 9.2 mot internet.

Mandrake fodrar dock att man har minst 3GB helst 5GB ledig hårddisk, ja själva OS + Office mm tar ca 2GB men sen ska man ju kunna ladda hem en CD eller två.....

Det är en klar fördel kunna engelska eftersom mycket information är på engelska även om installationen är på svenska och gränsnittet på skärmen är på svenska (om man valt svenska som språk)

jag har alltså både windos och linux på samma dator. Bara att välja när datorn startar.

Varför?

http://www.vallhubero.lund.se/it.htm

http://www.linuxshop.nu

eller ladda hem cd1,cd2,cd3

ftp://ftp.gwdg.de/pub/linux/mandrake/iso/

 

 

Firewall&router Clark Connect

wks RedHat,Mandrake,Slackware

spel W98SE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Erik6!

 

Trevligt alternativ, men det var inte det trådskaparen frågade efter.

 

Vore tacksam om vi höll oss till ämnet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linuxprofeter.....

 

Min mandrake 9.2-installation tar mindre än 1gb inkl office. Jag trodde jag skulle gå över men insåg att xp funkar stabilt. Tycker killen gör ett klokt val att installera xp. Som sagt, ställ ner de grafiska finesserna (så att det ser ut som win2k). Ska man köra mandrake 9.2 o kde 3.2 så är frågan om datorn räcker till ändå.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv kört xp på en PII 250 Mhz, 64Mb dram, 2 gb hdd, med office xp m.m. fungerade jätte bra. jag kunde inte spela några värsting spel.

 

/////////////////////////////////////////////////

Det är lätt att vara klok, om man frågar !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...