Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Total datorkrasch!


hegge

Rekommendera Poster

Idag när jag fixade lite med min dator(som jag brukar göra) så var den helt död när jag försökte starta den.... jag menar HEEEELT död. När man trycker på knappen händer INGENTING. Nån som har nån aning om vad som kan ha hänt?

När jag startar datorn så låter det inte ens nåt... inga pip, inga fläktar som startar... det enda som händer när jag stoppar i sladden i nätaggregatet är att en lampa börjar lysa... på moderkortet... annars händer det ingenting... helt knäpptyst!

Vore jättetacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Um, om inte fläktarna ens rycker till så undrar man juh om du kortsluter rätt pinnar på moderkortet via powerknappen? Kolla knappens (för start av datorn alltså) anslutningar igen :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om någon säkring i nätdelen eller på moderkortet gått sönder. Det kan ju också vara glapp i power switchen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Det låter troligast eftersom inte ens nätdelsfläkten går igång. Byta säkringar kan i nätdelen kan man göra själv om det behövs, men vet man inte hur en säkring ser ut och håller sig borta från dem kan det bli grillfest med en själv som huvudrätt... Testa först att köra bara nätdelen utan moderkortet inkopplat!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
hegge skrev:

Idag när jag fixade lite med min dator(som jag brukar göra) så var den helt död när jag försökte starta den.... jag menar HEEEELT död. När man trycker på knappen händer INGENTING. Nån som har nån aning om vad som kan ha hänt?

 

Vore intressant och vägledande att få reda på vad det var du fixade med i datorn.

 

Kopplade du in något? Kopplade ur något?

 

Kanske den saken som är orsaken till datorns "död".

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/... en själv som huvudrätt... Testa först att köra bara nätdelen utan moderkortet inkopplat!.../

 

Öh...! Nätdelen går normalt INTE igång om den inte har någon belastning. Det finns en elektronisk säkring som hindrar start pga överspänning på utgången. Ingen last = överspänning = OVP löser ut.

 

En meningslös test som anges i inlägget.

 

Edit. Du bör nog ge en noggrannare beskriv an vad du gjorde. Stefan Eklinder ställer de rätta frågorna..

En felbeskrivning som "Funkar inte" är inge bra utgångspunkt vid felsökning på distans..

 

[inlägget ändrat 2004-01-11 09:46:29 av Pigge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, okej... har för mig att det var annorlunda senast jag hade PSU-problem, vilket var på AT-tiden, så det kan ha ändrats sedan dess eller så minns jag fel -- det var ett tag sedan som sagt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh...! Nätdelen går normalt INTE igång om den inte har någon belastning. Det finns en elektronisk säkring som hindrar start pga överspänning på utgången. Ingen last = överspänning = OVP löser ut.

 

En meningslös test som anges i inlägget.

 

Normalt så har man fler saker än jusst moderkortet kopplat mot nätagget varför det fortfarande är belastning på nätagget och det startar som det ska.

 

Däremot ska man akta sig för att starta å stänga av datorn snabbt vilket e lätt om man tjuvkopplar den (hårddiskar speciellt kan vara känsliga för detta).

 

[inlägget ändrat 2004-01-11 12:10:53 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Testa först att köra bara nätdelen utan moderkortet inkopplat!

 

 

Här är en artikel som beskriver hur man kör nätagget utan moderkort:

 

http://www.speedy3d.com/articles/case_mod_p3/01.shtml

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...