Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man komma åt hårddisken till en bärbar ifrån e


EricaPMU

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en litet IDIOTISKT fel här :)

 

Har en bärbar dator, utan CD-spelare eller diskett station och nu är det så att hårddisken krånglar och jag skulle vilja komma åt den ifrån en annan dator. Jag har inte tillgång till dockningsstation eller liknande så jag undrar helt enkelt om det finns ngn sorts kabel som gör det möjligt för mig att koppla in hårddisken på den bärbara in till min stationära.

 

Tacksam för alla svar!

 

// Erica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nätverkskort i din bärbara och den andra datorn?

I så fall kan du skaffa en korsad TP-kabel och köra via närverk.

Om inte så är det värre...

 

/OZn

_________________________________________________

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är nätverkskort i den bärbara, men måste man inte komma in i windows på den bärbara för att få nätverket att fungera ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows startas alltså inte upp som det ska, och om det mot förmodad gör det så står det bara ngt felmeddelande och sen stängs datorn av igen. Skulle behöva göra en reperation av windows eller blåsa den rent helt. Men kommer man inte åt windows så kommer man ju inte heller åt nätverket väl ?

 

Och om man nu skulle komma åt hårddisken ifrån en stationär dator så skulle det väl inte gå att formatera om den och installera på den ??

 

// Erica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att starta upp i felsäkert läge (tryck F8 innan windows börjar ladda). Om du kommer in den vägen och det är stabilt så kan du prova avinstallera allt du inte behöver och prova starta upp normalt igen.

 

Funkar det samt att du får igång nätverket så kan du kopiera över hela windows installations CD till en katalog på din dator och sen köra installationen från den katalogen.

 

/OZn

_________________________________________________

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

[inlägget ändrat 2004-01-10 02:37:31 av OZn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett alternativ som innebär lite mekande.

 

Köp en 2.5" -> 3'5" adapter och ta hårddisken från den bärbara och sätt in den i en stationär dator och tanka över allt.

Sätt sen tillbaka hårddisken i den bärbara. Färdigt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns isåfall ett bättre sätt. Det finns en adapter som går ifrån IDE till usb. Bara till att plugga in och sen dyker den upp som ett flyttbart media i den stationära.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en IDE kabel som passar en hårddisk för bärbar dator då ?

 

Rättare sagt, finns det en sådan kabel att köpa och vad skulle en sådan kunna heta i så fall. Antar att det iaf finns mellan en vanlig hårddisk, men eftersom jag kollade på den bärbaras hårddisk och såg att uttaget bak på den var längre så antar jag att det oxå behövs en annorlunda kabel ...

 

// Erica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en IDE kabel som passar en hårddisk för bärbar dator då ?

 

Det är precis den som SYS syftar på när han skriver om adapter två inlägg uppåt - den heter förmodligen så också :)

 

En 2,5"-hårddisk som återfinns i en bärbar dator matas för övrigt även med ström via ide-kabeln, vilket en vanlig 3,5"-hårddisk inte gör.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att hämta hem en bootdiskett med nätverksfunktioner från www.bootdisk.com, kopiera sedan över hela windowsinstallationen till den bärbaras hårddisk, boota med diskett och installera från dosprompten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, just det ja...

 

Men det går kanske att låna en extern diskettstation? Det ska också gå att boota genom ett PCMCIA-slot, men jag minns inte hur på rak arm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittills låter IDE adaptern från 2,5" till 3,5" smidigast att använda. Bara att skaffa en sådan och plugga in hårddisken i den stationära.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ja men hur gör man för att boota från ett USB minne, det låter ju grymt smidigt. Måste jag ha vissa filer på minnet? Måste jag ställa in något speciellt i bios?

Jag har en IBM X30 utan diskett satation och CD och jag har pajat hela windows

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Man skulle väl kunna boota till och med från en digitalkamera? -Den dyker ju upp som en "flyttbar hårddisk" i enhetshanteraren..

 

-Tror nästan att detta skall bli mitt nästa projekt!

;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan boota från förljande alternativ:

Removable devices - USB minne???

Hard drive - Windows vägrar starta

IBM 4.1.07 slot 0140 - Vet inte vad det är

CD-ROM Drive - Har jag inte

 

Men måste jag ha vissa filer på minnet för att det skall funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...