Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mycket bekymrad...


Oskar Igelström

Rekommendera Poster

Oskar Igelström

Satt idag och finputsade ett historia arbet.... skulle sedan fixa till en liten utsida i Photoshop och så långt gick allt bra...

Ända tills jag skulle skriva ut skiten funkade det prima, men då...

Ordbehandlaren i fråga var Claris Works 5.0 och det tillsammans med Photoshop var de enda öppna program på min gråa G3 tower med 192 i RAM.

Crash sa det.... något skit med skrivare menade works och rådde mig att starta om datorn.

Sagt som gjort, men gissa om jag blev förvånad när jag skulle boota upp works igen...

Funkade bra tills det var dags att ladda in själva dokumentet.

Ett systemfel har uppsått, Claris Works *Omstart* !GÖTT!

Samma sak händer med Photoshop, jag kör forfarande 3.0 där eftersom jag inte har råd att updatera, men det har nog inte med saken att göra.

Fin Fint... ända tills man ska öppna ett sparat dokument eller öppna ett nytt.

Arbetet överfrödes via ethernet till en iMac och blev utskrivet ändå, men det skulle va kul att få igån min dator ordentligt igen.... någon som kan erbjuda någon form av assistans? =\

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du Mac OS 8.6 eller 9.0?

 

Det låter nästan som om du har något problem med fonterna (typsnitten).

 

Sen undrar jag förstås om du kör med Virtuellt Minne påslaget eller inte, och om du tilldelat programvaran tillräckligt med minne, särskilt viktigt när du kör 9.0.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Igelström

 

MacOS 8.6

192Mb RAM, inget virtuellt minne.

Prövat att tildela works över 20 meg med minne.... så minnet är nog inget probelm...

ska kolla typsnitten, när du säget det så har jag faktiskt installerat nåfra nya för ett tag sedan men det har ju funkat prima rfam tills nu och båda programmen är prog som jag använder i princip daglige, när de fungerar alltså =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara nåt annat du installerat också som skapar konflikter... dags att rensa lite kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Igelström

hmm.... det kan ju vara så... bygga om skrivbordet ska jag göra nästa omstart...

annars så har jag rensat bl.a. bland typsnitten och annat, funderar på att installera ett nytt system för-.... öhhh, vad blir det.... 10:e gången... ;)

får jag inte ifång det snart återkommerjag =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, eftersom problemen först uppstod när du skulle påbörja en utskrift kanske du skulle titta på hur det ser ut bland skrivardrivrutinerna. Förvisso kör jag Win98 men liknande saker kan som bekant hända även där. Nyligen kraschade Netscape när jag skulle förhandsgranska en utskrift av en websida. Felet visade sig bestå i att jag glömt installera om skrivaren när jag gjort en rensning av C-disken nån månad tidigare (skriver inte ut så ofta).

 

Hårdvarumässigt "borde" nog din utrustning räcka till och att klaga på ditt OS är väl knappast detta forum rätt ställe för.

Mycket roande är det dock att läsa alla förslag på lösningar, "Minne påslaget eller inte", "tilldelat programvaran tillräckligt med minne", "kolla typsnitten",

"bygga om skrivbordet" ?

Och jag som trodde att det bara var att stoppa in sladden? Kanske tur att min gamla mor köpte en PC trots allt, då kan åtminstone jag lösa alla problem åt henne. Skandal att ingen hjälpt dig lösa problemet efter hela 4 dagar. Själv anser jag att bara 4 timmar är alldeles för lång tid.

 

Själva starten av ett program borde vara mest påfrestande för OS samt hårdvara och att sen endast öppna ett dokument borde varken göra till eller ifrån. Att felet uppstår i av varandra oberoende program pekar dock på att felet ligger hos operativet och/eller dess systemfiler.

 

Innan du börjar rycka i minneskorten kanske du skulle försöka med en liten ominstallation av OS:et. En sådan operation tar 15 - 20 min på min gamla 300:a så på din lite modernare Mac borde det väl gå på halva tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du borde testa att slänga inställningsfilerna för resp program. Släng även skrivarinställn.

 

I övrigt så måste du ha någon typ av systemkonflikt i systemet. Jag installerade mitt OS för 2 år sedan och trots att antalet program har ökat så är den hur stabil som helst. Inga ominstallationer alls. Jag har Office98, Photoshop, Extend, Pagemill, Netscape, div shareware, spel, etc, etc.

 

Jag tror att du skall botanisera i systemmappen o kanske ta en titt på

 

http://www.macfixit.com/

 

Det är sällan man behöver samtliga tilläggen som finns i systemmappen. Du skall särskilt titta på de tilläggstyperna som läses in direkt vid uppstart. Vissa läses bara in vid behov-dessa är det sällan problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Igelström

*Update*

 

lyckades lösa det... på något sätt hade skrivardrivisarna blivit skadade...

tog bort och installerade om dessa, startade om och nu så funkar det =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...